Od nešťastia na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch uplynuli tri mesiace. Po náraze medzinárodného vlaku do autobusu v ňom zahynulo sedem cestujúcich. Denník Štandard sa zaujímal o stav vyšetrovania tragédie.
Vyšetrovateľ krajskej polície v Nitre v prípade nehody z 27. júna vedie trestné stíhanie vo veci trestného činu všeobecného ohrozenia v súbehu s trestnými činmi usmrtenia a ublíženia na zdraví.
Podľa polície vyšetrovateľ vypočul poškodených a svedkov. Pribral aj znalcov pre vypracovanie znaleckých posudkov. „V danej veci prebieha naďalej vyšetrovanie. Keďže znalecké skúmanie nebolo doposiaľ ukončené, k danej veci sa v tejto chvíli vyjadrovať nebudeme,“ informovala Štandard hovorkyňa nitrianskej krajskej polície Jana Šinková.
Krátko po tragédii ministerstvo dopravy a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako operátor infraštruktúry vyslovili predbežne predpoklad, že príčinou mohlo byť osobné zlyhanie. Na dotknutej koľaji, ktorá mala byť v tom čase uzavretá, podľa nich vlak nemal čo hľadať a priecestie bolo v poriadku. Objavili sa aj pochybnosti o tom, či koľaj bola pred zrážkou už voľná.
„Ako sme už niekoľkokrát uviedli, priecestie bolo technicky v poriadku a rovnako je v poriadku aj dnes. Ak by priecestie nebolo bezpečné, premávka na ňom by bola vylúčená,“ zareagovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Vláda po tragédii schválila odškodnenie rodín obetí sumou po 50-tisíc eur.
S odstupom času sme oslovili aj železničiarov a dotknutých dopravcov. „Keďže je nehoda stále predmetom vyšetrovania a všetky dostupné informácie, ktoré sme doteraz mali, už boli prezentované, momentálne nemôžeme poskytnúť ďalšie vyjadrenia,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Vlak EuroCity Metropolitan, ktorý vrazil do autobusu dopravcu Arriva na priecestí pri Nových Zámkoch v smere na Dvory nad Žitavou, spolu s personálom patril Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Rušeň s rušňovodičom poskytli České dráhy.
Národný vlakový osobný dopravca potvrdil, že naďalej plne spolupracuje s príslušnými orgánmi pri vyšetrovaní tragédie.
Hovorca ZSSK Dominik Drevický povedal, že prípadov zlyhania priecestného zabezpečovacieho zariadenia je minimum. „V týchto prípadoch sú postupy pre rušňovodičov a ostatných zamestnancov uvedené v pravidlách železničnej prevádzky v takom rozsahu, že je zaistená bezpečná prevádzka,“ vysvetlil.
Náraz vlaku autobus úplne zničil. Spoločnosť Arriva tiež plne spolupracuje s policajným vyšetrovateľom, odovzdala mu všetky vyžiadané podklady. Po tragédii zmenila trasu ôsmich regionálnych autobusových liniek, ktoré prestali jazdiť cez nehodové priecestie v Nových Zámkoch. Ministerstvo dopravy zároveň požiadala o písomné potvrdenie, že priecestie je bezpečné.
„Žiaľ, aj po tragickej nehode sa v médiách objavovali ďalšie amatérske zábery, ktoré vyvolávali pochybnosti o správnom fungovaní signalizácie na tomto železničnom priecestí. V spolupráci s Nitrianskym samosprávnym krajom sme preto pripravili náhradné trasovanie autobusových liniek,“ priblížil pre Štandard hovorca spoločností Arriva na Slovensku Peter Stach.
Bezpečnosť cestujúcich a vodičov sú podľa dopravcu na prvom mieste. Pre zmeny trasy liniek sa dĺžka cestovania zmenila minimálne. Keďže nová trasa vedie popod tri mosty s obmedzenou výškou, musela spoločnosť vymeniť niektoré vozidlá na dotknutých linkách.
„Vodič autobusu, ktorý pri nehode utrpel vážne zranenia, dostáva od našej spoločnosti finančnú podporu, ktorá mu vyrovnáva výpadok príjmov spôsobený jeho práceneschopnosťou,“ uviedol Peter Stach.
Prezident Federácie strojvodcov SR Dušan Kaša sa obáva, že stav železničných tratí a situácia okolo železníc vytvárajú na rušňovodičov zbytočnú psychickú záťaž, ktorá môže v určitých situáciách znížiť ich akcieschopnosť alebo reakciu.
Nehodu pri Nových Zámkoch vníma ako veľmi veľkú tragédiu. „Aj keď zatiaľ zo všetkých predbežných analýz vyplýva, že rušňovodič je mimo podozrenia, že by bol za to zodpovedný. Je veľmi otázne, akým spôsobom to bude vyšetrené,“ povedal v rozhovore pre Štandard Kaša.
To, čo sa udialo, podľa neho mohla spôsobiť systémová chyba v rámci organizácie práce na ŽSR. Predpokladá, že to vyšetria. „Toto sa vôbec nemalo stáť. Rušňovodič išiel na zelenú, šliapal s vlakom, tak ako mal a potom sa objavil autobus,“ uviedol. Pevne dúfa, že to objektívne vyšetria a prijmú závery, že urobili opatrenia, systémové kroky, ktoré by mali takýmto udalostiam zabrániť.
Nehody so zraneniami či úmrtiami, vrátane tragických samovrážd, patria k najťažším skúsenostiam rušňovodičov. S následkami sa vyrovnávajú veľmi individuálne. Podľa ZSSK v drvivej väčšine prípadov sa rušňovodiči do práce vrátia, no zaznamenali aj situácie, keď sa po podobnej udalosti rozhodli požiadať o preradenie na inú pozíciu alebo úplne odísť z firmy.
Po zrážke človeka so smrteľnými následkami rušňovodič už vôbec nesmie viesť vlak. „Má nárok na mimoriadnu dovolenku v trvaní sedem dní, čo je čas určený na regeneráciu po takomto zážitku, ktorý je nesmierne stresujúci. Práca rušňovodiča si vyžaduje plnú fyzickú aj psychickú kondíciu,“ ozrejmil pre Štandard Dominik Drevický.
Železničná spoločnosť Slovensko poskytuje rušňovodičom aj možnosť psychologickej pomoci. Po nehode majú rozhovor s nadriadeným a ten ponúkne odbornú psychologickú podporu. „Zamestnanec má možnosť túto pomoc využiť, nie je to však povinné. Z našich skúseností vyplýva, že väčšina rušňovodičov preferuje čerpanie mimoriadnej dovolenky pred využitím psychologických služieb,“ poznamenal hovorca národného dopravcu.
V rámci rozširovania podpory ZSSK pripravuje ďalšie možnosti, aby mali rušňovodiči a ostatní zamestnanci prístup k ešte širšej a efektívnejšej psychologickej pomoci, čím chce posilniť ich duševnú pohodu v náročných situáciách.