Primátor Prešova: Mám silu pokračovať napriek antikampani. O parlamente neuvažujem

Uplynuli dva roky od vášho víťazstva v primátorských voľbách. Čo vás prekvapilo, s čím ste nerátali?

To, čo v mojom predvolebnom programe nebolo a neodznelo, bola transformácia mestského úradu, ktorý pracoval v neefektívnom ekonomickom režime. Na tom sme museli hneď v úvode zapracovať. Mesto nemalo hlavného architekta, procesy na stavebnom úrade boli nekoordinované, to sa nám podarilo zmeniť. Zmenili sme tiež organizačnú štruktúru úradu, našli sme kvalitných vedúcich odborov. Aktuálne máme ešte problém s odborom dopravy. V pláne máme vytvoriť samostatné IT oddelenie.

Ktoré najzásadnejšie projekty sa vám podarilo počas dvoch rokov začať a zrealizovať?

V prvom roku po nástupe do funkcie nastal významný ekonomický prelom v mestských spoločnostiach. Zlepšením hospodárenia a transformáciou niektorých z nich sa podarilo vyrovnať státisícové straty a odvrátiť hrozby exekúcií.

Kandidát na primátora František Oľha ešte v roku 2022. Foto: Milan Kapusta/TASR

Založili sme sociálny podnik – Mestský podnik služieb Prešov, ktorý má viac ako 30 zamestnancov a pomáha pri správe a údržbe mestského majetku. Vyrovnali sme všetky staré dlhy voči Dopravnému podniku mesta Prešov (DPMP) a ozdravila sa ekonomika správcu nehnuteľností mesta – spoločnosti Prešov Real.

Mohlo by Vás zaujímaťPREŠOV: Mesto zavádza participatívny rozpočet

Taktiež sme založili Rozvojovú a implementačnú agentúru mesta Prešov (RIA), ktorá má za úlohu vyhľadávať možnosti externých zdrojov na financovanie našich projektov. Má vynikajúce výsledky. Zaviedli sme participatívny rozpočet, otvorili centrum pre podporu integrácie cudzincov. Zmenilo sa odmeňovanie zamestnancov mesta v terénnej sociálnej práci, keď sme opatrovateľkám zvýšili mzdy o jednu platovú triedu. Zrekonštruovali sme objekt komunitného centra v lokalite K Starej tehelni.

Schválili sme Všeobecne záväzné nariadenie o zeleni v meste a zaviedol sa množstvový zber odpadov. Pripravili sme strategický plán bývania a chystajú sa projekty výstavby nájomných bytov na Sídlisku III. pri Lanovom centre. Dokončili sme tiež zmeny v územnom pláne, ktoré umožnili výstavbu nemocnice, kolaudácie bytov v komplexe „Bulgari“. Vďaka poslancom a zmene územného plánu sme pripravili priestor na rozvoj zelených striech a dosiahli dohodu s vlastníkom na búraní starej futbalovej tribúny pri novej Futbal Tatran Aréne (FTA).

František Oľha pred stavbou Futbal Tatran Arény v Prešove. Foto: Mesto Prešov

Výrazne podporujeme developerov pri výstavbe bytov v Prešove a aktuálne sme vo finálnej fáze rokovaní o budúcnosti „mestskej“ tržnice. Oživili sme kultúru v meste, dotiahli do konca staršie projekty a investovali financie do nových, ako napríklad strategický Župný most. Vybudovali sme 450 parkovacích miest. Obrovským úspechom je to, že Prešov sa stal konečne úspešný aj v projektoch z Fondu na podporu športu. Za roky 2023 a 2024 sme získali zdroje na zámery za takmer osem miliónov eur.

Čo vám, naopak, nevyšlo a prečo?

V prvých dvoch rokoch sa mi, aj napriek množstvu úspešných projektov, nepodarilo implementovať efektívnu komunikačnú stratégiu pre včasné a kvalitné informovanie občanov o témach s pozitívnym dosahom. Vidieť to bolo napríklad na prípade výstavby parkovacích miest na Tomášikovej ulici, kde sa ľudia už len zobudili na zvuk motorových píl, ktoré odstraňovali stromy. Nečudujem sa, že boli nahnevaní. Nemyslím si však, že by sa nejaké plány vyslovene nepodarili. Ich realizácia sa možno nevydarila v horizonte prvých dvoch rokov, to však neznamená, že sa na nich aktívne nepracuje.

Takmer hneď po nástupe do funkcie vám poslanci zvýšili plat, v súčasnosti ide o sedem tisíc eur. Aj napriek tomu, že ste verejne vyhlásili, že si ho v prípade potreby znížite, je po dvoch rokoch stále rovnaký. Prečo?

