V nemeckých automobilkách je v ohrození do 190-tisíc ľudí. VW chce zatvárať domáce fabriky

Volkswagen zvažuje plošné zníženie miezd o 10 percent a zmrazenie rastu platov na dva roky.

Volkswagen Zamestnanec odchádza z továrne Volkswagenu. Foto: ČTK / DPA / Julian Stratenschulte

Hildegard Müllerová, prezidentka nemeckého Združenia automobilového priemyslu, v relácii Hart aber fair prekvapila novými nepriaznivými číslami pre celé svoje odvetvie.

Müllerová sa kriticky vyjadrila k prístupu vlády k riešeniu problémov v automobilovom priemysle. „Podľa štúdie, ktorú zverejníme, očakávame, že do roku 2035 bude ohrozených približne 190-tisíc pracovných miest.“ A to nielen vo Volkswagene (VW), ale aj v iných spoločnostiach, napríklad v dodávateľskom priemysle.

Andreas Audretsch, člen strany zelených, hľadal v diskusii s ňou vinu v „chybách manažmentu“ VW, ale „možno aj v dlhoročných politických chybách“.

„Ak teraz hovoríte, že treba dať záruky zamestnanosti, že sa to nesmie vykonávať na chrbte zamestnancov, tak to nie je úprimné, “ reagovala Müllerová.

Müllerová navyše poukázala na to, že transformácia smerom k elektromobilite mení trh práce a vyžaduje si vhodné podmienky v oblasti nákladov na energie a byrokracie. „Ak tieto otázky nebudeme schopní zvládnuť, potom automobilový priemysel bude síce pokračovať, ale bez rastu, hodnoty a pracovných miest v Nemecku,“ citoval jej slová Bild.

Nešťastný prechod na elektrické vozidlá

Slová Müllerovej potvrdzuje štúdia inštitútu pre prieskum trhu Prognos pre nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA). Podľa nej transformácia nemeckého automobilového priemyslu môže za roky 2019 až 2035 spôsobiť zánik celkovo až 186-tisíc pracovných miest, pričom z tohto počtu ich približne štvrtina už zanikla.

Podľa štúdie transformácia v nemeckom automobilovom priemysle, najmä prechod na elektrické vozidlá, spôsobila už v rokoch 2019 až 2023 stratu zhruba 46-tisíc pracovných miest. VDA v tejto súvislosti poukázala na stratu konkurencieschopnosti domáceho priemyslu pre vysoké ceny elektrickej energie, daňovú záťaž a rastúcu byrokraciu.

Podľa VDA Nemecko potrebuje posilniť konkurencieschopnosť, čo do veľkej miery závisí od nastavenia podmienok vládou. „Iba tak bude možné udržať v Nemecku čo najviac pridanej hodnoty a pracovných miest a vytvoriť nové,“ dodala VDA v správe.

Bude Volkswagen zatvárať domáce fabriky?

Na problémy v automobilovom sektore Nemecka poukazuje najmä situácia vo Volkswagene. Podľa zamestnaneckej rady plánuje tento koncern na domácom trhu zatvoriť najmenej tri závody, zrušiť desaťtisíce pracovných miest a kapacitu zvyšných závodov zredukovať.

Nemecká automobilová skupina Volkswagen hľadá ďalšie možnosti úspor vo svojej rovnomennej hlavnej značke. Medzi zvažované opatrenia patria plošné zníženie miezd o 10 percent a zmrazenie rastu platov na dva roky.

Koncern sa snaží v značke Volkswagen ušetriť celkovo 4 miliardy eur. Podľa zdrojov, ktoré citoval v denník Handelsblatt, vedenie koncernu diskutovalo o viacerých potenciálnych krokoch, ako dosiahnuť želané úspory. Medzi zvažované opatrenia patrí aj ohraničenie odmien pre najvyššie postavených zamestnancov, zníženie prémií pri výročiach zamestnancov, ako aj preskúmanie možnosti zatvorenia niektorých výrobných prevádzok v Nemecku.

Vedenie skupiny Volkswagen sa od začiatku októbra každý týždeň stretáva so zástupcami odborov a zamestnancov na rokovaniach o možnom znížení nákladov a budúcnosti nemeckých závodov. Mzdové vyjednávania sa vedú oddelene, pričom ich ďalšie kolo je naplánované na 30. októbra.

Volkswagen začiatkom septembra oznámil, že po prvý raz vo svojej histórii uvažuje o zatvorení závodov v Nemecku v rámci plánu znižovania nákladov, keďže sa snaží konkurovať ázijským rivalom. Automobilka v rámci tlaku na reštrukturalizáciu tento mesiac tiež ukončila dlhotrvajúci systém garancie pracovných miest pre šesť svojich nemeckých závodov.

Audi plánuje zastaviť výrobu v bruselskom závode

Nemecká automobilka Audi plánuje ukončiť výrobu áut vo svojom závode v Bruseli koncom februára budúceho roka. Vedenie firmy to v utorok oznámilo zamestnaneckej rade a odborom, s ktorými od začiatku októbra rokovalo o sociálnom pláne pre zamestnancov.

Spoločnosť zároveň uviedla, že do konca tohto roka prepúšťať nezačne. Závod zamestnáva približne 3-tisíc ľudí, vyrába však iba jeden model, elektrické SUV Q8 e-tron. Objem predaja ale stále klesá.

Firma Audi zvažovala zatvorenie bruselského závodu už skôr a posledné mesiace o tom diskutuje s odbormi a zamestnaneckou radou. Manažment spoločnosti plánuje celý proces konzultácií dokončiť v najbližších dvoch týždňoch.

Podľa zástupcov nemeckej automobilky sú logistické náklady závodu veľmi vysoké. V jeho okolí je totiž malý počet dodávateľov. Navyše, závod sa nedá ani rozšíriť, keďže sa nachádza medzi obytnou zónou, železničnou traťou a diaľnicou. Vedenie Audi dodalo, že stále rokuje s potenciálnym investorom, doteraz ich však v rámci automobilového priemyslu firma oslovila už vyše 20 a ani jeden nepredložil životaschopný koncept pre závod a jeho zamestnancov.

(mja, im, tasr, bild, handelsblatt, reuters)