Busta z Levoče je len kópiou a nejde o Gonzagu, oznámil Machala

Busta Cecilie Gonzagy zmizla z Levoče koncom mája. V sprievode Policajného zboru ju odviezol generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry Lukáš Machala na "prísne chránené miesto". Podrobnosti nezverejnili z bezpečnostných dôvodov.

Ministerstvo prevoz odôvodnilo tým, že Spišské múzeum v Levoči nedisponuje dostatočnými materiálno-technickými a bezpečnostnými prvkami na ochranu zbierkového predmetu mimoriadnej spoločenskej hodnoty. Vo februári sa v budove spustil alarm, čo podľa Šimkovičovej vzbudilo obavy, že umelecké dielo chcel niekto ukradnúť.

Päťdesiat rokov bola v sklade

Bustu našli pracovníci rezortu v sklade, čo ministerka kultúry viackrát kritizovala ako nevhodné miesto. Argumentovala tým, že trhová hodnota diela, ak sa preukáže jeho autentickosť, môže byť v sume desiatok miliónov eur.

Spišské múzeum v Levoči na jar informovalo, že bustu plánuje už na jeseň sprístupniť verejnosti. V podzemí budovy sa nachádzala od roku 1975, predtým bola dlhé roky v kaštieli v Spišskom Hrhove, ktorý slúžil aj ako reedukačné centrum pre deti.

Dielo od roku 2019 skúmala historička umenia Marta Herucová. Absolvovala aj výskumnú cestu do Florencie, kde žil a pôsobil slávny taliansky renesančný sochár Donatello. Začiatkom tohto roka označila dielo za pravé.

Uviedla, že umelec ho vyhotovil v polovici 15. storočia pravdepodobne počas desaťročného pobytu v Padove, keď sa ho do svojich služieb snažil získať Cecíliin starší brat Lodovico III. Gonzaga.

Busta, ktorú skúmal Francesco Caglioti. Foto: Veronika Mihaliková/TASR

Expertíza stála tisíce eur

Rezort kultúry teraz verejnosti odprezentoval vlastné výsledky expertízneho posudku pravosti artefaktu. Ten vyhotovil taliansky profesor umenia a histórie Francesco Caglioti, lebo Slovensko podľa ministerstva nemá podmienky na takúto expertízu.

Zo zoznamu objednávok ministerstva vyplýva, že obhliadka busty a odborné vyjadrenia od Cagliotiho stáli osemtisíc eur. Rovnakú sumu nás stáli odborné konzultácie busty. Profesorovi sme zaplatili aj letenku za necelých 400 eur a ďalších 332 eur stálo jeho ubytovanie v jednom z bratislavských hotelov. 

Caglioti pre SME konštatoval, že jeho pracovné metódy vychádzajú zo znalostí z porovnávania tisícok umeleckých diel, ktorých štúdiu sa venuje už niekoľko desaťročí. V minulosti bez toho, aby si bustu pozrel, viackrát prízvukoval, že podľa jeho domnienok ide o kópiu.

Úmyselný falzifikát z 19. storočia, oznámil rezort

Machala v stredu v historickej radnici v Levoči prezentoval výsledky júlového posudku talianskeho experta. Oznámil, že nejde o originál, ale len o úmyselný falzifikát z konca 19. storočia.

Caglioti podľa jeho slov obhliadku sochy vykonal 11. júla v špeciálnom zariadení rezortu vnútra v Topoľčiankach. Práve tam bustu presunuli z Levoče na konci mája.

Odborný výskum ukázal, že ide o dielo vyrobené po roku 1894 s použitím sadrového odliatku, ktorý bol odvodený od takzvanej Belle Florentine v Louvri.

Machala dodal, že nejde o portrét Cecílie Gonzagovej, ale o relikviár svätej Konštancie mučeníčky. Levočská busta teda spĺňa všetky podmienky na to, aby bola klasifikovaná ako úmyselný falzifikát, a nie ako bežnejšia reprodukcia renesančného originálu z 19. storočia. Vypracovaná štúdia je podľa Machalu verejne dostupná.

Generálny tajomník zároveň ostro skritizoval vyjadrenia opozičných politikov, verejnosti a novinárov, ktorí tvrdili, že bustu ukradol a prezentovali, že ide o originál. Avizoval, že bude od všetkých požadovať verejné ospravedlnenie a zvažuje aj právne kroky.

Druhý posudok

Bývalá ministerka kultúry Natália Milanová skonštatovala, že by bolo na mieste zrealizovať posudok aj od iného odborníka, aby sa vyvrátili možné pochybnosti.

„Hľadali sme alternatívy, ktoré by nám mohli odobriť to, čo tvrdí pán profesor. Je pravda, že nie vždy by mal byť postačujúci jeden posudok, avšak v oblasti renesancie a diel Donatella neexistuje iný odborník, ktorý by to dokázal takýmto spôsobom posúdiť,“ zdôvodnil Machala.

Vyjadril tiež pochybnosti k postupu Marty Herucovej, ktorá výsledky svojho výskumu prezentovala vo francúzskom časopise s tým, že by mohlo ísť o vzácnu sochu Donatella.

Bývalá riaditeľka múzea v Levoči Mária Novotná reagovala, že rešpektuje názor talianskeho odborníka. „Je to jeho názor, tých kópií sa v 19. storočí robilo veľmi veľa, kolegyňa Herucová sa zaoberala analýzou 19. storočia v levočskom múzeu a došla k tejto buste a začala ju skúmať ako kópiu, nie ako originál. Keďže skúmala ďalej a nenachádzala správne odpovede, tak prišla k názoru, že pravdepodobne by mohlo ísť o originál. Myslím si, že sa bude touto témou ďalej zaoberať a možno sa nakoniec potvrdí názor pána Cagliotiho alebo ten jej. Veda je o vývoji,“ podotkla Novotná.

Detaily relikviáru svätej Konštancie mučeníčky. Foto: Veronika Mihaliková/TASR

Busta sa vracia do Levoče

Riaditeľka múzea nie je sklamaná z výsledkov výskumu, je podľa nej podstatné, že je busta späť v Levoči.

„SNM v týchto dňoch pripravuje koncepciu, ako bude toto dielo vystavené, je záujem aj z iných miest, takže možno bude putovať po Slovensku. Budem rád, keď sa k tejto buste verejnosť v budúcnosti dostane,“ uzavrel Machala.

Závery Cagliotiho Herucovú neprekvapili, keďže od začiatku prezentoval, že si myslí, že ide o kópiu. „Roky som zbierala argumenty, ktoré hovoria v prospech aj v neprospech, tak je to aj publikované. Je to teda falzifikát, ale podpísaný a taký som ešte v štúdiách neobjavila, takže bude vzácny. Odznelo tam meno Giovanni Bastianini, tomu som tiež venovala priestor, bol obviňovaný z falšovania všetkých renesančných diel, ale žiadne nemá signatúru iného sochára, takže by sme mali unikát,“ vysvetlila Herucová.

Znakom, že ide o originál, bol totiž podpis na spodnej časti, ktorá nesie značku Opus Donatelli. Herucová zdôraznila, že nejde o jediný prípad, okolo ktorého sa diskutuje. Považuje však za neštandardné „miešanie sa vyšších inštitúcií do bádania“.

(tasr, est)