Plat primátora je stanovený zákonom a poslanci ho môžu zmeniť rozhodnutím. Prisúdili mi takmer rovnakú sumu, ako mala bývalá primátorka mesta. Je to štandardný plat hlavy krajského mesta, nie je menší ani väčší.

Mohlo by Vás zaujímaťPrimátor Prešova František Oľha bude poberať plat vo výške vyše 6-tisíc eur

Na poslednom rokovaní mestskej rady som v diskusii poslancom navrhol zaradiť tento bod. Nesúhlasili, resp. nehlasovali o tom. Človek je motivovaný aj odmenou za svoju prácu a ak je porovnateľná s bývalým vedením, tak si myslím, že sa nedopúšťam ničoho hrozného.

Keďže však chcem splniť sľub, ktorý som dal, tak na najbližšom zastupiteľstve predložím odpočet, čo sme za dva roky urobili a čo plánujeme. A potom nechám poslancov rozhodnúť o tom, či môj plat znížia. Aký mi určia, taký bude.

Aká je súčasná finančná kondícia mesta Prešov v súvislosti s konsolidáciou verejných zdrojov?

Prišiel som do úradu s tým, že vývoj bol pozitívny. Vďaka mnohým našim opatreniam bol v roku 2023 znížený dlh mesta o viac ako milión eur a zvýšila sa hodnota majetku Prešova o viac ako 18 miliónov eur. Ekonomické výsledky za rok 2023 a 2024 sú priaznivé, mestské firmy sú zdravé a nehrozia nám žiadne exekúcie. Teraz však máme ozdravný balíček, zvýšenie DPH, čo prináša mestu katastrofálne straty.

Prešov bude musieť zvyšovať dane, poplatky aj cestovné. Foto: redakcia

Konsolidácia verejných financií v roku 2025 najviac zasiahne práve samosprávy, nakoľko všetky sumy za služby, ktoré si u našich mestských spoločností ako mesto objednávame, budú narastať o zvýšenú DPH. Celkovo dôjde k navýšeniu súm o približne jeden milión eur. Ďalšie navýšenie musíme očakávať z dôvodu transakčnej dane, pretože – či už mestské firmy alebo súkromní dodávatelia služieb – automaticky do svojich cien zahrnú výdavky spojené s touto daňou.

Mohlo by Vás zaujímaťSlovensko čaká konsolidácia verejných financií za 2,6 až 2,7 miliardy eur

Rovnako už dnes vieme, že mesto bude mať aj z dôvodu konsolidačného balíka nižší príjem z podielových daní v roku 2025 o zhruba 2,6 milióna oproti roku 2024. Po narátaní všetkých dôsledkov nám bude chýbať viac ako päť miliónov eur oproti roku 2023. Pôjde už po sebe o tretí rok, keď príjmy Prešova stagnujú alebo klesajú, pri permanentne sa zvyšujúcich nákladoch, čo nás spolu s inými samosprávami dostáva na hranicu prežitia.

Minuloročné zvýšenie daní a poplatkov mesto argumentovalo dierou v mestskej pokladnici. Stojíte si za tým, že bolo nevyhnutné?

Bohužiaľ, ak máme poskytovať kvalitné služby a podmienky občanom, zvýšenie daní je nutné. Čo sa týka navýšenia poplatkov za odpady – áno, moje meno bude na celom Slovensku navždy spájané s týmto krokom. Po nás išli tieto sumy hore vo všetkých mestách, pretože všetci pochopili, že nie je možné ufinancovať mesto bez toho, aby sa preniesla zákonná povinnosť a občania platili za nakladanie s odpadom v plnej výške.

Je reálny scenár ďalšieho navyšovania poplatkov, daní, zvyšovanie cien MHD či cien za služby v Prešove?

Aj Prešovu hrozí od nového roka 2025 zvýšenie poplatkov, ale bude menšie ako napríklad v Košiciach. Práve v týchto dňoch o tom rokuje finančná komisia, ktorej sme predstavili analýzu dosahu zvýšenia DPH, transakčnej dane a financovania na nakladanie s odpadmi.

Čo sa týka daní, aktuálne sme na úrovni ostatných krajských miest. Mám však povinnosť predložiť návrh, ktorý sa bude týkať aj ich zvyšovania. Ak by nebolo vidno za nami výsledky, považoval by som navýšenie za zlyhanie. Ale ak reálne prinášame novú kvalitu, tak je dvíhanie platieb adekvátne.

