Kráľom sektora skvapalneného plynu je Japonsko

Tam je dominancia jasná, keď zhruba trištvrte svetových exportov pripadajú na trojicu USA, Katar a Austrália. Na opačnej strane stoja importéri LNG. A práve tam Japonsko drží striebornú pozíciu za Čínou, pričom v roku 2022 bolo dokonca najväčším svetovým importérom LNG.

No na titul kráľa treba viac než len obrovskú spotrebu. Zemný plyn treba skvapalniť, naložiť na špeciálnu loď a v cieli zase regazifikovať. Sektor LNG je preto nielen o komodite, ale aj o technológiách a investíciách. A tam hrá Japonsko prím.

Nedostatok vlastných zdrojov a ostrovná poloha viedli Japonsko už pred vyše 50 rokmi k veľmi aktívnej politike zabezpečenia čo najväčšieho množstva najstabilnejších komoditných kontraktov vrátane zmlúv na plyn.

Práve vďaka šťavnatým dlhodobým kontraktom na dodávku LNG do Japonska vyplával úplne prvý transport z Kataru (1996) aj z Austrálie (2018). Japonsko aktuálne vlastní najhodnotnejšiu flotilu LNG tankerov na svete, na čele s flotilou spoločnosti Mitsui OSK Lines.

Hodnota LNG tankerov. Prameň: LNG Prime

Než však môže loď vyplávať, musí sa plyn niekde skvapalniť. Opäť sme pri Japonsku. Najväčším budovateľom skvapalňovacích staníc a terminálov je Chiyoda Corporation s viac ako 3 stovkami projektov.

Takéto projekty stoja miliardy dolárov a ani dlhodobý kontrakt nemusí exportéra presvedčiť o vhodnosti investície. Japonské energetické firmy a obchodníci preto neraz vstupujú do týchto projektov ako minoritní akcionári.

Chcieť stavať však nestačí, treba na to aj kapitál. A toho najviac na svete požičiavajú japonské banky. Mizuho Financial je najväčším finančným garantom LNG projektov na svete, druhým je Mitsubishi UFJ a pozadu nie sú ani ďalšie finančné domy Nipponu. Niekedy sa k nim pridáva aj štátna exim banka.

Japonské firmy sú významne zapojené v takmer každom bode LNG reťazca. Význačnú pozíciu stratila krajina len v oblasti stavby LNG tankerov – tri štvrtiny nových tankerov sa dnes budujú v Južnej Kórei. No aj tak v roku 2023 japonské firmy v LNG biznise dosiahli čistý zisk 14 miliárd dolárov, čo je podobne veľa, ako bol celkový zisk japonských výrobcov spotrebnej elektroniky.

Pritom v mnohých obchodných prípadoch dnes už Japonsko nefiguruje na strane prijímateľa plynu, ale len ako prostredník. Japonské firmy po svete stavajú nielen importné terminály, ale napríklad aj elektrárne na LNG.

Príbeh japonského LNG priemyslu je tak peknou ukážkou toho, ako chýbajúca komodita nemusí byť prekážkou, ale, naopak, motivujúcim faktorom pre priemysel.

Zdroj: ZPDZ