Miesto brania peňazí rodinám by mal štát viac zdaňovať negatívne externality. Ak by sa zmenil základ odvodu z kurzových stávok a výška odvodu pre internetové hry a stolové hry v kasíne o desať percent, štátny rozpočet by získal 114 miliónov navyše.
V diskusii o konsolidácii verejných financií zaznel návrh, aby sa zvýšili odvody z vybraných hazardných hier, pričom toto opatrenie by prinieslo asi 70 miliónov eur ročne. Zmena by sa týkala hazardných hier v kasíne, internetovom kasíne a kurzových stávok, pričom by sa zvýšila výška odvodu z 27 percent výťažku na 37 percent výťažku. Zmeniť odvody sa dá aj iným spôsobom tak, aby to prinieslo štátnemu rozpočtu 114 miliónov eur ročne.
Starý zákon 171/2005 o hazardných hrách pri kurzových stávkach nepozeral na výšku výťažku (peniaze, ktoré hráči prehrajú), ale na výšku istiny (sumu, ktorú hráči prestávkujú). Výška odvodu bola stanovaná na “5,5 percenta z hernej istiny do štátneho rozpočtu a 0,5 percenta z hernej istiny do rozpočtu obce, v ktorej sa nachádza prevádzka”.
Nový zákon 30/2019 o hazardných hrách umožnil prevádzkovateľom hazardných hier požiadať o licencie, na základe ktorých mohli kurzové stávky prevádzkovať aj cez internet. Pri týchto nových licenciách bola výška odvodu stanovená na 22 percent výťažku. Neskôr bola výška odvodu zvýšená na 27 percent výťažku.
V roku 2019, kedy začal platiť nový zákon, hráči uzavreli kurzové stávky za takmer 1,7 miliardy, pričom prehrali 220 miliónov eur. Ako sa zachovali prevádzkovatelia hazardných hier po prijatí tohto zákona? Požiadali o nové licencie.
Hráči tak môžu kedykoľvek uzavrieť stávku zo svojho smartfónu bez toho, aby museli niekam chodiť. Cez masívnu reklamnú kampaň môžu stávkové kancelárie prakticky pri každom športovom prenose vyzývať hráčov, aby si stavili na výsledok zápasu či pretekov, ktoré práve sledujú. Tieto licencie sú zaujímavé aj finančne. Stávkové kancelárie ušetrili obrovské peniaze na odvodoch. Sadzba odvodu sa síce zvýšila, ale výrazne sa znížil základ, z ktorého sa odvod počíta. Pre zaujímavosť, v roku 2023 uzavreli hráči 99,4 percenta stávok u prevádzkovateľov, ktorí majú nové licencie.
V rokoch 2020 až 2023 štát vybral na odvode z kurzových stávok 262 miliónov eur, obce dostali 4,8 milióna eur. Ak by platila výška odvodu podľa starého zákona, štát by získal 475,7 milióna a obce 43,2. Len v roku 2023 stávkové kancelárie vďaka novej výške odvodu ušetrili 78 miliónov eur. Za roky 2020 až 2023 ušetrili 252 miliónov (213,7 milióna do štátneho rozpočtu a 38,5 milióna do rozpočtu obcí). Do roku 2025 takto štátny rozpočet príde o asi 370 miliónov. Pre porovnanie, nová Rooseveltova nemocnica v Banskej Bystrici má stáť 350 miliónov eur bez DPH.
Ak by Národná rada SR zmenila výšku odvodu z kurzových stávok na šesť percent hernej istiny, štátny rozpočet by získal 78 miliónov navyše. Je výhodnejšie stanoviť výšku odvodu z hernej istiny. Kým v roku 2019 hráči prestávkovali v kurzových stávkach 1,7 miliardy eur, v roku 2023 to bolo 2,65 miliardy. Výťažok z týchto hier rástol pomalšie – z 220 miliónov v roku 2019 na 293 miliónov v roku 2023. Zvýšenie sadzby odvodu má menší efekt, ak nie je správny základ, z ktorého sa odvod počíta.
Ak by sa výška odvodu pre internetové hry v internetovom kasíne a stolové hry v kamennom kasíne zvýšila z 27 percent na 37 percent výťažku, prinieslo by to ďalších 36 miliónov eur ročne.
Aj keď štát potrebuje konsolidovať verejné financie, stále by mal pamätať na to, že hazard ničí životy a rodiny hráčov vrátane detí. Prvoradým cieľom štátu pri otázke hazardu by mala byť eliminácia problémového hrania. To sa dá dosiahnuť povinnou registráciou hráčov a limitmi na hru.
Limitovať sa dá čas hrania, výška vkladov do hry, výška uzavretých stávok aj výška prehier. V dnešnej digitálnej dobe sa dajú vynucovať aj povinné prestávky po vyčerpaní limitu či väčšej výhre (viacerí hráči mali skúsenosť, že väčšiu výhru nevyužili na vyplatenie dlhov, ale okamžite ju stavili do hry vo vidine ešte väčšej výhry).
Ochrana hráčov a limitovanie hry by viedlo k nižšiemu objemu stávok a hráči by prehrali menej peňazí, čo by spôsobilo nižší príjem štátu z odvodov z hazardných hier. Ušetrené peniaze by však ostali v rodinách a použili by sa na bežnú spotrebu.
Na druhej strane by registrácia hráčov umožnila zdaňovať výhry. Pri lotériách a kurzových stávkach je jednoduché vypočítať daň z príjmu hráča, keďže výška výhry aj výška stávky sú na žrebe, prípadne tikete. Pri videohrách a stolových hrách je to náročnejšie keďže hráči uzatvárajú množstvo stávok a veľakrát vyhrajú aj prehrajú.
Ak by mal každý hráč svoje vlastné konto, kde sa bude sledovať výška prostriedkov na začiatku hry, všetky vklady do hry a zostatok na konci hry, aj v takomto prípade by sa dal zadefinovať daňový základ, z ktorého by hráč ešte v daný deň zaplatil daň z príjmu (vyplatila by sa mu výhra po zdanení, prípadne sa strhla daň z jeho hráčskeho konta).
Od roku 2026 by mohla registrácia hráčov a zdaňovanie výhier fungovať. Trh s hazardnými hrami by sa mohol následkom týchto zmien výrazne prepadnúť (želaný efekt), pričom nová daňová povinnosť pre hráčov by mala vykompenzovať nižšie odvody, ktoré budú platiť prevádzkovatelia.
Hydepark je priestor na diskusiu autorov z verejného života, či z akademickej, cirkevnej alebo mimovládnej sféry, alebo aj z politiky. Publikované názory nemusia vyjadrovať redakčnú líniu Štandardu.