Od nového roka zaplatíme viac aj na cestovnom v mestskej hromadnej doprave. Foto: redakcia

Čo sa týka ceny cestovného, aj tu pocítime konsolidačné opatrenia vlády, či už to je DPH, ktorej je Dopravný podnik mesta Prešov platcom, alebo transakčná daň. Predpokladané dosahy budú vo výške viac ako pol milióna eur.

Našou prioritou bude čo najmenej siahať na cenu predplatených časových cestových lístkov, teda ročné lístky, mesačníky, trojmesačníky atď. Čo však konsolidácia z dielne vlády ovplyvní určite, sú ceny jednorazových lístkov, ktorých suma sa musí upraviť, ak chceme aby to DPMP ekonomicky v roku 2025 zvládol. Niektoré mestá s týmto procesom už začali a ak nie, garantujem vám, že v najbližšej dobe začnú, pretože ceny cestovného v MHD budú rásť na celom Slovensku bez výnimky.

Večným problémom v Prešove je nedostatočná údržba zelene či opravy miestnych komunikácií. Ako vnímate tento fakt?

Chýba nám ešte dotiahnuť starostlivosť o zeleň, to je pravda. Ale napríklad na cestách vidno, že sa údržbe miestnych komunikácií venujeme. Najzásadnejšou zmenou v tomto smere bolo zrušenie Správy a údržby ciest mesta Prešov, pretože táto mala dlhodobo záporné imanie a katastrofálne ekonomické výsledky. Zlúčili sme ju s Technickými službami mesta Prešov a dnes je vidno nesmierny progres v starostlivosti o cesty.

Mohlo by Vás zaujímaťPrešovskí poslanci schválili zvyšovanie poplatkov a daní. Takto sa to dotkne obyčajných ľudí

Spornou témou sa medzičasom stal aj mechanizmus výberu riaditeľov mestských podnikov. Ten ste zaviedli na úrade po svojom nástupe. Malo ísť o transparentný systém, keď kandidátov na tieto pozície hodnotí aj verejnosť a má dostupné všetky materiály o záujemcoch. Samotný výber uchádzačov je však aj tak na vás. Aký má teda tento transparentný systém zmysel pre ľudí?

V praxi sa ukazuje, že aj dobre nastavený systém môže mať nedostatky. Mechanizmus funguje tak, že sa uskutočnili aj výberové konania, na ktorých po verejných vypočutiach a verejnej kontrole nebol vybraný žiadny uchádzač, ak jeho kvalita nezodpovedala potrebám. Komisia bola pod tlakom verejnosti a poslancov, pretože proces prebiehal transparentne, čo znižovalo možnosť nesprávneho rozhodnutia.

Zároveň sa však ukazujú nedostatky, napríklad potreba intenzívnejšej reklamy a marketingu na získanie väčšieho počtu uchádzačov do výberových konaní. Problémy sa prejavujú aj pri výbere predsedu predstavenstva vo futbalovom klube, kde nároky kladené na obchodné spoločnosti nie sú úplne aplikovateľné. Preto bude potrebné upraviť mechanizmus.

Primátor pripustil, že pri kosbe v meste ešte vidieť rezervy. Foto: redakcia

Musím však poopraviť tvrdenie v otázke, že samotný výber záujemcov o pozíciu je aj tak na mne, ako primátorovi. Práve naopak. Nemám dosah na to, kto sa prihlási do výberového konania a nijako nezasahujem ani do pohovorov, ktoré robí odborná komisia. Maximálne sa zúčastním verejného vypočutia kandidátov, na ktorom mám možnosť položiť nejakú otázku.

Výsledok výberového konania aj s odporúčaním komisie je predstavený mestskému zastupiteľstvu. Na konci dňa rozhodnú poslanci, nie primátor. Ja už len napĺňam uznesenie zastupiteľstva.

Aká je budúcnosť MHD zadarmo, ktorá funguje v Prešove pre deti, mládež a seniorov takmer rok? Vzhľadom na fakt, že Dopravný podnik mesta Prešov má výrazné problémy s počtom šoférov aj autobusov, je udržateľná? Napríklad vo Vranove nad Topľou po roku táto iniciatíva práve z týchto dôvodov skončila… 

Ide o pohľad. Prešov už roky dotuje dopravu sumou osem miliónov eur. Čo je relatívne veľká suma. Doprava zadarmo nám samozrejme priniesla nejaký pokles tržieb, zhruba vo výške 400-tisíc eur. Zabezpečili sme to, že naše deti a seniori majú bezplatnú prepravu, pričom vplyv na financie mesta je 400-tisíc. Pri dotácii osem miliónov aj poslanci uznali, že tých päť percent nestojí za to, aby sme projekt obmedzili. Išlo o úspešný zámer, ale klamal by som, keby som povedal, že to nič neznamená.

