Zároveň žiada Ministerstvo dopravy SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), aby zverejnili návrh, ako chcú zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť dopravy od polovice roka 2024. Zároveň je OAVD pripravená vedeniu ŽSR ponúknuť aktívnu spoluprácu pri hľadaní finančných prostriedkov na zvyšovanie miezd kľúčových zamestnancov a vytvorení funkčnej personálnej politiky.
Matej Ferencei z uvedenej odborovej asociácie tvrdí, že v západoslovenskom regióne aktuálne chýba takmer 500 zamestnancov podieľajúcich sa na riadení a zabezpečení železničnej prevádzky. „Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, kedy bol obmedzený počet zamestnancov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,” uviedol Ferencei.
Na trati z Kútov cez Gbely a Holíč nad Moravou do Skalice na Slovensku je podľa asociácie situácia ešte horšia, keďže tam už vlaky nejazdia a sú nahradené autobusmi. To v praxi znamená, že železničná doprava na západnom Slovensku sa stáva skôr príťažou ako službou verejnosti. Poznamenala, že takáto situácia vážne komplikuje dopravu pre tisícky cestujúcich, ktorí železničnú dopravu dennodenne využívajú na presun.
Dôvodom nedostatku zamestnancov na železniciach sú podľa OAVD nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy. „Dnes reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšia je Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei.
So zamestnancami na údržbu tratí a zabezpečovacích zariadení je to podľa asociácie ešte horšie, keďže tu sa nedostatok zamestnancov prejavuje na celom Slovensku. V prípade, ak kompetentní situáciu budú naďalej ignorovať, takéto obmedzenia podľa Ferenceia čakajú aj ďalšie oblasti Slovenska.
(sita)