Pochybenia v Správe ciest KSK nemajú konca. Stále sa vynárajú nové

KOŠICE – Zdá sa, že realita predčila negatívne očakávania. Zo skrine Správy ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) vypadávajú stále noví kostlivci. Pritom pred týždňom NAKA zadržala generálneho riaditeľa SC KSK Antona Trišča.

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

Už sú jasné aj presné dôvody zadržania generálneho riaditeľa. Sú nimi vopred koordinovane dohodnuté dve zákazky aj so stanovením výhodnejších podmienok vo verejných obstarávaniach pre neskoršieho víťaza ešte pred ich vyhlásením. Trišč je teda trestne stíhaný aj s ďalším spoluobvineným, už bývalým vedúcim zamestnancom tejto príspevkovej organizácie košickej župy Jurajom G., pre obzvlášť závažný zločin porušovania povinností pri správe cudzieho majetku v jednočinnom súbehu so zločinom machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe.

Aj to sa uvádza v uznesení sudkyne pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu v Pezinku Pamely Záleskej o vzatí Trišča do väzby pre obavu z možného ovplyvňovania svedkov. Ide teda o kolúznu väzbu a pre obavu z pokračovania v trestnej činnosti aj preventívnu väzbu. Do pondelka bude jasné, či Trišč so svojím odvolaním na Najvyššom súde uspel alebo nie.

Ide o prípad obstarania desiatich posypových nadstavieb na nákladné autá, ktoré ale nemali doklady. Podľa našich informácií ich SC KSK kúpila spolu s tromi radlicami od pezinskej firmy I. P. R. Tá mala pôvodne klasické ojazdené sypače, no Správa ciest KSK kúpila iba nadstavby. Technické preukazy a ďalšie doklady boli pôvodne vystavené pre kompletné autá na zimnú údržbu. Jednotlivé nadstavby ich ale nemali, a ani nemohli mať. „Podľa nášho zdroja v prípade nesedelo viacero technických parametrov, ktoré vylučovali aj dodatočné vydanie ‚papierov‘. Nešlo len o technické preukazy, ale aj o certifikáty a napríklad aj katalógy náhradných dielov.

Problém je v tom, že ak sa nadstavby inštalujú na nákladné autá, ktoré má vo vozovom parku SC KSK, presahujú dĺžku podvozka o dva metre. Ďalší problém je, že rám, na ktorom je nadstavba, má byť kvôli pôsobeniu posypových materiálov z nehrdzavejúcej ocele. Ibaže rámy, na ktorých mali byť spomínané nadstavby, boli z obyčajných jaklových profilov. Na niektorých nadstavbách bol problém aj kvôli dobíjaniu batérie, ktorá napája pohon nadstavby.

A teraz sa vráťme k uzneseniu sudkyne. V odôvodnení jej rozhodnutia o väzbe je uvedené, že obvinení v presne nezistenom čase v auguste 2021 v Košiciach a na iných miestach spoločne a koordinovane dohodli prednosť a výhodnejšie podmienky pre vopred vybraného konkrétneho súťažiteľa a účastníka verejného obstarávania, a to na úkor iných súťažiteľov alebo účastníkov verejného obstarávania v dvoch súvisiacich verejných obstarávaniach. Pritom, len tak mimochodom, tieto spomínané nákupy sa v odôvodnení označujú ako neplánované.

Ide hlavne o podlimitnú zákazku Nákup posypových nadstavieb a čelne nesených snehových radlíc na zimnú údržbu ciest s predpokladanou hodnotou 187 092 eur bez DPH. Druhým nákupom je zákazka s nízkou hodnotou Obstaranie výroby rámov/predprípravy vozidiel na montáž 10 kusov nadstavieb, ktorú cestári vyhlásili 25. novembra 2021 s predpokladanou hodnotou 15-tisíc eur bez DPH. To sú tie spomínané rámy, ktoré neboli z ‚antikoru‘, ale z bežných jaklových profilov.  

