Ďalší škandál na Správe ciest v Košiciach. Bývalý zamestnanec poukázal na praktiky vedenia
Okolo káuz, týkajúcich sa Správy ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK), bolo nejaký čas ticho. No nie nadlho. Na nedávnom zasadnutí dopravnej komisie prehovoril jej člen a zároveň bývalý zamestnanec Gejza Tóth.
Väčšina zákonodarcov, ktorí sú členmi komisie, sa nestačila čudovať. Tóth vystúpil s prejavom, v ktorom zhrnul negatíva a zlé skúsenosti z posledných rokov. Poslanci by podľa neho mali počuť aj argumenty z druhej strany, nielen od vedenia Správy ciest KSK. Navyše sa ocitol medzi osmičkou zamestnancov, ktorých sa nadriadení v polovici augusta tohto roka doslova zbavili.
V Správe ciest KSK a jej predošlých organizáciach pracuje od roku 1984. „Za tú dobu som zažil množstvo zmien. Aj mnoho riaditeľov. Ale za celý čas som nezažil toľko neúcty ako teraz,“ povedal Tóth na úvod, pričom oslovil terajšieho generálneho riaditeľa Správy ciest KSK Vladimíra Žiarneho.
„V príhovore po vašom menovaní ste povedali, že každý, kto chce pracovať, bude mať tú možnosť, lebo práce je dosť. A že chcete upokojiť situáciu na Správe ciest KSK. V tomto roku došlo k vytvoreniu nových pozícií podľa organizačnej štruktúry. Vyzeralo to tak, že svoje slová chcete dodržať. Lenže 15. augusta 2024 prišla ďalšia organizačná zmena, keď ste mne a ďalším kolegom zrušili pracovné miesta. Dali ste nám výpoveď, lebo vraj už pre nás prácu nemáte. Slová o tom, že každý bude zamestnaný, platí len pre poslušných, alebo vašich známych,“ podotkol.
Dodal, že to neplatí pre odborníkov s kritickým myslením. Poukázal aj na to, že Žiarny sa snažil poslancov presvedčiť o nutnosti organizačnej zmeny a jej načasovania od 15. augusta tohto roka.
„Mohli ste pripraviť vlastné zdôvodnenie zmeny a nie ho okopírovať z článku Organizačné štruktúry a moderné systémy riadenia výkonnosti od autorov P. Galla a J. Galla z Fakulty manažmentu Prešovskej univerzity stiahnutého z internetu. Je to hanba, keď generálny riaditeľ nemá vlastné myšlienky,“ upozornil Tóth na prešľap.
Práca len pre vyvolených
Neobišiel ani personálne zmeny. „Viete povedať poslancom, koľko nových zamestnancov nastúpilo v tomto a koľko v minulom roku? Povedzte im do očí, koľko ľudí bolo zamestnaných 1. septembra po tom, čo ste 15. augusta prepustili skúsených pracovníkov. Vraj ste pre nich nemali voľné miesto. Koľko novoprijatých v roku 2024 je vašich známych, spolužiakov, spolustraníkov a ich rodinných príslušníkov? A ľudí ,odložených‘ z VÚC?“ pýtal sa Tóth.
Zamyslel sa aj nad tým, ako dlho vydrží Správa ciest KSK, keď pre jej vedenie odbornosť nič neznamená.
„Upokojenie situácie? To je vo vašom ponímaní to, že zatajujete informácie, prekrúcate fakty a zbavujete sa ľudí, ktorí rozumejú svojej profesii a vidia vám na prsty. Hádžete vinu za poškodzovanie dobrého mena správy ciest na tých, ktorí rozumejú svojej práci a dovolia si ozvať sa, keď vidia, že niečo nie je v poriadku,“ pokračoval bývalý zamestnanec vo svojom prejave.
Pristavil sa aj pri obchodnom oddelení Správy ciest KSK, ktoré v máji zriadil generálny riaditeľ. Pracuje tam šesť ľudí.
„Zamestnal svojich známych, aby zabezpečovali objednávky pre obchodnú činnosť. Pýtam sa, koľko zákaziek toto oddelenie vybavilo od mája pre Správu ciest KSK?“ spytoval sa, pričom ironicky dodal, že pracovníčky ani nevedia, aké má SC KSK stroje, či aké činnosti dokážu vykonávať.
Navyše podľa Tótha náklady na mzdy a chod obchodného oddelenia sú viacnásobne vyššie ako ich prínos. Dotkol sa aj ďalších zvláštností.
„Na konci júla tohto roka pán predseda kraja slávnostne oznamoval začiatok súvislých opráv ciest. Pýtam sa, koľko kilometrov sa v kraji doteraz opravilo? Viete ukázať preberacie protokoly?“
Vrátil sa aj k tomu, že vedeniu Správy ciest KSK prekážalo, keď s kolegami upozorňoval i na to, že za mesačný nájom kolesového bagra by za spomínané obdobie iné firmy s radosťou za túto sumu vykonali prácu s vlastným strojom, bagristom a palivom. Na minimálne využitie kráčajúceho bagra dlhodobo poukazoval aj krajský poslanec a člen dopravnej komisie Miloš Ihnát.
„Na pokyn prevádzkového riaditeľa pána Vaľka bol kráčajúci bager presunutý v posledných májových dňoch do okresu Košice – okolie, kde odvtedy odpracoval nanajvýš päť až šesť dní. Dal ho premiestniť iba preto, lebo poslanec Ihnát sa stále vypytoval, prečo robí iba v jednom obvode. Preto chcel dokázať, že stroj pracuje aj inde. No nebolo to tak,“ predostrel bývaly zamestnanec ďalšie argumenty.
