Obmedzenie áut v Londýne neznížilo úroveň znečistenia

Zóna veľmi nízkych emisií (ULEZ), ideové dieťa primátora Sadiqa Khana, nemá vplyv na hladiny oxidu dusičitého zaznamenané od minulého roka, píše britský denník Telegraph.

Snímka obrazovky 2023-07-31 o 14.56.29 Nie pre zónu ultranízkych emisií (ULEZ). Foto: FB Lee Dancer

Mestská rada štvrte Bromley v aglomerácii Londýna vydala správu, podľa ktorej zavedenie ULEZ na celý širší Londýn v auguste 2023 neviedla k „žiadnemu celkovému zníženiu znečistenia“.

Khan tieto špecifické zóny zriadil v roku 2019 s tým, že vozidlá, ktoré budú z hľadiska vypúšťania emisií nevhodné na jazdu v hlavnom meste Spojeného kráľovstva, budú platiť istý poplatok. Neskôr, 29. augusta 2023, rozšíril túto zónu na celý takzvaný Veľký Londýn – ide o 32 samosprávnych častí mesta, ako sú Westminster či Greenwich.

Zároveň zvýšil poplatok za jazdu takýmto nevhodným vozidlom na 12,50 libry (14,80 eura) na deň.

Mestská časť Bromley, rozlohou najväčšia v Londýne, sa nachádza v rámci vonkajšieho Londýna, Systém ULEZ sa tak na ňu vzťahuje len rok.

„V súčasnosti nie je možné pozorovať celkové zníženie úrovne znečistenia, ktoré by sa dalo priamo pripísať zavedeniu systému ULEZ vo vonkajšom Londýne,“ uvádza júnová správa výboru mestskej rady.

V novembri 2023 boli úrovne oxidu dusičitého vo všetkých 32 monitorovacích lokalitách vyššie než v auguste.

Tento nárast bol pripísaný „sezónnym výkyvom počasia a teplôt“ a len na ôsmich miestach bolo v decembri minulého roka zaznamenané viac oxidu dusičitého ako v auguste 2023. Pri porovnaní údajov s rokom 2022 však správa dospela k záveru, že zavedenie ULEZ nemalo nijaký vplyv na celkové ročné hodnoty emisného plynu.

Khanova kancelária tvrdí, že jej vlastný výskum, ktorý zverejnila v júli a ktorý meral úspešnosť rozšírenia ULEZ pri znižovaní znečistenia ovzdušia, dokazuje, že systém funguje „ešte lepšie, ako sa očakávalo“.

V správe o meraní znečistenia v celom hlavnom meste, ktorú zverejnil úrad starostu, sa uvádza, že emisie výfukových plynov z áut vo vonkajšom Londýne boli podľa odhadov o 22 percent nižšie ako bez minuloročného rozšírenia.

Zistenia rady časti Bromley však týmto záverom odporujú. Okrem toho sa Khan stal terčom kritiky aj preto, že vysoké poplatky za jazdu starým vozidlom sa najviac dotýka nízkopríjmových domácností.

Simon Fawthrop, člen mestskej rady v Bromley, ktorý sa postavil proti rozšíreniu ULEZ, obvinil starostu, že rozšírenie tejto zóny využíva na to, aby si zvýšil príjmy z daní.

„Vždy sme tvrdili, že rozšírenie ULEZ nebude mať žiadny alebo len zanedbateľný vplyv na kvalitu ovzdušia, zatiaľ to vyzerá tak, že sme mali pravdu a Khan sa mýlil. Je načase, aby sa Sadiq Khan konečne priznal a priznal, že nešlo o nič iné ako o regresívne a nespravodlivé daňové zaťaženie, ktorým sa starosta zúfalo snaží zvýšiť príjmy,“ povedal pre Telegraph.

Hovorca primátora pre denník uviedol, že Khanovi ide v prvom rade o zníženie úmrtnosti z dôvodu znečistenia, čo sa má týkať 4-tisíc ľudí každý rok.

(sab)