Oprava cesty robí starostom i ľuďom v okolí Vrábeľ starosti. Jej dokončenie presunuli
S prácami na zhruba šesťkilometrovom úseku začali v apríli a plánovali ich dokončiť na začiatku leta. Oprava sa však pretiahne o niekoľko mesiacov. „V rámci prieskumu, keď sa robili záťažové skúšky, sa zistilo, že predošlý projektant nespravil záťažové skúšky, takže to bolo zle naprojektované,“ povedal pre Denník Štandard starosta obce Klasov Ján Balázs, ktorý celú stavbu pozorne sleduje.

Rekonštrukciu v hodnote 5,5 milióna eur realizuje Slovenská správa ciest (SSC). „Pri prácach na rekonštrukcii cesty sa zistilo, že stav podkladových vrstiev je horší, ako sa predpokladalo. Tento fakt si vyžiadal kompletnú výmenu konštrukcie vozovky, s čím sa pri pôvodnom projekte nerátalo,“ priznala pre redakciu hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Podobná situácia nastala aj pri oboch rekonštruovaných mostoch na trase, kde až stavebné práce odkryli veľmi zlý stav niektorých ich častí, čo si vyžiadalo spraviť nový geologický prieskum a vypracovať novú projektovú dokumentáciu.
Toto všetko podľa Balázsa, spoločne s letom a dovolenkami, oddialilo ďalšie pokračovanie v komplexnej rekonštrukcii cesty až takmer do konca augusta. „Tieto nové skutočnosti a nutnosť vykonávať viac rekonštrukčných prác, ako sa predpokladalo, posunuli termín dokončenia, takže celé dielo bude hotové do 1. 12. 2024,“ uviedla Lukáčová.

„Zhotoviteľ a jeho ľudia teraz idú na 200 percent,“ skonštatoval starosta Klasova, ktorý verí, že firma dodrží nový termín dokončenia opravy. „Na stavbu sa presunuli kapacity, vládne tam čulý ruch, takže podľa mňa je veľký predpoklad, že sa stavba stihne dokončiť v termíne, teda do konca novembra,“ dodal Balázs.
Cesty ničia najmä autá zhotoviteľa
Jeho optimizmus však nezdieľa starosta Peter Ďurica zo susedného Babindola. „Oni sa síce snažia, lenže v takom stave, v akom je tá cesta teraz, neverím, že sa im to do dvoch mesiacov podarí dokončiť,“ vyjadril sa pre Štandard.
Podľa neho bol najväčší nápor od začiatku rekonštrukcie práve na obce Klasov a Babindol, kadiaľ viedla pôvodná obchádzková trasa.
„Zo začiatku to bolo naozaj veľmi zlé, pretože všetky osobné aj nákladné autá chodili cez nás a Klasov, novými obchádzkovými trasami cez Chyndice a Paňu sa to však výrazne zlepšilo. Najviac však našu cestu, ktorú pred dvomi rokmi nitrianska župa zrekonštruovala, teraz ničia ťažké nákladné autá zo stavby, ktorých sú stovky,“ prízvukoval.
Starosta bude požadovať opravu zničenej cesty v obci. „Budeme chcieť, aby to zhotoviteľ dal do pôvodného stavu, lebo práve jeho autá to ničia najviac,“ vyhlásil. Verí, že župa im v tomto bude nápomocná.

Opravu niektorých ciest v obci bude požadovať aj starosta Klasova. „Áno, aj my máme niektoré ulice poškodené, lebo cez obec chodia na stavbu ťažké autá. Pred stavbou robil zhotoviteľ pasportizáciu ciest, ktorú urobí aj po jej dokončení, a poškodené úseky by sa mali zrekonštruovať,“ doplnil Ján Balázs.
Kolízne situácie a obchádzkové skratky
Problémy so zvýšenou intenzitou dopravy má aj obec Veľký Cetín, cez ktorú vedie jedna z obchádzkových trás. „Aj u nás je zvýšená doprava a oveľa hustejšia premávka najmä na Nitrianskej ulici,“ povedal nám tamojší starosta Roman Kiác.
Práve pre viaceré kolízne situácie zavinené hustejšou premávkou museli osadiť na križovatku ciest z obce Paňa a spomínanou Nitrianskou cestou značku „stop“.
„O opravu poškodenej cesty nadmernou dopravou sa bude usilovať aj Veľký Cetín, určite sa však touto problematikou bude zaoberať aj Nitriansky samosprávny kraj,“ skonštatoval Kiác.

