Nové cestné obchvaty dostanú viaceré mestá. Na odľahčenie dopravy si ešte počkajú

Týka sa to aj okresných miest Prievidza, Šaľa či Sabinov. Slovenská správa ciest tam pripravuje, ale už aj začala výstavbu obchvatov, ktoré majú odbremeniť ich centrá najmä od ťažkej tranzitnej dopravy.

Tie patria k jej aktuálne najväčším investíciám, financovať ich bude najmä z nových zdrojov Európskej únie. Štandard sa bližšie pozrel na tieto projekty a ich očakávaný prínos.

Prievidza: Dostavba časti objazdu

Štátni cestári nanovo vyhlásili verejnú súťaž na druhú časť, teda dokončenie prvej etapy obchvatu vyše 40-tisícovej Prievidze na ceste I/64. Urobili tak po necelom roku od zrušenia predošlého tendra pre nezrovnalosti v podmienkach. Odhadované náklady na úsek cesty v dĺžke 2,7 kilometra sú 32,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

„Predpokladaný začiatok výstavby je marec 2025, avšak konkrétny termín bude závisieť od priebehu procesu verejného obstarávania. Stavba je naplánovaná na 32 mesiacov,“ uviedla pre Štandard hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová. Zhotoviteľ bude povinný vykonávať práce sedem dní v týždni, vrátane víkendov a štátnych sviatkov.

Ministerstvo dopravy SR nám potvrdilo, že obchvat má plánované financovanie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Programu Slovensko. „Aktuálne sa uvažuje o prefinancovaní celkových nákladov zo zdrojov Európskej únie, čo, samozrejme, závisí od výšky uzatvorenej zmluvy o dielo,“ podotkol rezort.

Ďalší úsek obchvatu sa napojí na už vybudovanú časť, v križovatke do priemyselného parku s novobudovanou miestnou komunikáciou a skončí za mimoúrovňovou križovatkou ciest I/64 a I/9. Lehota na predkladanie ponúk v súťaži je 28. októbra, pri ich vyhodnotení má navrhnutá cena váhu 70 bodov a lehota výstavby od odovzdania staveniska zhotoviteľovi 30 bodov. Cestári plánujú v budúcnosti vybudovať aj druhú etapu obchvatu okrajom Prievidze a Bojníc.

Prvá časť obchvatu Prievidze. Foto: Zuzana Krajčiová/Mestský úrad Prievidza.

Zatiaľ čiastočné riešenie

Absencia cestného obchvatu spôsobuje v centre Prievidze výrazné dopravné zaťaženie, najmä v rannej a popoludňajšej špičke. Mesto je preťažené tranzitnou dopravou, čo má negatívny vplyv aj na bezpečnosť na cestách.

„Aj preto apelujeme na to, aby štát riešil dobudovanie celého obchvatu mesta. Dokončenie prvej etapy, na ktorej zhotovenie je vyhlásené verejné obstarávanie, je len čiastočným riešením, s čiastočnými prínosmi,“ informoval Štandard prednosta Mestského úradu v Prievidzi Alojz Vlčko. „Až realizácia celej stavby bude znamenať zásadný posun pri odstránení dopravných problémov, ktorým denne čelia obyvatelia a návštevníci mesta,“ upozornil s tým, že je dôležité zrealizovať aj plánovanú druhú etapu stavby.

Mesto na hornej Nitre tvrdí, že prvá časť obchvatu, ktorú postavili v dĺžke zhruba jeden kilometer ešte v roku 2008, mala pre miestne dopravné problémy minimálny prínos. „Pre porovnanie, ďalšie plánované úseky obchvatu majú mať spolu dĺžku približne šesť kilometrov. Laikmi býva označovaná postavená časť budúceho obchvatu aj ako cesta odnikiaľ nikam, pretože spája len kruhový objazd na okraji Bojníc s prístupovou cestou do priemyselného parku,“ priblížil Alojz Vlčko.

Dokončením prvej etapy sa prepojí cesta I. triedy s Bojnicami. Tým sa bude môcť odkloniť doprava do kúpeľného mesta a z neho. Podľa prednostu bude tiež k dispozícii pre vozidlá obsluhujúce priemyselný park pri letisku. To pomôže aj v susedných obciach, cez ktoré v súčasnosti v tomto smere obchádzajú autá Prievidzu po cestách III. triedy.

Plán prvej etapy obchvatu Prievidze. Zdroj: Mestský úrad Prievidza/Ministerstvo dopravy SR.