Mohlo by Vás zaujímaťPrešovské deti a mládež budú mať bezplatnú MHD

Druhá vec je tá, že odkedy sme zaviedli bezplatnú MHD, krivka poklesu obyvateľov mesta sa znížila. Spomalili sme prepad počtu obyvateľstva, aj keď to vyzerá tak, že Prešov bude posledné dva roky tretím najväčším mestom Slovenska. Žilina nás predbehne aj preto, že je tam KIA, viac pracovných príležitostí a väčší rozvoj bývania.

Nedávno sme sa zúčastnili na slávnostnom začatí výstavby výrobnej haly holandského výrobcu Dejong v priemyselnom parku Grófske. Aký je záujem zahraničných investorov o Prešov a aké podmienky im vie naše mesto ponúknuť?

V tejto oblasti sa Prešov ukázal vo veľmi dobrom svetle. Už v prípade firmy Bosch, ktorá žiaľ odišla, ale aj v prípade spoločnosti DeJong sa potvrdilo, že tieto investície boli možné vďaka prístupu Prešovského samosprávneho kraja a mesta Prešov.

Primátor Oľha pri začatí výstavby výrobnej haly spoločnosti Dejong. Foto: redakcia

Kvalitné stredné školy a vysokoškolské vzdelanie v Prešove alebo Košiciach poskytuje odborníkov, ktorých tieto spoločnosti potrebujú, a vedenie kraja a mesta sa usiluje o poskytnutie všetkých dostupných služieb pre investorov.

Počas posledných dvoch rokov sme dosiahli takú úroveň, že investori prichádzajúci do kraja a mesta majú takmer stopercentnú istotu, že nebudú čeliť prekážkam, ale naopak, budú vítaní a považovaní za prioritu.

Rokujete v súčasnosti s niekým o možnej spolupráci?

Máme pripravený zaujímavý projekt, ktorý, ak vyjde, by mal byť predstavený v januári. Zatiaľ rokujeme. Priniesol by 500 pracovných príležitostí v oblasti IT a komunikačných technológií. Verím tiež, že sa nám podarí dostať do Prešova klientské centrum nadnárodnej poisťovacej spoločnosti.

Ako postupuje výstavba Futbal Tatran Arény a ako sa mesto pripravuje na majstrovstvá, ktoré sa tu majú konať?

Aj napriek udalostiam posledných dní, keď na zamestnancov FTA prišlo trestné oznámenie, musím povedať, že financovanie ohrozené nie je, výstavba tiež nie. Prosím každého v Prešove, aby mal úctu k tomu, čo sa už podarilo. Za 18 mesiacov potiahli štyria zamestnanci zodpovednosť za výstavbu za 24 miliónov eur, čo je neuveriteľné.

Aký máte investičný plán na nasledujúce dva roky?

V nasledujúcich dvoch rokoch plánujeme projekty s celkovou investíciou presahujúcou 80 miliónov eur. Pôjde o investičné plány, ktoré sme začali, pripravili a sú vo fáze prípravy na realizáciu s už zrejmým finančným krytím.

Revitalizácia Záhrady umenia je na spadnutie. Foto: redakcia

Patrí sem napríklad komplexná rekonštrukcia Kmeťovho stromoradia, oprava Hradobného múru v prvej časti, obnova Záhrady umenia, výstavba multišportovej zóny v centre mesta – tzv. Skatepark, rekonštrukcia nádvoria PKO, oprava a renovácia Caraffovej väznice (galéria Caraffka), komplexná rekonštrukcia kina SKALA, obnova parku na Masarykovej ulici.

Mohlo by Vás zaujímaťZ prešovskej Záhrady umenia chcú spoločenský priestor, z Kmeťovho stromoradia promenádu

Ďalšími významnými projektmi na najbližšie dva roky sú rekonštrukcie a znižovanie energetickej náročnosti materských a základných škôl. Dôležitými projektmi sú aj mestská plaváreň, tréningová hala pri zimnom štadióne, digitalizácia a revitalizácia kalvárie.

Čo sa týka dopravy, popri menších projektoch máme aj tie zásadné, ako budovanie údržbovej základne trolejbusov v DPMP, kompletná výmena a výstavba nových napájacích bodov trolejového vedenia tzv. meniarní, ktoré sú v havarijnom stave, čo spôsobuje zásadné výpadky v doprave trolejbusmi v meste. Realizovať sa bude aj výstavba novej trate na ulici Levočská a nového prestupného uzla medzi prímestskou a mestskou dopravou na Levočskej.

