V českom domove pre ľudí s demenciou zamykali klientov v izbách. Ombudsman zistil 60 pochybení

Zamykanie na izbách, priväzovanie k posteli, studené jedlo a málo zamestnancov. V domove sociálnych služieb Dôstojnosť v moravskosliezkej obci Nýdek odhalili pracovníci kancelárie ombudsmana pri minuloročnej neohlásenej návšteve takmer 60 pochybení.

Dôchodcovia, ilustračný obrázok. Foto: TASR/AP Ilustračný obrázok. TASR/AP

Zariadenie podľa portálu iDnes.cz všetky pochybenia doteraz nenapravilo, s právnikmi verejného ochrancu práv prestalo komunikovať.

„Vo väčšine pochybení sa odráža zásadný nedostatok personálu. Ten chýba najmä pri nočných službách, keď sa o viac než 180 klientov starajú len dvaja pracovníci a žiadny z nich nie je zdravotník. Predpisy síce neustanovujú záväzný personálny štandard udávajúci minimálny počet pracovníkov, situácia v zariadení však predstavuje hazard so zdravím i životmi klientov,“ uviedol zástupca ombudsmana Vít Alexander Schorm.

V čase návštevy bol nízky počet zamestnancov aj na denných službách. Problémy so zvládaním starostlivosti o klientov potvrdili pri rozhovoroch s právnikmi i samotní zamestnanci. Schorm v oficiálnej správe uvádza, že odhalené nedostatky spočívajú v zásahoch do ľudskej dôstojnosti a osobnej slobody klientov.

Personál nemal priestor sa klientom dostatočne venovať, tí sa museli prispôsobovať dennému režimu podľa personálnych možností. To pre niektorých znamenalo, že museli vstávať o pol piatej ráno, aby im zamestnanci pomohli s hygienou. Klienti, ktorí nejedli v jedálni, museli na personál čakať v izbách. A tí, ktorí potrebovali pomôcť s kŕmením, museli čakať kým pracovníci roznesú všetky taniere, takže jedlo dostali studené.

„Za neprípustné považujem podávanie liekov. To je nesprávne a pre klientov ohrozujúce, keďže pracovníci v sociálnych službách nemajú oprávnenie ani odbornosť s liekmi nakladať. Skutočnosť, keď personál nečistí mažiar po každom drvení lieku a dochádza tak k zmiešaniu viacerých liečiv, hodnotím ako neprípustnú,“ dodal Schorm.

Vo správe sa ďalej uvádza, že jeden z klientov bol počas návštevy priviazaný za zápästia k posteli. Muž nebol schopný chodiť sám, podľa záznamov padal z lôžka. V dokumentácii však chýbalo dostatočné odôvodnenie, prečo ako prevenciu pred pádom využívajú práve priviazanie.

„Ukázalo sa, že tohto klienta trvalo fixujú už niekoľko rokov. Striedavo mal ľavú a pravú ruku pripevnenú k rámu postele asi 40-centimetrovým popruhom,“ opísal situáciu zástupca ombudsmana. Vedenie domova potom oznámilo, že skutočnosť prehodnotilo a rovnako upustilo aj od zamykania niektorých pacientov v izbách.

Na druhej strane, v súvislosti s ďalšími pochybeniami vedenie napriek opakovaným výzvam zástupcu ombudsmana nereagovalo a napokon sa úplne odmlčalo. Vysvetlenie malo vedenie zaslať do 13. júla. Zástupca ombudsmana o situácii informoval Inšpekciu poskytovania sociálnych služieb a podľa sídla spoločnosti, ktorá domov Dôstojnosť prevádzkuje, i pražský magistrát.

(mas)