Preskočiť na obsah
EkonomikaHospodárstvo

Tvrdú slovenskú daň na sladené nápoje sa niektorí výrobcovia pokúšajú obísť

Od 1. januára 2025 platí na Slovensku nová daň zo sladených nealkoholických nápojov. Jej cieľom je obmedziť spotrebu cukru. Vláda tvrdí, že opatrenie prispeje k zlepšeniu zdravotného stavu obyvateľstva, najmä detí.

Ilustračná fotografia. Foto: Melissa Lomax Speelman/Getty Images

Ilustračná fotografia. Foto: Melissa Lomax Speelman/Getty Images

Publikované: 
Autor: Redakcia, 

Ministerstvo financií očakáva od dane zo sladených nápojov dodatočný príjem do štátneho rozpočtu v rádoch desiatok miliónov eur. Časť analytikov však upozorňuje na otáznu účinnosť opatrenia a možné negatívne dôsledky na podnikateľské prostredie.

Zmena pravidiel pre výrobcov aj spotrebiteľov

Zákon, ktorý parlament schválil v decembri 2024, zaviedol spotrebnú daň, ktorú musia platiť výrobcovia a dovozcovia pri prvom uvedení výrobku na trh. Daň sa následne premieta do maloobchodných cien a týka sa všetkých balených nápojov s pridaným cukrom alebo sladidlom.

Podľa Finančnej správy Slovenskej republiky sa daň nevzťahuje na nesladené šťavy, dojčenskú výživu, výživové doplnky, lieky a nápoje podávané v reštauráciách, ktoré nie sú balené. Vláda označuje tento zákon za nástroj v boji proti detskej obezite a ako súčasť preventívnej zdravotnej politiky.

Tri kategórie nápojov, rozdielne sadzby dane

Zákon rozdeľuje nápoje do troch kategórií podľa ich zloženia a účelu:

Prémiový obsah je dostupný iba pre predplatiteľov. Prihláste sa, alebo si kúpte predplatné.

Kliknite na tlačidlo Registrovať sa a obdržíte odkaz na registráciu. Tým súhlasíte s obchodnými podmienkami a ochranou súkromia.