Nový most „Apollo“ na východe ukončí dopravnú tortúru. Vydržať by mal sto rokov
Jeho výstavba si vyžiadala rozsiahle dopravné obmedzenia, ktoré trvali osem mesiacov. Prešovčania si museli za ten čas zvyknúť na obchádzky, ktoré sa v priebehu prác menili niekoľkokrát. Už čoskoro by sa mala dopravná situácia v meste zlepšiť. Premávku cez novú mostnú konštrukciu otvoria 31. októbra.
Generálnu opravu mosta nad železničnou traťou začali v marci tohto roku.
„Príde dlhých 240 dní, ktoré budú pre Prešov dosť traumatizujúce. Doprava v týchto úsekoch, či z jednej alebo z druhej strany, bude naozaj komplikovaná. Prosím preto verejnosť už v týchto chvíľach, aby to zvládla,” povedal v úvode výstavby predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský.
Samospráva Prešova v spolupráci s mestskou a štátnou políciou nariadili niekoľko možností obchádzkových trás. Menili sa nielen dráhy pre osobné motorové vozidlá, ale aj pre MHD, SAD so zachovaním pruhov pre záchranné zložky. Čas ukázal, že najväčším problémom sa stal prejazd cez Slovenskú a Masarykovu ulicu v centre mesta, kde sa denne tvorili dlhé kolóny.
Pôvodný most mal vyše päťdesiat rokov
Pôvodný 56-ročný objekt zbúrali a nahradili ho novým oceľovo-betónovým mostom s oblúkom.

„Naši hlavní prehliadkari mostných konštrukcií určili, že pôvodný most bol v stupni 6-, teda vo veľmi zlom stave,“ uviedol riaditeľ Marcel Horvát zo Správy a údržby ciest PSK. S tým, že nemalo zmysel ho opravovať. Nový most bude mať dĺžku 30 metrov a šírku 24 metrov vrátane chodníkov pre peších.
Na výstavbe mostného objektu pracovalo denne 15 – 20 stavbárov zhotoviteľa Metrostav DS. Po prvých troch fázach prác, ktoré zahŕňali preložku inžinierskych sietí, búranie pôvodnej stavby a zakladacie práce, sa v lete spustila najdôležitejšia, finálna štvrtá etapa projektu.
V rámci tej sa zrealizovalo osadenie hlavného oceľového oblúkového nosníka s váhou 55 ton, ako i ďalších nosníkov. Tie sa následne zastabilizovali priečnikmi a celá rekonštrukcia sa zvarila do jedného celku.
V posledných dňoch stavbári doťahujú detaily. „Na stavbe sa aktuálne finalizujú úpravy cesty pred a za mostom, asfaltovacie práce na chodníkoch pre cyklistov a peších aj terénne úpravy pod nosnou časťou a v okolí jej opôr. Osadzovali sa zábradlia na konštrukcii a realizovali sa vodorovné dopravné značenia,“ priblížila Štandardu aktuálne zmeny hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Daša Jeleňová.

„Zvládli sme to včas, aj keď mnohým ľuďom sa zdalo, že výstavba trvá dlho. Prvé mesiace sme však len ručne kopali, pretože popod most viedlo veľké množstvo káblov,“ vysvetlili stavbári.
Termíny stihli
Ľudia v okolitých bytových domoch hodnotia stavbu ako nevyhnutnú. „Je dobré, že sa most urobil, lávky už boli pre peších veľmi nebezpečné. Denne sme sa pozerali na to, ako pobehujú ľudia po ceste, keďže mostíky boli dlhšie zatvorené. Osem mesiacov nás síce sprevádzal hluk a prašnosť, ale v konečnom dôsledku sa urobila dobrá vec,“ zhodnotila obyvateľka bytovky na Lesíku delostrelcov.

Spustenie premávky po moste avizuje Prešovský samosprávny kraj na koniec októbra. „Je naplánované na 31. októbra v ranných hodinách o 05.00 h, keď budú aktivované pôvodné signálne plány na jedenástich svetelných križovatkách v meste Prešov,“ objasnila hovorkyňa.
Súčasťou najvyťaženejšieho mosta na východe Slovenska budú aj chodníky pre peších, cyklochodník, osvetlenie či trakčné vedenie. Cez tento dopravný uzol prejde denne približne 22 000 vozidiel. Podľa Prešovského samosprávneho kraja zaťažiteľnosť mostného objektu nie je obmedzená, môžu po ňom jazdiť všetky vozidlá cestnej premávky. „Predpokladaná životnosť mosta je sto rokov,“ dodala Jeleňová.
Rekonštrukcia premostenia na Lesíku delostrelcov v Prešove je investičnou akciou Prešovského samosprávneho kraja (PSK), ktorý na projekt vynakladá viac ako štyri milióny eur. Mesto Prešov na ňom participovalo pri búracích prácach na lávkach, ktoré boli vo výške 119-tisíc eur. Spracovateľom dokumentácie tohto projektu bola spoločnosť Dopravoprojekt, a. s.







