Zvýši sa cestovné vo vlakoch? Nárok študentov a dôchodcov na úplnú zľavu sa môže zmeniť

Ceny osobnej železničnej dopravy na Slovensku sa nemenili trinásť rokov, na rozdiel od používania regionálnych autobusov a mestskej hromadnej dopravy. Študenti a dôchodcovia za používanie vnútroštátnych vlakov neplatia takmer desať rokov, pričom náklady na ich prevádzku pravidelne rastú. Vynára sa tak otázka, či sa ceny cestovného na železniciach budú zvyšovať?

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Roman Hanc

Ministerstvo dopravy SR priznáva, že rastúci nepomer prirodzene zvyšuje tlak na štátny rozpočet a odčerpáva časť verejných peňazí. V súvislosti s plánovanou konsolidáciou verejných financií sa zatiaľ neoficiálne hovorí aj o možnej úprave cien cestovného vo vlakoch, či podmienok využívania 100-percentnej zľavy pre študentov a dôchodcov. Denník Štandard sa zaujímal o možnosti zmien cestovného.

Ministerstvo zvažuje zmeny

„V súčasnosti sa analyzuje najvhodnejší ekonomický, ale aj sociálny model, ktorý by minimálne zastavil prepad medzi nákladmi a tržbami,“ potvrdila nám hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Zároveň podľa nej vyhodnocujú aj vplyv na cestujúcich, prínosy a negatíva každého riešenia. 

„Zníženie rozsahu 100-percentnej zľavy z cestovného pre vybrané skupiny cestujúcich sa nechystá, hodnotí sa však spôsob a režim, ako a kedy by bol nárok na takúto zľavu,“ priblížila Petra Poláčiková.

Na tému možnej úpravy výšky cestovného na železniciach sme oslovili aj Ministerstvo financií SR. To nám odpovedalo, že by neradi podporovali špekulácie o tejto téme, ktorá je v kompetencii ministerstva dopravy. Rezort financií pripomenul, že rokovania o rozpočte ešte nie sú ukončené, preto nechce špekulovať o podrobnostiach.

Ilustračná snímka. Foto: Tomáš Somr

Za študentov a dôchodcov platí štát

Ministerstvo dopravy má v tomto roku poskytnúť Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na prevádzku osobnej dopravy vo verejnom záujme 428,6 milióna eur. Je to rozdiel medzi plánovanými nákladmi v objeme takmer 534 miliónov eur a výnosmi za vyše 105 miliónov eur.

Rezort má podľa čiastkovej zmluvy na rok 2024 národnému dopravcovi uhrádzať mesačne bezmála 36 miliónov eur, pričom si objednal celkové dopravné výkony takmer 37 miliónov vlakových kilometrov. 

„Ceny cestovania vlakmi vo verejnom záujme sa od roku 2011 nezvyšovali, zatiaľ čo v okolitých krajinách sú výrazne vyššie,“ uviedol pre Štandard hovorca ZSSK Dominik Drevický. Ceny cestovných lístkov podľa neho nemôžu ovplyvniť ani rušiť vlakové spojenia vo verejnom záujme, čo je dané reguláciami ministerstva dopravy.

„Študenti a dôchodcovia na Slovensku necestujú bezplatne, ich cestovné je hradené štátom, vďaka čomu železničná spoločnosť získava vyššie dotácie,“ vysvetlil hovorca národného dopravcu. Táto podpora podľa Dominika Drevického zvyšuje dostupnosť verejnej dopravy pre tieto skupiny, podporuje ich mobilitu a sociálne začlenenie.

Cestovné by sa mohlo zvyšovať o infláciu

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) dlhodobo navrhuje zvyšovanie cestovného na železniciach každý rok o výšku inflácie, ako to je vo väčšine krajín Európskej únie. Podporuje aj úpravu 100-percentnej zľavy pre študentov a dôchodcov. 

„Študenti by mali bezplatné cestovanie len do školy a zo školy na základe potvrdenia školy. Dôchodcovia by mali bezplatné cestovanie vlakmi len v takzvaných sedlách, čiže mimo vlakov, ktoré slúžia na prepravu cestujúcich do a z práce,“ konkretizoval návrh pre Štandard riaditeľ IDH Ondrej Matej.

Ako dodal, v prípade takýchto úprav cestovného vo vlakovej doprave by mohol byť konsolidačný dopad na štátny rozpočet vo výške približne 20 miliónov eur.