Poľsko objednalo 48 zariadení protivzdušnej obrany za vyše miliardy dolárov

Poľsko v pondelok podpísalo zmluvu so spoločnosťami Raytheon Polska a PGZ Huta Stalowa Wola na výrobu 48 odpaľovacích zariadení M903, ktoré sú súčasťou systémov protivzdušnej a protiraketovej obrany Patriot americkej výroby.

Raketový systém protivzdušnej obrany Patriot nemeckých síl počas mediálnej prezentácie v nemeckom meste Schwesing 17. marca 2022. Foto: TASR/AP Raketový systém protivzdušnej obrany Patriot. Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Cieľom zmluvy v hodnote 1,23 miliardy dolárov je posilniť vojenské kapacity Varšavy, uviedol poľský minister obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz. „Tieto systémy sa budú vyrábať v Poľsku,“ povedal Kosiniak-Kamysz počas návštevy v meste Sochaczew.

Invázia ruských síl na Ukrajinu vo februári 2022 urobila pre členov východného krídla NATO z obrany najvyššiu prioritu a Poľsko tento rok zvýšilo výdavky na ňu na približne štyri percentá zo svojho HDP, keďže sa snaží posilniť a modernizovať svoje ozbrojené sily.

Podľa dohody podpísanej v pondelok sa odpaľovacie zariadenia M903 budú vyrábať v oceliarni Stalowa Wola v Poľsku a poľskej armáde by ich mali dodať v rokoch 2027 až 2029. „Táto zmluva posilňuje poľskú bezpečnosť,“ povedal Kosiniak-Kamysz.

Poľsko, verný spojenec Ukrajiny, oznámilo, že tento rok vynaloží na obranu viac ako štyri percentá svojej ročnej hospodárskej produkcie – dvojnásobok dvojpercentného cieľa NATO.

Poľsko minulý piatok uzavrelo so Spojenými štátmi dohodu o nákupe stoviek rakiet typu vzduch-vzduch AIM-120C AMRAAM, dodáva tlačová agentúra AFP.

Varšava a Washington v najbližších dňoch podpíšu ďalšiu obrannú dohodu o nákupe 96 bojových vrtuľníkov Boeing AH-64 Apache americkej výroby v hodnote viac ako deväť miliárd dolárov. Washington dal minulý rok zelenú dohode, ktorá Poľsku umožní nahradiť starnúcu flotilu vrtuľníkov Mil Mi-24 zo sovietskej éry.

(tasr, reuters)


Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac

Aj keď sa hovorí o zlom stave slovenských financií, medzinárodní investori tento pesimizmus nezdieľajú. Slovensku „požičiavajú čoraz ochotnejšie“, vraví ekonóm Kovanda s tým, že ako problém evidentne nevnímajú „vysokú závislosť Slovenska od ruskej ropy a plynu“, a „nevidia ho ani v deficite Slovenska, ktorý je jedným z najvyšších v EÚ“.

prečítať viac