Oneskorená druhá etapa

Prievidza pripomína, že vláda na výjazdovom zasadnutí v Trenčíne 12. decembra 2023 schválila uznesenie, podľa ktorého mal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) zabezpečiť začiatok výstavby dokončenia prvej etapy obchvatu do konca roka 2024. „Oneskorenie výberu zhotoviteľa oproti pôvodnému plánu nás preto neteší. Chápeme však, že takéto projekty sú náročné a vyžadujú kvalitnú prípravu,“ poznamenal Alojz Vlčko.

Zároveň malo byť zabezpečené obstaranie štúdie uskutočniteľnosti pre projekt druhej etapy stavby do 28. júna 2024. Zatiaľ nebolo vyhlásené ani verejné obstarávanie na zhotoviteľa štúdie. „Toto oneskorenie je podľa nášho názoru závažné, pretože sa určite oneskorí príprava a realizácia dokončenia celého obchvatu mesta,“ dodal prednosta.

Termín plnenia tejto úlohy bol podľa cestárov s povolením vlády posunutý na 30. septembra. Slovenská správa ciest predložila ministerstvu dopravy pripravenú dokumentáciu k verejnému obstarávaniu druhej etapy obchvatu 26. septembra. „V týchto dňoch očakávame stanovisko ministerstva dopravy a zákazka bude vyhlásená. Všetky ďalšie míľniky či termíny bude možné stanoviť na základe výsledkov štúdie uskutočniteľnosti,“ ozrejmila Jana Lukáčová.

Na sprevádzkovanej časti prievidzského obchvatu. Foto: Zuzana Krajčiová/Mestský úrad Prievidza.

Šaľa: Dlhšie obstarávanie ako výstavba

Hlavným problémom 20-tisícovej Šale je enormná vyťaženosť cesty I/75 cez mesto. Denne po nej jazdí približne 30-tisíc osobných a nákladných vozidiel, čo je podľa mesta neúnosné nielen z pohľadu dopravy a vytvárania kolón, ale aj preto, že intenzívna doprava zaťažuje životné prostredie.

„Obchvat potrebujú Šaľania už desiatky rokov, veď už pred tridsiatimi rokmi žiadalo vedenie mesta a obyvatelia jeho výstavbu. Po absurdne dlhotrvajúcom verejnom obstarávaní, ktoré trvalo neskutočných päť rokov, konečne prichádza nádej, že si obyvatelia Šale o tri roky vydýchnu,“ vyjadrila sa pre Štandard hovorkyňa mesta Erika Kollerová.

Štátni cestári začali výstavbu obchvatu Šale po zdĺhavom obstarávaní napokon v závere augusta. Podľa zmluvnej ceny bude stáť takmer 79 miliónov eur bez DPH, hotový má byť o tri roky.

Takmer 12-kilometrový úsek bude mať štrnásť mostov, vrátane najdlhšieho 700-metrového nad Váhom a protihlukové steny v dĺžke 7 kilometrov. Motoristi by podľa cestárov mali obchvat začať využívať koncom leta 2027. Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností Hochtief SK, Hochtief CZ a MBM-Group.

Rušná premávka v Šali. Foto: Erika Kollerová/Mestský úrad Šaľa.

Poškodený most opravia

S problémom výstavby obchvatu Šale podľa mesta úzko súvisí aj zlý technický stav mosta nad Váhom. Je v 6. stupni, teda vo veľmi zlom stave, po preradení do 7. stupňa s havarijným stavom by most museli uzavrieť. To by dopravu v meste skomplikovalo ešte viac.

„Apelovali sme rôznymi spôsobmi na Ministerstvo dopravy SR s cieľom opravy tohto mosta,“ podotkla Erika Kollerová. Dočasná obnova tohto mosta by mala zabezpečiť, aby vydržal veľkú záťaž do postavenia obchvatu.

Slovenská správa ciest potvrdila, že do konca tohto roka zabezpečí na moste rekonštrukčné práce. Budú podľa nej pozostávať napríklad z výmeny oceľových mostných odvodňovačov so sanáciou okolitého betónu, výmeny obrusnej vrstvy asfaltového krytu vozovky spolu so spojovacím asfaltovým postrekom, či zo sanácie lícových častí ríms z obidvoch strán vozovky sanačnou hmotou. „Slovenská správa ciest termín opráv do konca roku 2024 splní,“ ubezpečila Jana Lukáčová.

Doprava v Šali. Foto: Erika Kollerová/Mestský úrad Šaľa.

