Dopravné zápchy na severe zmierni až dostavba diaľnice D3. Potrvá to niekoľko rokov

Pokiaľ už vyhlásená súťaž na pravú polovicu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov, vrátane druhej rúry tunela Horelica, sa naťahuje, aktuálne sa začína tender aj na výstavbu druhého, takmer desaťkilometrového úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica.

Na verejné obstarávanie na zhotoviteľa podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ešte čaká najdlhší, vyše 11-kilometrový úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.

Všetky spomínané úseky D3 majú po dokončení výrazne odľahčiť dopravu v tomto regióne na ceste prvej triedy I/11. Získali totiž štatút strategickej investície podľa príslušného zákona, ktorý má urýchliť prípravu veľkých projektov. Financované budú najmä z nových prostriedkov Európskej únie v aktuálnom programovom období 2021 až 2027, s možnosťou ich čerpania až do roku 2029.

Stovky miliónov zo zdrojov Európskej únie

„V rámci Programu Slovensko máme na financovanie zvyšných troch úsekov D3 určených 769,3 milióna eur zo zdrojov EÚ, čo je 85 percent z celkovej sumy,“ potvrdila pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Zo štátneho rozpočtu je podľa nej v rámci 15-percentného spolufinancovania vyčlenených takmer 136 miliónov eur.

Odhadované náklady na výstavbu úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica podľa diaľničiarov dosahujú 307 miliónov eur bez DPH. Jeho súčasťou má byť 22 mostov, jedna križovatka, odpočívadlo aj migračný koridor pre zver.

Hovorca NDS Tomáš Ferenčák pre Štandard uviedol, že príprava tohto druhého a tretieho diaľničného úseku je v pokročilom štádiu vrátane majetkovoprávneho vysporiadania.

„V NDS robíme maximum, aby sa prípravné procesy v našej časovej réžii vykonávali s maximálnou možnou rýchlosťou. Verejné obstarávanie na tretí úsek je plánované v dohľadnom čase,“ poznamenal.

Kruhový objazd k novému privádzaču pri Kysuckom Novom Meste. Foto: Daniel Stehlík/TASR.

Opakované predlžovanie lehôt na predkladanie ponúk

Tender na výstavbu druhého polprofilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov s predpokladanou hodnotou viac ako 306 miliónov eur bez DPH trvá od konca mája. Stavebné práce sú plánované predbežne na 1 675 dní, teda približne štyri roky a osem mesiacov.

„Financovanie úseku Oščadnica – Čadca, Bukov, II. polprofil bude zabezpečené zo štátneho rozpočtu, no Národná diaľničná spoločnosť využije všetky dostupné príležitosti na zabezpečenie možností financovania z európskych zdrojov,“ priblížil Ferenčák.

Z celkovej dĺžky tejto stavby 5,3 kilometra pripadá na druhú tunelovú rúru zhruba šesťsto metrov a na diaľnicu 4,8 kilometra. Na úseku bude 21 mostov, 18 múrov, 31 protihlukových stien, ako aj migračný koridor pre zver, veľké odpočívadlo s novým strediskom správy a údržby.

Pôvodná lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tejto súťaži bola do 3. septembra 2024, ale diaľničiari ju pre mnoho otázok záujemcov k podmienkam opakovane predĺžili do 30. októbra tohto roku a zároveň upravili súťažné podklady.

Najnovšie predĺžili lehotu na ponuky do 14. novembra. „Čo sa týka verejného obstarávania, vzhľadom na to, že ide o živý tender, nemôžeme priebeh komentovať,“ odpovedal nám hovorca NDS.

Úrad pre verejné obstarávanie skúma námietky

Dôvodom predlžovania tendra sú v tomto prípade námietky. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pre Štandard potvrdil, že v tomto tendri námietky preveruje a má o nich rozhodnúť do 6. novembra.

„Týkajú sa podmienok uvedených v iných dokumentoch poskytnutých verejným obstarávateľom, potrebných na vypracovanie ponuky,“ ozrejmil riaditeľ odboru komunikácie a protokolu ÚVO Michal Dzurjanin.

Ďalšie informácie vzhľadom na prebiehajúce konanie však podľa svojich slov nemohol poskytnúť. Opätovné predĺženie, respektíve nepredĺženie lehoty na predkladanie ponúk je v kompetencii verejného obstarávateľa, ktorý súťaž vyhlásil.

Úrad začal konanie o námietkach ešte 30. septembra, tradične dňom ich doručenia. „Podľa zákona o verejnom obstarávaní však úrad rozhodne o doručených námietkach do 30 dní odo dňa doručenia kompletnej dokumentácie úradu. Kompletnosť dokumentácie evidujeme od 7. októbra, preto posledný deň na vydanie rozhodnutia je 6. novembra,“ vysvetlil Dzurjanin. Ako dodal, rozhodnúť o námietkach predpokladajú v zákonnej lehote.

Ilustračná snímka. Foto: Národná diaľničná spoločnosť (ndsas.sk).

Diaľnica výrazne pomôže, kolóny sú bežné

Štandard oslovil viaceré mestá na trase dostavby D3. „Diaľnica by nášmu mestu pomohla výrazne,“ očakáva primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda. Doprava je totiž u nich podľa neho komplikovaná, kolóny sú bežnou súčasťou dňa. „Práve to by diaľnica zmenila, okolo nášho mesta množstvo áut a najmä kamiónov len prechádza,“ poznamenal.

