Je už Tesla konečne viac ako investičná chiméra?
Po rokoch predávania viac sna ako reálnych produktov sa konečne Tesla rozbehla. Trhová kapitalizácia automobilky je totiž aktuálne vyššia, ako kapitalizácia po nej nasledujúcich piatich automobiliek dokopy.
Spoločnosť založená už pred 21 rokmi sa dlhé roky pechorila s výrobou do 100-tisíc áut za kvartál. To sa zlomilo okolo roku 2020 a posledných sedem kvartálov Tesla vyrába už viac ako 100-tisíc kusov mesačne. Dnes je najväčším svetovým výrobcom čistokrvných elektromobilov a jej Model Y sa stal najpredávanejším modelom na svete, spomedzi nielen elektrických, ale všetkých áut v roku 2023. A hoci jej finančné výsledky majú ďaleko k ideálnym, predpovede jej rýchleho krachu vymizli.
Ak ste investovali do akcií Tesly po októbri 2021, s veľkou pravdepodobnosťou ste dnes v mínuse. Ich hodnota odvtedy klesla o polovicu. No ich ocenenie je v porovnaní s inými automobilkami stále extrémne vysoké. Pomer ceny k zisku (P/E) je okolo 60. V tom je partnerom Tesly iba luxusné Ferrari s obdobnou hodnotou P/E, iné globálne automobilky dosahujú hodnotu okolo 3 až 10.
Investori ako vysvetľujúcu barličku používajú argument, ktorý pri nedávnom rozhovore s akcionármi zopakoval aj Elon Musk: „Mali by sme byť považovaní za spoločnosť zaoberajúcu sa umelou inteligenciou a robotikou. Ak hodnotíte Teslu len ako automobilku, máte jednoducho zlý hodnotiaci rámec. Ak niekto neverí, že Tesla vyrieši autonómnu dopravu, myslím si, že by nemal byť našim investorom.“ Argument potvrdzuje napríklad výstavba superpočítača Cortex na tréning AI, do ktorého sa Tesla údajne chystá naliať niekoľko miliárd dolárov.
No zatiaľ je Tesla stále „len“ automobilkou a musí riešiť nudné problémy automobiliek. Napríklad prvý pokles výroby od roku 2020, keď v druhom kvartáli 2024 poklesla výroba o 14 percent oproti stavu pred rokom. A konkurencia nepríjemne narastá. Ani nie tak zo strany tápajúcich európskych automobiliek, ale najmä zo strany čínskej konkurencie.
Čína je pre Teslu druhý najvýznamnejší trh tesne po USA, no pozície jej obsadzuje nielen BYD, ale aj rýchlo rastúce Xiaomi. To ťaží najmä z hlbokých skúseností s integrovanou veľkovýrobou elektroniky. A hoci je automotive divízia spoločnosti Xiaomi zatiaľ v strate, jej hrubá marža bola podľa posledných dát vyššia ako má Tesla.
Odpoveďou má byť „ľudová“ Tesla 2 s cenovkou do 25-tisíc dolárov, ktorú Musk sľúbil na rok 2025, ale takmer nič sa o nej nevie. Dodržiavanie termínov mu naviac nikdy príliš nešlo, ako iste vedia zákazníci Cybertrucku. Nakoniec aj revolučné Robotaxi malo ešte nedávno termín nastavený na začiatok tohto augusta, no medzitým sa odsunul na október.
Tesla, a to treba uznať, je dnes už etablovanou automobilkou a jedným z lídrov na trhu elektromobilov. No na ospravedlnenie extrémne vysokej ceny akcií bude musieť prísť skôr ako neskôr s niečím väčším, než len ďalším autom. Otázne potom je, či dokáže naháňať dva chvosty naraz – aj objem a hladké výrobné procesy veľkej automobilky, aj marže a prílev inovácií technologickej firmy.
