Košickí študenti predstavili úsporné vozidlo. Na liter paliva môže prejsť celé Slovensko

shell eco-marathon Predstavenie vozidla na preteky Shell Eco-marathon. Foto: redakcia

KOŠICE – Študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity (TUKE) v Košiciach navrhli a zostavili nové super úsporné vozidlo na preteky Shell Eco-marathon. Tím študentov a pedagógov sa pýši vozidlom, ktoré by teoreticky dokázalo obísť Slovensko iba na jeden liter paliva.

Shell Eco-marathon sú medzinárodné preteky vozidiel, ktoré majú minimálnu spotrebu paliva. Táto súťaž sa v Európe vyhlasuje už vyše 30 rokov a jej hlavným cieľom je inšpirovať novú generáciu konštruktérov a inžinierov na odborných stredných a vysokých školách k tvorbe nových konštrukcií vozidiel, a tiež na používanie nových technológií a materiálov.

Tento rok sa súťaž koná okrem iných kontinentov aj v Európe, konkrétne vo Francúzsku, a to od 19. do 24. mája. Na podujatí sa zúčastnia študentské tímy z Európy a Afriky.

Shell Eco-marathon Európa a Afrika, 2023. Foto: shellecomarathon.com

Univerzita chce ukázať, ako čo najlepšie využívať technológie

„Kreativita, nasadenie a ambície študentov, doktorandov, pedagógov, vedenia fakulty a univerzity sú skvelým príkladom toho, ako robiť pekné veci zo svojich snov, vízií a predstáv,“ týmito slovami začal svoj prejav rektor Technickej univerzity v Košiciach Peter Mésároš.

,,Som veľmi rád, že tento počin a skonštruovanie takého vozidla vie ukázať svetu, ako sa na univerzitách snažíme zlepšovať. Vieme ukázať, ako byť šetrný k životnému prostrediu, ako čo najlepšie využívať prácu strojov, technológií, a to všetko len na základe kreativity, nasadenia a ambícií,“ dodal.

Predstavenie nového super úsporného vozidla. Foto: redakcia

Na predstavení vozidla sa zúčastnili aj významné osobnosti

Predstavenie vozidla sa uskutočnilo v piatok (17. 5.) v priestoroch Univerzitného vedeckého parku, kde zavítali aj osobnosti ako Tibor Bugár a Aurel Sloboda, ktorí si na začiatku podujatia prevzali významné ocenenie. Práve pod ich vedením a s pomocou K. Kubína vo februári 1993 zhotovili vozidlo B&S I. s minimálnou spotrebou paliva.

Tibor Bugár je docentom na Katedre bezpečnosti a kvality Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach a je tiež autorom mnohých vedeckých a odborných prác z oblasti dynamiky zdvíhacích strojov, konštrukcie dopravných zariadení a spaľovacích motorov.

Aurel Sloboda je profesorom na Katedre bezpečnosti a kvality Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Je riešiteľom a spoluautorom dvoch vynálezov a niekoľkých zlepšovacích návrhov.

Účastníci 10. ročníka Marathonu Shell zľava: A. Sloboda, M. Bugár, J. Pintér, V. Slobodová, členka organizátorov Shell a T. Bugár. Foto: redakcia

Vozidlo zhotovil niekoľkočlenný tím

Tím, ktorý pracoval na zhotovení vozidla s minimálnou spotrebou paliva, nám predstavil študent Radovan Šiška.

,,Náš tím tvoria štyria študenti, jeden člen je doktorand a traja sú pedagogickí zamestnanci. Už v sobotu (18. 5.) odchádzame do francúzskeho mesta Nogaro, kde sa konajú preteky, súťaží sa v úspornosti paliva. Na jeden liter paliva musíme prejsť čo najviac kilometrov,“ uviedol Radovan počas slávnostného predstavenia vozidla.

Tím, ktorý zhotovil vozidlo, spolu s riaditeľkou korporátnej komunikácie spoločnosti SHELL Slovakia Janou Voštinárovou. Foto: redakcia

Najväčším problémom bol čas

Príprava na preteky trvala niekoľko mesiacov a skladala sa z dvoch častí. ,,V administratívnej časti sme museli prejsť tromi kolami registrácií. Druhou časťou bol samotný dizajn, a teda zostavenie vozidla a všetkých komponentov. Komunikovali sme s dodávateľmi bŕzd, gúm, ložísk. Niektoré veci sme si, samozrejme, vyrábali aj sami. Začali sme na prelome októbra a novembra minulého roka. Počas príprav sme mali technické problémy, ktoré sa nám podarilo vyriešiť, ďalšie problémy sa týkali času,“ objasnil Radovan Šiška.

Zaujímavosťou na vozidle je fakt, že počtom kilometrov, ktoré prejde na jeden liter paliva, by teoreticky dokázalo obísť celé Slovensko. ,,Teoreticky to je možné, avšak prakticky úplne nie. Počtom kilometrov to sedí, ale reálnym terénom by to nebolo možné,“ dodal na záver Šiška.


Ďalšie články