Neobišiel ani kontroverzný prenájom techniky pre SC KSK. Ide o 73 strojov na obdobie osem rokov, za čo správa ciest zaplatí celkovo takmer 30 miliónov eur. Na prípad si posvietila aj polícia. Rovnako aj na kúpu starých posypových nadstavieb, ku ktorým neboli doklady a na autá ani nepasovali.
„Keď sme pri tom, prekáža vám, že sme pravdivo na polícii vypovedali o prenájme techniky, ako aj o kúpe nadstavieb? My sme na Správe ciest KSK nikdy nerozprávali o prenájme, ale o kúpe techniky. O konečnej špecifikácii s nami nikdy nikto nekomunikoval. A naozaj si myslíte, že slepé počúvanie príkazov zhora je dôležitejšie než odbornosť?“ kládol otázky znovu.
Riaditeľ ďalej nechcel počúvať, radšej odišiel
„Pán Žiarny, ja viem, koľko mám rokov. Ale mohli ste mať aspoň toľko slušnosti a povedať mi priamo, že v mojom veku už nemám na Správe ciest KSK čo hľadať a že sa mám venovať tenisu, ako to robí váš otec. To sú presne vaše slová, ktoré ste vraveli odborárom. Mali ste mi to povedať do očí. Potom by som si vás mohol aspoň trochu vážiť,“ zdôraznil Tóth.
Na to sa Vladimír Žiarny zdvihol a odišiel preč so slovami, že pokiaľ bude hovoriť o jeho rodine, tak to nebude počúvať: „Všetko môžete, ale toto nie.“
Tóth aj napriek tomu pokračoval v prejave a vypichol ďalšie fakty: „Vážení poslanci, musíme vám otvoriť oči. Riaditeľ nás špiní pred odborármi.“
Skonštatoval, že jemu by to už mohlo byť jedno, lebo aj tak chcel na Správe ciest KSK skončiť. Normálne to chodí tak, že starší odovzdávajú svoje skúsenosti mladším, aby sme sa ako spoločnosť niekam posúvali. Ale to, čo generálny riaditeľ predviedol, podľa neho nemá s normálnosťou nič spoločné.
„Lebo ste nám zrušili miesta a namiesto platu poberáme náhradu mzdy, ktorá by mala byť nemenná. No z nejakého dôvodu, či už zo zlomyseľnosti alebo pomsty, protiprávne krátite aj náhradu mzdy. To svedčí o sile vášho charakteru,“ dodal.
Zarazilo ho dianie na Správe ciest KSK, ku ktorému došlo v poslednom období.
„Od roku 2018 sa tu vystriedalo viac tzv. manažérov, ktorí za krátku dobu odišli. Pýtam sa, čo tu po nich ostalo? Všetci riaditelia v tomto období boli len vykonávači príkazov. O ničom nevedeli rozhodnúť. Len posluhovali. Samá kauza. Tatrovky, teplomery, porušenie zákona o verejnom obstarávaní, neplatenie mýta, nákupy starých nadstavieb bez dokladov… Vrchol všetkého je prenájom techniky za nehorázne peniaze,“ vyratúval kauzy.
Prišiel aj s ďalším vážnym tvrdením. „My prepustení zamestnanci sme nepohodlní preto, lebo sme odmietli podpísať čestné vyhlásenie, že to my, vedúci stredísk sme chceli prenajatú techniku. Pritom pravda je taká, že ani raz sa nespomínal prenájom, ale iba kúpa. Konečná špecifikácia techniky bola urobená v Košiciach bez nás. Aby toho nebolo málo, pán Žiarny to zaklincoval svojou účelovou organizačnou zmenou. Vďaka nej odstavil dlhoročných, pre neho nepohodlných pracovníkov,“ povedal prepustený zamestnanec.
Mali pomôcť bývalému trestne stíhanému riaditeľovi
Navyše, podľa neho došlo k ďalšiemu, jemne povedané, prešľapu. Spolu s niekoľkými kolegami mal podpísať čestné vyhlásenie, že bol členom výberovej komisie na prenájom techniky.
„Zavolal nás pán Vaľko, že je potrebné signovať čestné vyhlásenie. Máme pomôcť pánovi Triščovi tým, že dodatočne podpíšeme vyhlásenie, že sme boli členovia komisie na prenájom vozidiel. Nikto o tom nič nevedel, všetko bolo tajné. A teraz už viem, že sme kvôli jednému podpisu stratili aj dôveru predsedu Košického samosprávneho kraja,“ upresnil Tóth, ktorý tvrdí, že na Správe ciest KSK treba urobiť poriadok, preto chce vystúpiť aj na zasadnutí krajského zastupiteľstva.
„Plánoval som si užívať dôchodok, ale po tom, čo ste so mnou urobili, keď ste ma po toľkých rokoch vyhodili ako prašivého psa a po tom, čo ďalej vyvádzate, bude mojím cieľom vrátiť sa na Správu ciest KSK. Aspoň na pár dní. Generálny riaditeľ je zodpovedný za efektívne vynakladanie verejných zdrojov,“ uzavrel.
Oslovili sme aj SC KSK, presnejšie Košický samosprávny kraj so žiadosťou o reakciu na Tóthove tvrdenia. Vedenie reagovalo stručne.
„Nakoľko nemáme vedomosť o konaní, na ktoré poukazoval pán Tóth, k tvrdeniam sa bez náležitého prešetrenia nebudeme vyjadrovať,“ píše sa v stanovisku pre Štandard, ktoré poskytla hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Katarína Strojná.