Pre vyšetrovateľov NAKA aj prokurátorku je ale podstatný fakt, že obvinení vytvorili podmienky oboch verejných obstarávaní pre vopred vybraného uchádzača ešte pred ich vyhlásením. Obvinení mali vopred u tej istej firmy dohodnúť rovno aj výrobu rámov ako predprípravu vozidiel na montáž týchto nadstavieb na vozidlá SC KSK. Dôležité a zarážajúce je, že podľa znaleckého posudku, ktorý si dali vyhotoviť vyšetrovatelia, firma dodala tovary pre obstarávateľa SC KSK nepoužiteľné, nevyužiteľné a v zlom technickom stave, keďže nespĺňali najmä potrebné legislatívne podmienky v zmysle platných zákonov v Slovenskej republike, a to chýbajúce osvedčenia o evidencii vozidla.

Ďalšou zaujímavosťou je, že podľa uznesenia Trišč vinu odmieta a je v šoku. Zamestnanci SC KSK s médiami veľmi komunikovať nechcú, keďže sa stále boja plánovaného prepúšťania. To mal priznať aj Trišč, podľa ktorého ide o súčasť organizačných zmien v SC KSK.

Na prešľapy v SC KSK už niekoľko mesiacov poukazuje krajský poslanec Miloš Ihnát. Ten kvôli spomínanej kauze aj podal trestné oznámenie. Najnovšie vyšiel von s ďalším prípadom pochybenia manažmentu SC KSK. Tvrdí, že hoci sa zamestnanci SC KSK boja, po poslednom vývoji udalostí sa k nemu dostávajú ďalšie dôležité dokumenty, ktoré postupne zverejňuje aj na sociálnej sieti.

„Dobrí ľudia doručili vytlačených 185 listín s pokutami. Myslíte si, že o tom informovali aj poslancov? Určite nie. Kto je zodpovedný za vyhodených 60-tisíc eur len preto, že si niekto neplnil svoje povinnosti, ale plat a mastné odmeny z rozpočtu SC KSK bral? V roku 2020, teda v období, keď boli riaditeľmi SC KSK istí Z. S. a A. T., došlo v dôsledku ich ‚profesionálneho manažérskeho riadenia‘ k opakovanému porušeniu predpisov,“ poukazuje Ihnát na ďalšiu kauzu. Týka sa nezaplateného mýta. „Keď sa prišlo na to, že došlo k pochybeniu, ešte stále sa dal zmierniť dopad tohto zlyhania. Pokuty prichádzali na SC KSK už v októbri roku 2020, ale pani S. si to vzala na svoje ‚vybavenie‘.

„Je jasne vidno, kedy boli vystavené okresným úradom (október 2020) a podľa pečiatky SC KSK kedy boli oficiálne evidované (oficiálne ich pani S. dala evidovať až v 2021). To je to ‚vybavenie‘ pani S.,“ dodáva Ihnát s tým, že vtedajší vedúci dopravy chcel využiť možnosť odpustenia časti pokuty. Existuje taká možnosť, že ak by sa v lehote do 15 dní zaplatili dve tretiny pokuty, ušetrilo by sa 19 600 eur. No podľa Ihnáta to zamestnancovi nebolo dovolené.

„Pani S. vedúcemu dopravy, pánovi H., prikázala, aby uvedené znížené pokuty nezaplatil, že ona to vybaví a že sa nebude platiť nič. Nakoniec to ‚vybavila‘ tak, že sa zaplatilo celých 60-tisíc eur. Ak už aj došlo k pochybeniu, mohlo sa ušetriť aspoň tých 20-tisíc eur, ak by sa pokuta uhradila do 15 dní od doručenia rozhodnutia,“ tvrdí Ihnát. Ako dôkaz slúžia jednotlivé rozhodnutia, kde je táto možnosť zníženia pokuty uvedená. A práve 56 rozhodnutí celkovo za 59 940 eur je vytlačených na spomínaných 185 listinách.

„Kto je zodpovedný za to, že došlo k tomuto deliktu a kto berie zodpovednosť za to, že sa mohla táto pokuta znížiť aspoň o jednu tretinu? A že SC KSK prišla o 20 000 eur, keďže sa pokuty neuhradili do 15 dní? A čo údajne mastné odstupné cca 9 000 eur pre pani S.?“ pýta sa Ihnát, ktorý apeluje aj na vedenie KSK. Predseda KSK Rastislav Trnka v stredu zareagoval a na štvrtok 23. novembra zvolal mimoriadne zasadnutie krajského zastupiteľstva. To má jediný bod – odvolanie generálneho riaditeľa Antona Trišča z funkcie.