Návšteva pápeža Františka na Slovensku sa dá zneužiť na iné ciele

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský. Foto: Martin Baumann/TASR

Účasť na hromadných podujatiach počas návštevy Svätého otca na Slovensku bude možná len pre plne zaočkovaných. V prípade ochrany pred šírením koronavírusu, na čo sa minister zdravotníctva na svojej tlačovke odvolával, však takéto nariadenie nedáva veľký zmysel. Navyše je v rozpore s rétorikou katolíckej cirkvi vo veci očkovania.

Argumenty proti takémuto nariadeniu by sme mohli rozdeliť do dvoch skupín. Prvá je vedecká, druhá, povedzme, morálno-katolícka.

Čo sa týka tej vedeckej, vzniká tu viacero problémov. Prvým, ktorý sa často spomína pri téme očkovania naprieč celým spektrom, je, že aj plne zaočkovaní sa môžu nakaziť koronavírusom a tiež ho prenášať. Preto očkovanie viac ako pred prenosom epidémie chráni skôr proti ťažkému priebehu ochorenia. Príkladov sú v tieto dni plné titulky novín. Stačí sa pozrieť na Izrael či Veľkú Britániu, ktoré majú najvyšší podiel zaočkovaných spomedzi všetkých štátov (ak nepočítame miništáty) a kde sa aj napriek tomu masovo šíri indický, či ak chcete, delta variant koronavírusu. V Izraeli boli preto nútení obnoviť niektoré protipandemické opatrenia. V Británii zas vďaka preklepu Patricka Vallanca, vedeckého poradcu vlády, vieme, že zaočkovaní oboma dávkami vakcíny tvoria až 40 percent všetkých hospitalizovaných (nie 60 percent, ako pôvodne informoval). Áno, nakazených, hospitalizovaných, ako aj úmrtí je v Británii výrazne menej ako v zime, no aj napriek tomu platí, že ani vakcíny neposkytujú stopercentnú ochranu proti šíreniu koronavírusu.

Ďalším vedeckým protiargumentom voči prítomnosti len očkovaných je, že rovnakú ochranu ako očkovaní majú aj ľudia, ktorí prekonali covid. To dokazuje viacero vedeckých štúdií, ktoré minulý týždeň vo svojom článku zhrnuli manželia Visolajskí a infektológ Martin Kršák. Preto sa vo svete odvíja debata o tom, ako a či vôbec by mali byť očkovaní tí, ktorí koronavírus už prekonali a prirodzene si vytvorili protilátky.

Vo svete rovnako sledujeme debatu o tom, či by sa mali očkovať aj deti. V utorok médiá informovali o tom, že Británia nebude očkovať deti a radšej si počká na viac dát. Tamojšia vláda tak rozhodla na základe odporúčania miestnych odborníkov, ktorí tvrdia, že zdravotné výhody u väčšiny ľudí v skupine do 18 rokov neprevyšujú možné riziká.

No a napokon, očkovanie nie je vhodné ani pre ľudí s rôznymi autoimunitnými ochoreniami, alergiami na niektoré z látok prítomných vo vakcínach či ľudí s inými zdravotnými problémami, ktorí sa tak budú môcť bez jasného vysvetlenia zúčastniť na liturgii vedenej Svätým otcom práve tak doma v televízii.

Preto sa zdá, že z vedeckého pohľadu by bolo najlepšie zvoliť ako akúsi vstupenku na stretnutia s pápežom Františkom negatívny test. To by spolu s ďalšími protiepidemickými opatreniami určite zabezpečilo vyššiu ochranu zúčastnených, ako aj ich blízkych, ako to má zaručiť povinné očkovanie. Načasovanie tohto vyhlásenia (dva mesiace pred) však ukazuje, že tu nejde až tak o zamedzenie šírenia koronavírusu, ale skôr o očkovaciu kampaň. Všimli a ocenili to napokon aj médiá, ktorým je katolicizmus na smiech. Preto to na niektorých z nás môže pôsobiť ako prehnané a nevkusné. Najmä ak už dnes pre iné podujatia (dovolenky v zahraničí, detské tábory) platí, že sa vyžaduje očkovanie alebo PCR test.

Je tu však ešte druhý typ argumentov, ktoré môžeme nazývať morálno-katolícke. Vyplývajú z toho, že všetky v súčasnosti dostupné vakcíny proti koronavírusu majú morálno-etický problém, keďže sa na ich výrobu aspoň sčasti používajú bunkové línie získané z potratených detí. Je pravdou, že katolícka cirkev, na čele ktorej stojí pápež František, povoľuje očkovanie proti koronavírusu, keďže morálne bezchybné vakcíny momentálne nie sú k dispozícii. No s dodatkom, že s týmito vakcínami je problém a že katolíci by sa mali zasadzovať za morálne bezúhonné vakcíny. Takéto stanovisko Vatikán oficiálne zastáva roky a aj preto úrady katolíckej cirkvi v žiadnom dokumente nepresadzujú povinné očkovanie. Naopak, žiadajú dobrovoľnosť, aby ľudia, ktorí majú napriek rozhodnutiu Kongregácie pre náuku viery problém s vakcínami, mali možnosť žiť v súlade so svojím svedomím.

Je preto paradoxné, že Slovensko dokázalo práve počas návštevy Svätého otca presný opak, teda zakázať účasť na stretnutiach s pápežom všetkým, ktorí majú takýto problém vo svedomí.  V rámci debaty rozvíjajúcej sa v USA vydala časť katolíkov výzvu s názvom Prebudiť svedomie, v ktorej poukazujú na to, že povinné očkovanie je neprijateľné práve pre katolíkov, lebo ich tak stavia do paradoxnej situácie. V katolíckej nemocnici by tak nemohla slúžiť zdravotná sestra, ktorá práve pre svoj katolícky svetonázor odmieta očkovanie. Čo by asi signatári tejto výzvy povedali na to, keď sme na Slovensku dokázali, že na návšteve hlavy katolíckej cirkvi sa nebude môcť zúčastniť ten, kto sa pridŕža jej náuky.

Ak by teda malo ministerstvo zdravotníctva čisté úmysly a skutočne mu išlo o čo najdôstojnejšie zorganizovanie návštevy pápeža Františka, tak by ako podmienku určilo negatívny test, nie očkovanie. Ministerstvo sa však zjavne snaží zneužiť návštevu Svätého otca Františka na Slovensku na propagovanie očkovacej kampane. To sa dá robiť inteligentne, teda poukázaním na to, že súčasný, ako aj emeritný pápež sú zaočkovaní. Alebo nelogicky a na hulváta tým, že zmeníte pastoračnú návštevu na nátlakovú očkovaciu kampaň, a tak rozdelíte obyvateľstvo, ako to urobilo naše ministerstvo.

Pri tom všetkom je zvláštne, že ministrovi na tlačovke asistoval arcibiskup Stanislav Zvolenský, ktorý ešte len túto nedeľu veriacich v pastierskom liste vyzýval, aby sa pred návštevou Svätého Otca zjednotili.

Ďalšie články od Michal Čop
Ďalšie články