Poverený šéf dopravného podniku: Cestovné musíme zvýšiť, vodičov hľadať v zahraničí
V utorok sa v Prešove uskutočnilo verejné vypočutie kandidátov na funkciu riaditeľa Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Spomedzi troch účastníkov konkurzu vybrali vás, pretože ste získali najvyšší počet bodov. Výber budú musieť odobriť ešte poslanci mestského zastupiteľstva. Ako hodnotíte kvality vašich protikandidátov?
Pána Petra Deča registrujem z Dopravného podniku mesta Košice. Veľmi dobre sa poznám s jeho bratom Jánom, ktorý kandidoval na pozíciu primátora mesta Košice. Myslím si, že po technickej stránke je maximálne kompetentný, pretože prešiel od najzákladnejších pozícií až po tie najvyššie, pracoval aj na Ministerstve dopravy. Pani Marianna Krajčová Gočová vedela podať zaujímavo, čo chcela. Všetky ciele a vízie boli teoreticky správne, neuviedla však, kde by na svoje zámery chcela nájsť potrebné financie.
Ste povereným riaditeľom DPMP už štyri mesiace. Ako hodnotíte súčasnú situáciu v podniku?
Podnik má jediného stopercentného akcionára a tým je mesto Prešov. Mesto je vo finančnom stave, v akom je. Súvisí to so zmenou prerozdeľovania daní. Samo osebe sa trápi a my sme v závese. V rokoch 2016 – 2021 neboli nakúpené žiadne autobusy a tam nastal výpadok, ktorý cítime dnes.
Nenávratné finančné prostriedky, ktoré vieme získať z Ministerstva dopravy môžeme získať len na ekologickú dopravu, parciálne trolejbusy, nie na dieselové. Nové trolejbusy nevieme napojiť na naše siete, pretože aj tie musíme rekonštruovať. V zlom technickom stave sú aj meniarne a koncové zastávky pre vodičov.
Máme administratívnu budovu, ktorá je absolútne nevhodná na to, aby sa v nej pracovalo. Rekonštrukcia vyjde odhadom na milión až milión a pol. Je však otázne, či sa to oplatí rekonštruovať, alebo ísť do výstavby novej. Najväčší problém sú však vodiči a autobusy.
Čo bolo prvé, čo ste urobili po príchode do DPMP? Hovorilo sa o personálnych aj organizačných zmenách. Prepúšťalo sa?
Ja som neprepustil ani jedného človeka. Nejakí odišli, ktorí zvážili, že nevedia fungovať v novom režime. Tabuľkovo máme 338 zamestnancov a reálne máme 302. Čiže máme 36 pracovníkov podstav, z toho 2/3 sú vodiči a 1/3 administratívni pracovníci. Čiže nie, že nedošlo k prepúšťaniu, ale reálne potrebujeme doplniť stavy.
Upravili sme však organizačnú štruktúru. Máme teraz štyri základné úseky a to úsek riaditeľa, technický, ekonomický a úsek dopravnej prevádzky. Prijali sme nových manažérov, externých projektových manažérov, ktorí majú na starosti kľúčové projekty.

Akútny nedostatok vodičov je dlhodobý problém prešovského dopravného podniku. Mnohí odišli do dôchodku, niektorí sú dlhodobo práceneschopní, nových táto práca neláka. Aké možnosti vidíte?
Aktuálne chýba približne dvadsať šoférov. Pravdepodobne budeme spolupracovať s personálnou agentúrou, ktorá zabezpečuje vodičov pre bratislavský dopravný podnik z iných krajín. Dolaďujeme detaily, či sa nepridáme k tejto spolupráci. Potom však bude nutné myslieť na to, že títo zahraniční vodiči budú potrebovať aj ubytovanie, pretože zamestnávateľ ho musí zabezpečiť.
Podľa vašich informácií chýba podniku aj dvadsať autobusov. Kde ich plánujete zohnať?
Čo sa týka vozového parku, tam je to na takej úrovni, že melieme z posledného. Riešime už situáciu prenájmom autobusov, ktoré momentálne vychádzajú draho. Na trhu nie je dostatok voľných autobusov MHD. Zmluvu na prenájom ôsmich autobusov sme podpísali pred mesiacom, prišli z Francúzska, Belgicka a ostatných krajín Európy. Štyri sme neprevzali vôbec, pretože neprešli našou vstupnou kontrolou.
Poslankyňa Zuzana Ondrejčáková na verejnom vypočutí uchádzačov upozornila na fakt, že Dopravný podnik objednal jedenásťročné autobusy, hoci DPMP funguje s autobusmi osemročnými a aj tie sú už staré. Prečo ste ich objednali?
Pretože boli v tom čase jediné, ktoré boli na trhu. To sú tie, z ktorých štyri prišli v stave neschopnom prevádzky a ktoré sme vrátili. Keď k 1. septembru potrebujeme spojazdniť autobusy a máme ich nedostatok, čo máme urobiť? Buď mohol pokračovať prázdninový režim, alebo sme objednali autobusy, ktoré boli v tom čase k dispozícii.