V Kysuckom Novom Meste chcú, aby D3 bola konečne skutočnou prioritou. „Ministerstvo nám roky sľubuje posun, po čase však z toho zostanú len sľuby, a to nás veľmi hnevá,“ upozornil Mihalda. Občania sa podľa neho potom obracajú na mesto, hoci môžu len vytvárať nejaký tlak na vládu, ale rozhodnutia sú v konečnom dôsledku na nich. „Aj naďalej to však budeme robiť. Nesmieme byť ticho a musíme sa už konečne posunúť vpred,“ uviedol primátor.

Mesto čiastočne odľahčil nedávno otvorený privádzač. „Avšak, od Žiliny a od Čadce sú počas dňa poväčšine kolóny, v horšie dni v nich občania mesta a okolia strávia hodiny. Je to veľmi zaťažujúce a vyčerpali sme naše možnosti, diaľnica je dnes nevyhnutná,“ dodal Mihalda.

Zápchy sú už neúnosné, situácia sa zlepší čiastočne

Výstavba úsekov D3 výrazne odľahčí kritickú dopravnú situáciu aj v Čadci a pomôže dopravnej obsluhe celého regiónu. Mesto pripomína, že táto diaľnica je súčasťou medzinárodného tranzitného koridoru európskeho významu, pričom jej výstavba sa začala už bezmála pred 30 rokmi. „Väčšinu času sa však nebudovalo vôbec. Trpia tým nielen obyvatelia celého regiónu Kysúc, ale vzhľadom na jestvujúce každodenné kolóny na trase medzi Žilinou a Čadcou aj regionálna a národná tranzitná doprava,“ uviedol Mestský úrad Čadca. Z toho následne pramení aj negatívny dopad na národnú a regionálnu ekonomiku.

Mesto bude v povoľovacom procese a počas výstavby druhého profilu úseku D3 Oščadnica – Čadca plne súčinné. „Výstavbou celej diaľnice D3 sa situácia zlepší len čiastočne. Dopravné zápchy ktoré vznikajú na ceste druhej triedy II/487 v smere Makov – Čadca, ale aj opačne, sú už neúnosné,“ upozornil mestský úrad. Každodenné kolóny, vrátane víkendov, v ktorých musia občania a dopravná obsluha čakať niekoľko desiatok minút, tak ohrozujú nielen kvalitu života, ale aj ekonomiku regiónu.

Riešením by bola výstavba obchvatu Čadce v smere od Makova a najmä prepojenie medzinárodnej cesty prvej triedy I/11 cez ulicu Slovenských dobrovoľníkov s uvedenou cestou druhej triedy. „Takéto riešenie je nateraz v nedohľadne, pričom kompletné plánovanie a inžinierska činnosť tohto projektu boli vypracované už minimálne trikrát,“ dodalo mesto. Bez vybudovania tohto prepojenia, čo je povinnosťou a kompetenciou štátu, sa dopravná situácia v Čadci a priľahlom regióne nevyrieši komplexne.

K dostavbe D3 sa vyjadrilo aj mesto Žilina. „Predpokladáme, že dobudovanie D3 môže výrazne zlepšiť dopravnú situáciu na Kysuciach,“ zareagovala hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová. Dopravná situácia v meste Žilina je štandardná. „Aktuálne a dlhšie trvajúce obmedzenia sa týkajú najmä rekonštrukcie železničného uzla Žilina, výraznejšie problémy sa však podarilo eliminovať prijatím opatrení,“ priblížila situáciu v meste.

Most Horelica na ceste I/11 v Čadci. Foto: Erika Ďurčová/TASR.

Dokončenie diaľnice má najvyššiu prioritu

Pre diaľničnú spoločnosť má dokončenie D3 najvyššiu prioritu. Podľa nej to pomôže regiónu, ktorý pociťuje veľké dopravné problémy. Slovensko zároveň splní aj svoje medzinárodné záväzky v rámci transeurópskej dopravnej siete, v tomto prípade s napojením na Poľsko a Česko.

Diaľničiari za posledný rok zásadne zrýchlili prípravu všetkých procesov potrebných na dokončenie D3 na Kysuciach. Tento rok odovzdali do užívania takmer 1,4-kilometrový privádzač v Kysuckom Novom Meste, ten však bude plne využitý až po dokončení D3.

Súčasťou pripravovaného úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto majú byť protihlukové steny v celkovej dĺžke 18,5 kilometra. Pre zmiernenie dopadov na migráciu zveri je plánovaný nový ekodukt, úpravy mostov a suchá cesta pre vydru riečnu. Podľa diaľničiarov kladie projekt dôraz aj na začlenenie diaľnice do krajiny pomocou zelených prvkov.

Čakanie potrvá ešte niekoľko rokov

Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 36 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho vyše 19 kilometrov v polovičnom profile na troch úsekoch medzi Čadcou a Oščadnicou, Svrčinovcom, Skalitým a hranicou s Poľskom.

Motoristi využívajú na D3 aj úseky Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, Žilina-Strážov – Žilina-Brodno a Čadca-Bukov – Svrčinovec. To, ako dlho potrvá dostavba zvyšných troch úsekov tejto diaľnice, a či sa jej v regióne dočkajú do roku 2029, bude závisieť od priebehu verejného obstarávania a následne od výstavby.