Vlakvedúcej sa opýtal, prečo vlak mešká. Skončilo sa to odobraním zľavy na cestovné

PREŠOV – Pán Jozef sa vracal 18. decembra z Trnavy domov do Prešova vlakom. Cesta prebiehala bezproblémovo. Konflikt nastal až pri výmene sprevádzajúceho personálu v Žiline. Jozef hovorí o jeho ponížení pred spolucestujúcimi, vlakvedúca o jej urážaní. Incident nemá svedkov, ktorí by niektorú z verzií potvrdili. ZSSK dali za pravdu sprievodkyni. 

408193098_770017331834570_1446278737505700649_n Ilustračná fotografia ZDROJ: ZSSK

Jozef cestoval 18. decembra vlakom Ex 605 Tatran, ktorý z Trnavy vyrážal o 9.59 hod. s plánovaným príchodom do Kysaku o 14.39 hod. „Nastúpil som v Dunajskej Strede a potom prestúpil na vlak v Trnave. V ten deň boli samé meškania vlakov, prvý mal do 50, druhý do 10 minút,” vysvetľuje cestujúci. Podľa jeho slov do Žiliny problém nemal. Ten nastal až pri výmene sprievodkýň. Pri kontrole lístka a preukážky sa jej opýtal, prečo vlak mešká. „Odpovedala mi, že vraj môžem byť rád, že cestujem zadarmo. Preto som sa jej znovu opýtal na dôvod meškania. Pred všetkými cestujúcimi ma znovu vysmiala, že môžem byť rád, že cestujem zadarmo a že ju vraj napádam. Vyzvala ma znovu sa preukázať preukážkou, z ktorej si zobrala údaje s tým, že mi zruší cestovanie zadarmo,” vysvetlil Jozef.

Na základe podnetu Prešovského Štandardu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypočula vlakvedúcu, ktorá robila kontrolu vo vlaku Ex 605. Podľa jej slov sa cestujúci odmietol preukázať cestovným dokladom s tým, že už ho iná vlakvedúca kontrolovala a nevidí dôvod na opätovnú kontrolu. Vraj po nevôli však lístok ukázal. „Keď sa cestujúci opýtal, prečo vlak mešká, podľa slov vlakvedúcej ju nenechal ani dohovoriť a slovne ju napadol nadávajúc na ňu na celý vlak. Vlakvedúca sa voči jeho urážkam ohradila. V jeho kontrole pokračovala vyžiadaním aj registrácie na 100% zľavu z cestovného, pričom tak urobila pri každom cestujúcom vo vlaku,” vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Pán Jozef podľa vlakvedúcej ale registráciu na zľavnené cestovné pripravenú nemal a najprv ju aj odmietol ukázať, čím porušil Prepravný poriadok ZSSK (PP ZSSK). „Po vyhrotení konfliktu sa cestujúci podvolil a predložil potrebné doklady. Pre porušenie Prepravného poriadku ZSSK vlakvedúca podala podnet na zadržanie preukazu na 100% zľavu z cestovného z dôvodu včasného nepredloženia potrebných dokladov a neprimeraného správania vo vlaku,” dodal Drevický.

Jozef sa však bráni. „Ak som bol podľa jej slov agresívny alebo neprispôsobivý, prečo pani neprivolala ihneď políciu?” pýta sa. Podľa jeho slov po celý čas sedel v bolestiach pri okne a nič zlé neurobil, len sa opýtal, prečo vlak mešká. Svedkovia konfliktu neexistujú. ZSSK však dala za pravdu svojej zamestnankyni. „Spoločnosť celú udalosť prešetrila a žiadosti na dočasné odobratie preukazu na 100% zľavu z cestovného vyhovela. Uvedenému cestujúcemu ZSSK odobrala zľavu na bezplatné cestovanie na obdobie troch mesiacov a zaslala mu písomné vyrozumenie s odôvodnením odobratia nároku na zľavnené cestovné,” vysvetlil Drevický.

Aj keď ide o tvrdenie proti tvrdeniu, ZSSK uviedla, že v prípadoch konfliktov medzi cestujúcimi a vlakovým personálom, Železničná spoločnosť Slovensko postupuje podľa presne stanovených právnych noriem a zákonov. Vzťah medzi cestujúcim a ZSSK je definovaný prepravnou zmluvou, ktorá je potvrdená platným cestovným dokladom. Táto zmluva zahŕňa záväzky oboch strán – záväzok dopravcu prepraviť cestujúceho a záväzok cestujúceho zaplatiť za prepravu a dodržiavať podmienky stanovené v Prepravnom poriadku ZSSK. „Vlakvedúca, oprávnený zamestnanec dopravcu, ako splnomocnený zástupca a kontrolný orgán ZSSK vo vlaku, je hlavným zdrojom informácií pri vyšetrení udalostí,” tvrdí hovorca ZSSK. 

Medzičasom už oznámenie o odobraní zľavy prišlo pánovi Jozefovi poštou domov. Z rozhodnutia ostal rozčarovaný. „Ak cestujúci nesúhlasí s rozhodnutím ZSSK a chce incident vo vlaku opätovne preveriť, môže podať oficiálne podanie prostredníctvom webovej stránky spoločnosti – Zákaznícke podania | Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (zssk.sk). Po prijatí podania odbor inšpekcie a kontroly ZSSK ako kompetentný orgán celú udalosť opätovne preverí v lehote 30 dní,“ vysvetlil Drevický.

Pán Jozef sa však neplánuje odvolať. „Nevidím v tom zmysel. Okrem toho, som vážne chorý a nemám energiu na boj s veternými mlynmi,” dodal.


Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) pobavil v uplynulých dňoch verejnosť fotografiou, ktorú zverejnil na sociálnej sieti. Záber vznikol v Rožňave a zachytáva nie celkom bežnú udalosť. Niekto zo štátnej inštitúcie ju vtipne okomentoval.

prečítať viac