Na jednej strane máme v Prešove MHD zadarmo pre deti a mládež, na strane druhej sa uvažuje o zvýšení cestovného. Je tento krok reálny?
Pre nás je tento krok nevyhnutný, či chceme alebo nie. Doprave zadarmo sa nebránim, je ale potrebné si uvedomiť, že mesto Prešov bude musieť sanovať stratu, ktorá týmto vznikne. My predkladáme návrh, hlavný akcionár ho buď prijme, alebo nie. Budeme motivovať cestujúcich k nákupu ročných cestovných lístkov, v niektorých prípadoch a skupinách budú lacnejšie ako doteraz. A zároveň jednorazové cestovné lístky budú drahšie. Vzhľadom na to, že návrh nie je toho času ešte finálny, nebudem ešte hovoriť o presných cenách za lístky.
Taktiež plánujeme zaviesť platbu bankovou kartou v autobusoch. Tak, ako to majú v Brne, že človek vstúpi do autobusu, ťukne kartou a systém sám urobí všetko. Keď budú štyri prestupy, systém sám zúčtuje pasažiera a zaúčtuje mu lístok celodenný a nie štyri jednorazové, ktoré by ho vyšli drahšie.
Aké najväčšie výzvy čakajú Dopravný podnik mesta Prešov?
Prioritou je spomínaná platba bankovou kartou. Aktuálne komunikujeme, aby sme neurobili pri platbách kartou také kroky, ktoré by neboli kompatibilné s integrovaným dopravným systémom. Čo sa týka vozového parku, plánujeme vypísať súťaž na obstaranie mildhybridov, rozmýšľame nad desiatimi kusmi. Rekonštruovať sa tiež bude depo, na ktoré už máme finančné krytie z Ministerstva dopravy SR. Meniarne by sa mali rekonštruovať po častiach.
Našou ambíciou je, aby mal DPMP zázemie. Aby k nám prišli pracovať vodiči. Nie je to stále iba o plate, je potrebné zlepšiť im podmienky a to napríklad dobudovaním sociálnych zariadení na konečných zastávkach, kde by sa mohli v čase pauzy osviežiť, oddýchnuť si a ísť na toaletu. Zastávky by zároveň mali slúžiť aj marketingovým účelom.

Kto je Peter Davidov?
Rodený Košičan, tu aj vyštudoval Strednú odbornú školu obchodnú. Je absolventom Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre v odbore Podnikový manažment a Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach v odbore Technológia a realizácia stavieb.
Z pracovných skúseností uvádza napríklad pôsobenie v Sociálnej poisťovni ako organizačný pracovník podpredsedu Rady riaditeľov, asistent podpredsedu predstavenstva v Slovenských elektrárňach, v stavebnej spoločnosti APS Alcon ako riaditeľ divízie Košice-Prešov a konateľ v spoločnosti Steelport, v ktorej mal okrem iného na starosti rozvoj investičných projektov, marketing a riadenie kampaní.
Bol generálnym riaditeľom obchodnej spoločnosti Ministerstva hospodárstva MH Invest. Pred príchodom do Dopravného podniku mesta Prešov pôsobil ako zástupca riaditeľa pre prevádzku pre Agrokomplex Národné výstavisko, v ktorom šéfoval útvaru investícii, výroby a správy majetku.
