Taraba: Slovensko nebude implementovať časť európskej smernice o spoplatňovaní emisií

Slovensko nezahrnulo spoplatňovanie emisií z vykurovania a cestnej dopravy do novely zákona o obchodovaní s emisiami, podľa eurokomisie tak malo urobiť do 25. septembra. Šéf envirorezortu Tomáš Taraba chce, aby Brusel smernicu zmenil.

05_taraba_MZ Tomáš Taraba. Foto: Matúš Zajac

Európska komisia (EK) v júli poslala 26 členským štátom vrátane Slovenska formálnu výzvu s tým, že majú dva mesiace, aby novú verziu smernice o obchodovaní s emisiami presadili do vnútroštátneho práva. Slovenská vláda v stredu schválila novelu zákona o obchode s emisiami, no novinky z tejto smernice do nej zahrnula len čiastočne. Informuje o tom portál Euractiv.

Systém obchodovania s emisiami (EU ETS), ktorý táto smernica upravuje, hovorí, že najviac znečisťujúce sektory (napríklad ťažký priemysel a energetika) za svoje skleníkové plyny od jeho zavedenia platia. Každý rok platia za emisie o niečo viac a to ich núti investovať do ich znižovania.

Hoci emisie v energetike a priemysle klesajú, nedarí sa ich znížiť v sektore vykurovania a dopravy, pripomína portál. To je problém, keďže podľa záväzného európskeho klimatického zákona, pod ktorý sa podpísalo aj Slovensko, musia emisie skleníkových plynov v EÚ klesnúť do roku 2030 o 55 percent v porovnaní s rokom 1990.

Európsky parlament, vlády členských štátov v Rade EÚ a Komisia v roku 2022 spoločne rozhodli, že zavedú druhý, paralelný systém obchodovania s emisiami EU ETS 2. Ten sa týka práve dopravy a vykurovacích palív. Konečné znenie smernice a súvisiace nariadenia odsúhlasili európske inštitúcie a členské krajiny vrátane Slovenska v roku 2023.

Už pri jeho prijímaní sa kritici obávali sociálnych dosahov. Náklady na emisné povolenky sa totiž prenesú do cien pre spotrebiteľov, čo pocítia najmä ľudia, ktorí už teraz dávajú veľkú časť príjmov na energie. S novým systémom má preto súbežne vzniknúť 86,7 miliardový Sociálny klimatický fond, ktorý má tlmiť negatívne sociálne vplyvy zelených politík.

Na sociálne dôsledky druhého systému (EU ETS 2) sa odvoláva aj minister životného prostredia Taraba. Do novely zákona o obchode s emisiami, ktorý v pondelok schválila vláda, preto nezahrnul spoplatnenie emisií v sektore budov a dopravy.

Slovensko podľa neho nebude v tejto fáze implementovať časť európskej smernice, ktorá hovorí o zvýšení cien pre kúrenie, benzín či naftu. Európska komisia by to mala z pohľadu Slovenska prehodnotiť. „Pokiaľ ide o tento nový emisný systém, budeme ho konzultovať s inými členskými štátmi. (…) Budeme prinášať túto tému na pôdu v Bruseli, že nemôžu všetko platiť občania,“ skonštatoval Taraba.

Cieľom ETS 2 je znížiť emisie skleníkových plynov v spomínaných sektoroch o 43 percent do roku 2030 v porovnaní s úrovňami v roku 2005. Na rozdiel od systému ETS 1, ktorý zahŕňa energetiku a priemysel, sa budú všetky kvóty obchodovať formou aukcie a žiadne sa nebudú rozdávať zadarmo.

(mas)