Sabinov: Rastúca intenzita premávky

Svoj cestný obchvat dostane aj Sabinov neďaleko Prešova. V súčasnosti centrom približne 12-tisícového mesta, cez námestie podľa odhadov jazdí minimálne 18-tisíc vozidiel denne a mesto očakáva, že pre výstavbu obchvatu môže intenzita dopravy dosahovať mimoriadne aj 20-tisíc áut.

„Dopravná situácia v meste Sabinov, hlavne v centre počas dopravných špičiek je veľmi nepriaznivá,“ uviedla pre Štandard Zuzana Tökölyová z mestského úradu, ktorá má na starosti komunikáciu a marketing.

Podľa výsledkov sčítania dopravy z roku 2022 bola celková intenzita dopravy v centre mesta viac ako 15-tisíc vozidiel za 24 hodín. Počet automobilov pritom medziročne pravidelne rastie. „Počet nákladných tranzitujúcich vozidiel bol na úrovni 12 až 13 percent, pričom subjektívne cítime veľký nárast nákladnej dopravy,“ priblížila Zuzana Tökölyová.

Dopravná situácia v Sabinove. Foto: Mestský úrad Sabinov.

Pomôžu nové križovatky

Slovenská správa ciest podpísala zmluvu na výstavbu takmer 10-kilometrového obchvatu Sabinova na ceste I/68 už pred rokom. Stavebné práce na preložke cesty majú stáť takmer 74 miliónov eur bez DPH, sú plánované na 36 mesiacov od odovzdania staveniska, bez zimného obdobia od 1. decembra do 1. marca. Stavba po zohľadnení zimných mesiacov by tak mala byť dokončená v roku 2027. Zhotoviteľom je aj v tomto prípade skupina Hochtief.

Sabinovský obchvat bude začínať za obcou Pečovská Nová Ves a pokračovať severne od Sabinova a jeho mestskej časti Orkucany. Za obcou Šarišské Michaľany sa napojí na súčasnú cestu v smere do Prešova.

Dopravné napojenia vodičom podľa cestárov uľahčia tri nové mimoúrovňové križovatky Sabinov-Drienica, Sabinov–Jakubovany, Šarišské Michaľany a úrovňové križovatky Sabinov sever a Sabinov–Orkucany. Súčasťou obchvatu bude aj 16 mostných objektov.

„Samozrejme, po vybudovaní obchvatu príde k presmerovaniu ťažkej nákladnej tranzitnej dopravy mimo mesta a k odľahčeniu dopravy na hlavnej ceste, ktorá prechádza prieťahom mesta,“ dodala Zuzana Tökölyová.

Cestná premávka v Sabinove. Foto: Mestský úrad Sabinov.

Zmluvy o financovaní z eurofondov

Obchvaty Sabinova aj Šale majú byť financované tiež z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom opatrenia na odstránenie kľúčových úzkych miest na cestnej infraštruktúre a zlepšenie regionálnej mobility modernizáciou a výstavbou ciest I. triedy z Programu Slovensko.

„Administratívny proces na podanie žiadosti je vo finále, následne prebehne schválenie a predpokladáme, že zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so Slovenskou správou ciest podpíšeme v prvom kvartáli 2025,“ dodalo pre Štandard ministerstvo dopravy.

Ďalšie stavby obchvatov

Štátni cestári po roku 2020 pripravili spomedzi väčších projektov napríklad pokračovanie výstavby obchvatu Brezna na ceste I/66. Prvý úsek jeho druhej etapy v dĺžke 1,6 kilometra doplnil prvú etapu dlhú 2,5 kilometra. Pôvodná zmluvná cena tejto stavby 16,5 milióna eur sa po úpravách zdvojnásobila na 33 miliónov eur bez DPH.

V uplynulých rokoch pribudol aj vyše 5-kilometrový obchvat Plavnice na ceste I/68 v okrese Stará Ľubovňa. Vysúťažená cena stavby 28 miliónov eur po dodatkoch vzrástla takmer na 42 miliónov eur bez dane.

V pláne do roku 2030 sú podľa ministerstva dopravy ďalšie stavby obchvatov, ktoré majú potenciál financovania zo zdrojov Európskej únie. Jednou z nich je preložka cesty I/15 v Stropkove s odhadovanými investičnými nákladmi 59 miliónov eur s DPH. Tento projekt je vo vysokom stupni prípravy.

Plánovaná prvá časť druhej etapy obchvatu Holíča v okrese Skalica na ceste I/51 má predpokladané náklady 15,5 milióna eur vrátane dane.