Mesto v tomto roku odkleplo výstavbu nového cyklochodníka na Solivare. Vlna kritiky sa naň zniesla po tom, čo jeho tvar pripomínal prekážkovú dráhu. Foto: redakcia

V oblasti cyklodopravy sú to projekty ako združený chodník pre peších a cyklistov na ulici Wolkerova, Cyklocesta ul. Jesenná – Delňa – IPZ Záborské, Cyklochodník ul. Štúrova – Radlinského a v spolupráci s
Ľuboticami aj druhá etapa cyklochodníka popri MK2 – Ľubotice. Do dopravy zahŕňame aj mosty. Ako prvé sa v roku 2025 a 2026 budú opravovať mosty na ulici pod Hrádkom, na Bajkalskej, na ulici Požiarnická a tiež most na ulici Jána Pavla II.

Tretia skupina zahŕňa plány v oblasti SMART CITY. Patria sem Mestské inovačné centrum, mestský coworking a Centrum pre mládež na Hlavnej 72, kde budú dostupné dáta Prešova. Čaká nás aj budovanie grafického informačného systému mesta, dátový sklad a jeho napojenie na inteligentné IoT snímače vo všetkých mestských budovách, s prepojením na inteligentné riadenie a kontrolu spotreby energií.

Pripravujeme stratégiu pre Digitálne dvojča mesta, projekt Digitálneho občana a Omni-kanálovej komunikácie mesta a obyvateľov, vrátane modernej aplikácie s umelou inteligenciou na podávanie podnetov. Tiež chystáme projekt úplne nového digitálneho call centra, v ktorom občania budú vedieť vybaviť väčšinu svojich záležitostí súvisiacich s mestom.

Počas funkcie ste mali dlhší výpadok, sužovali vás zdravotné problémy, prekonali ste silnú žltačku. Na čo ste tých pár mesiacov mysleli, prehodnotili ste niečo vo svojom živote? Vládzete?

Neprehodnotil som nič. Súvisí to s mojou povahou. Celý život som podnikal, zároveň aj učil na strednej škole, zaškoľoval som školiteľov pre nemeckú firmu, popri tom sme mali občianske združenia. Ja sa skôr obávam okamihu, že ostanem bez práce. Zatiaľ je to v poriadku.

Práve sa však nastavujem na to, aby som vedel nájsť správny pomer medzi prácou, odpočinkom a záľubami. Veľmi mi pomáhajú pracovné cesty. Nápomocná je aj manželka, rodina a ich záľuba v Spartanoch. Už mám dobré pečeňové testy a znova môžem nabehnúť do nového tréningového režimu.

Plánujete opäť kandidovať v nasledujúcich primátorských voľbách?

Napriek tomu, že niektorí potenciálni kandidáti na boj o primátorské kreslo začali so svojou kampaňou už teraz a na sociálnych sieťach rozbiehajú naozaj nepríjemnú a často klamlivú a agresívnu antikampaň namierenú voči mojej osobe, neponúkajúc žiadne riešenia, stále mám dosť vnútornej sily a odhodlania pokračovať v tom, čo sme naštartovali.

Mohlo by Vás zaujímaťBoj prešovského primátora a miestneho poslanca ohrozuje aj futbalové EURO U21

V najbližšej dobe som pripravený predstaviť Prešovčanom ďalšie výsledky dvojročnej práce, ktoré ich určite začnú postupne presviedčať, že nie je všetko tak, ako opisujú negativisti v komentároch na facebooku.

Máte ambície preniknúť do slovenského parlamentu?

Ako podpredseda strany Demokrati som presvedčený, že myšlienky, hodnoty a geopolitické smerovanie, ktoré reprezentujeme majú mať v našom národnom parlamente zastúpenie. Strana má množstvo kvalitných odborníkov a verím, že systematickou prácou, ktorej sa neustále venujeme, sa do parlamentu dostaneme.

František Oľha na tlačovej konferencii s partnermi k predstaveniu novej politickej strany Demokrati. Foto: Pavol Zachar/TASR.

Osobne však „závidím“ kolegom primátorom, prípadne županom, ktorí stíhajú byť popri svojej funkcii v samospráve aj v národnej rade. Je náročné skĺbiť už len mesto a krajské zastupiteľstvo. V širšom regionálnom kontexte mi to dáva zmysel, no neviem si predstaviť, ako by som sa mohol naplno sústrediť na zámery mesta, ak by som mal byť aj poslancom NR SR.

Čakajú nás v najbližších rokoch projekty za takmer 100 miliónov eur, ktoré bude potrebné uvádzať do života, koordinovať a riadiť. Aj preto o tom v tejto chvíli ani neuvažujem.