Starosti má aj starosta Milan Korenči z Pane. „U nás je ten problém, že veľa vozidiel nejde po oficiálnej obchádzkovej trase, ale vodiči si to skracujú cez miestne komunikácie a účelovú cestu smerom na Golianovo a Babindol. Toto riešime aj s dopravnou políciou, aby vozidlá využívali oficiálnu cestu a nie tú skratku,“ skonštatoval starosta, ktorý bude tiež požadovať opravu zničených komunikácií v obci.
„Najhoršie je to ráno, keď sa ide do práce a do školy, ale tiež popoludní, keď sa ľudia vracajú naspäť. Sú to tri hodiny skoro ráno a rovnaký čas popoludní,“ doplnila pracovníčka obecného úradu.

Radosť aj znepokojenie zároveň
Mesto Vráble a aj jeho obyvatelia podľa primátora Viktora Németha po niekoľkoročnom trpezlivom čakaní privítali realizáciu modernizácie úseku Vráble – Golianovo, zároveň však verejnosť so znepokojením vníma nedodržanie pôvodného harmonogramu prác a predĺženia dopravných obmedzení. „Oboje sa totiž negatívne dotýka niektorých prevádzok, ktoré boli v blízkosti cesty I. triedy,“ podotkol vrábeľský primátor.
Vrábľania podľa neho pocítili dopady predĺžených dopravných obmedzení predovšetkým pri každodennom dochádzaní do práce smerom z a do Nitry. „Taktiež sa zhoršuje kvalita miestnych komunikácií, cez ktoré je obchádzka vedená, preto po ukončení dopravných obmedzení budeme s určitosťou apelovať na komplexnejšiu opravu ciest,“ skonštatoval primátor Vrábeľ.

Župa vs. cestári
Podľa nitrianskej župy bol pôvodne plánovaný termín uzávierky od 1. 7. do 31. 8. 2024, pričom zazmluvnený prepravca najazdí asi o 27-tisíc tarifných kilometrov viac oproti plánovanému rozsahu výkonov.
„Strata z prevádzkovania je v objeme 32-tisíc eur. Nitriansky samosprávny kraj (NSK), na znak prejavu dobrej vôle, bol ochotný zniesť stratu za toto obdobie v objeme predpokladanej straty,“ napísala v stanovisku hovorkyňa nitrianskej župy Zuzana Vilčeková.
Pri neplánovane predĺženom termíne uzávierky, teda od 1. 9. do 30. 11., je odhadovaný nárast dopravných výkonov o viac ako 44-tisíc tarifných kilometrov, takže strata z prevádzkovania je v objeme približne 53-tisíc eur.
„Vyvolanou obchádzkovou trasou tak dôjde v tomto období k neadekvátnemu nárastu dopravných výkonov, odhadom o viac ako 71-tisíc tarifných kilometrov, a týmto nárastom tarifných kilometrov vznikne NSK celková odhadovaná strata z prevádzkovania v objeme približne 85-tisíc eur,“ uviedla Vilčeková.

Straty župy sa cestujúcich nedotknú
Na pracovných rokovaniach so stavebníkom a investorom nitrianska župa dopredu upozorňovala, že v prípade predĺženia termínu uzávierky si bude žiadať o uplatnenie vzniknutej reálnej straty, ktorá preukázateľne vznikne, a to formou finančnej kompenzácie.
„Na základe vyššie uvedeného požadujeme finančnú kompenzáciu z dôvodu navýšenia objednávky dopravných výkonov na predĺžené obdobie uzávierky. V súčasnosti prebiehajú rokovania so SSC k finančnej kompenzácii dopravných výkonov na predĺžené obdobie uzávierky od 1. 9. do 30. 11., k dnešnému dňu však ešte ukončené neboli,“ doplnila hovorkyňa.
Na cestách II. a III. triedy, ktoré patria pod správu NSK, a po ktorých je vedená obchádzková trasa, bol pred spustením obchádzky spracovaný videopasport. Ten mal preukázať aktuálny stavebnotechnický stav. Po ukončení stavby a obchádzkových trás bude spracovaný nový videopasport.
„Ak sa preukáže zhoršenie stavebnotechnického stavu, bude Odbor dopravy a pozemných komunikácií ÚNSK na základe Cestného zákona žiadať opravu poškodených úsekov ciest,“ skonštatovala na záver Zuzana Vilčeková s tým, že cestujúcich prímestskou dopravou sa uzávierka z finančného hľadiska nijako nedotkne.
Hovorkyňa SSC Jana Lukáčová na margo poškodených komunikácií v rámci rekonštrukcie cesty prvej triedy I/51 uviedla, že ak vzniknú škody na cestách obchádzkovej trasy, Slovenská správa ciest ich opraví.