Dlhšia cesta vlakmi medzi Bratislavou a Košicami je krok späť. Napriek výnimkám
Súčasné štyri páry vlakov IC, spájajúce západ a východ Slovenska, podľa plánu zvládnu takmer 450-kilometrovú cestu naprieč krajinou za menej ako päť hodín. Pravda, ak z rôznych dôvodov či pre mimoriadnosti na trati nemeškajú.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prevádzkuje tieto povinne miestenkové vlaky na vlastné náklady ako komerčnú službu, teda bez objednávky vo verejnom záujme a dotácií od ministerstva dopravy.
Na slovenské pomery majú nadštandardnú úroveň, čomu zodpovedajú aj vyššie ceny. Pre neefektívnu prevádzku a malý záujem ľudí skončia v polovici decembra, keď začne platiť nový cestovný poriadok v železničnej doprave. Koniec IC vlakov už potvrdil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) v utorok na tlačovej besede.
Čiastočná náhrada rýchlejších „icečiek“
Pôvodné informácie o tom, že cesta vlakom z Bratislavy do Košíc a opačne sa pre rušenie „icečiek“ po novom predĺži o viac ako pol hodinu, sú, žiaľ, z veľkej časti pravdivé. Iba dva páry, čiže štyri spoje – ranné a popoludňajšie, z posilnených expresov Tatran majú jazdiť pod päť hodín.
Budú totiž zastavovať len na desiatich staniciach vrátane východovej a cieľovej, a nie na všetkých sedemnástich, kde tieto vlaky bežne stoja. Ministerstvo dopravy spolu s národným osobným dopravcom ešte dolaďujú detaily, pričom známe budú po zverejnení definitívnej podoby vlakového grafikonu.
Zvyšných štrnásť párov Tatranov, z toho päť párov pribudne, bude na spomínanej linke premávať tradične takmer približne päť a pol hodiny. Cestujúci napriek tomu pravdepodobne privítajú možnosť využívať expresy každú hodinu v oboch smeroch, keďže súčasných sedem párov týchto vlakov medzi Bratislavou a Košicami jazdí v dvojhodinovom intervale.
Plánovaný hodinový takt je pre železničiarov veľkou výzvou z hľadiska kapacít a personálu, vzhľadom na to, že ide o maximálne zahustenie premávky na vyťaženej prioritnej vnútroštátnej železničnej trase. Stačia neplánované mimoriadnosti v premávke, navyše možno očakávať obmedzenia aj pre výluky pre modernizáciu úsekov pod Tatrami, čo môže zámer narušiť.

Neakceptovateľný výsledok pre nízky záujem
Vráťme sa ešte k IC vlakom. Pod ich nevyhnutný koniec z prevádzkových dôvodov sa pravdepodobne podpísalo to, že len približne polhodinová úspora času pri cestovaní nimi oproti expresom nebola dostatočne motivujúca v porovnaní so značne vyššími cenami. Ľudia vlastne uprednostnili o niečo dlhšiu, ale lacnejšiu cestu Tatranmi.
Dopravca už priznal, že „icečka“ v súčasnosti nedosahujú akceptovateľný hospodársky výsledok v dôsledku nízkeho záujmu verejnosti. Ich priemerná obsadenosť je niečo viac ako 50 percent, pričom v jednom tomto vlaku s obmedzenou kapacitou 260 miest cestuje zhruba 165 osôb.
IC vlaky prepravili za deväť mesiacov tohto roka skoro 390-tisíc cestujúcich, za celý minulý rok takmer 500-tisíc. Z týchto dôvodov sa ZSSK rozhodla zastaviť ich neefektívnu prevádzku, pretože za súčasných podmienok už nedávala zmysel.
Dopravca tak uprednostnil lepšie využívanie expresov Tatran. Keďže ide o diaľkové vlaky s rýchlejšou dopravou, už len pre ich kategóriu by mali skrátiť cestovanie aj viaceré ďalšie tieto vlaky. Nielen spomínané dva páry.
Ak je prioritou naozaj zvýšenie kvality cestovania vlakmi, vrátane rýchlosti, a nie množstvo cestujúcich, ministerstvo dopravy by ešte malo prehodnotiť terajšie rozhodnutie, ak chce zrušené rýchlejšie IC vlaky plne kompenzovať.

Cesta by sa mohla skrátiť aj viac
V súvislosti s rozbiehajúcou sa postupnou modernizáciou aj na traťových úsekoch medzi Žilinou a Košicami na vyššie rýchlosti je perspektívne možné, že cesta po železnici medzi oboma najväčšími slovenskými mestami by sa mohla skrátiť o hodinu.
Cestujúcim je v podstate jedno, aké sú názvy vlakov. Za podstatné považujú zvýšenie ich spoľahlivosti, znižovanie meškaní, obmedzení, ktoré od využívania železnice skôr odrádzajú. Dôležité sú tiež pravidelnosť a lepšia nadväznosť prípojov na autobusy a iné vlaky.
Chýba skutočná konkurencia
To, čo cestovaniu na slovenských železniciach najviac dlhodobo chýba, je nepochybne konečne zabezpečiť konkurenciu štátnemu dopravcovi. Liberalizácii železničnej osobnej dopravy sa pre európske požiadavky tak či tak nevyhneme.
Ministerstvo dopravy bude postupne vyhlasovať súťaže na dopravcov na jednotlivých tratiach vrátane hlavnej medzi Bratislavou a Košicami. Predbežný plán je už niekoľko rokov schválený a po jeho očakávanom prehodnotení do konca roka by už nemalo nič brániť vyhlasovaniu tendrov.
Preto je dôležité, aby ministerstvo zaktualizovalo harmonogram súťaží čo najskôr. Bude to tak lepšie pre cestujúcich aj železničnú dopravu.