Pomôže seniorom nálepka na autách? K pomalej jazde ich však neoprávňuje

Študentka Žilinskej univerzity v Žiline pre Štandard potvrdila, že chce, aby sa Slovensko stalo prvou krajinou v Európe, ktorá zavedie ochrannú známku „S Senior Safety“ pre starších vodičov. Podotkla, že nápad chce rozšíriť aj do ďalších krajín starého kontinentu.

„Inšpirovala som sa vlastnými starými rodičmi, ktorí sú skúsení vodiči. Auto využívajú denne, no premávka na cestách je každým rokom náročnejšia a viem, že napriek tomu, že šoférujú o niekoľko rokov dlhšie ako my mladší vodiči, tú jemnú neistotu v sebe majú," priblížila Klimová.

Nemieni rodičov a starých rodičov „škatuľkovať”, chce len to, aby sa cítili v bezpečí a nalepením neškodnej nálepky na auto v nich ten strach niekde v hĺbke duše opadol.

„Projekt je dobrovoľný, nenútim do toho nikoho, chcem len, aby vedeli, že to je pre nich. A keď sa čo i len trochu cítia neisto, majú možnosť si to nalepiť," vysvetlila študentka. Priznala, že jej starí rodičia ju vychovávali a pomáhali jej celý život, tak sa im – aj symbolicky všetkým seniorom – za to chce poďakovať aspoň takýmto spôsobom.

Verí, že sa projekt uchytí

Keďže študentka zaregistrovala európsku ochrannú známku na označovanie áut seniorov, ozrejmila, že ako jediná v Európe ju môže vytvoriť a následne distribuovať. Privítala by, keby sa známka mohla doplniť do vyhlášky o dopravnom značení, aby bola medzi ľuďmi akceptovaná.

Momentálne je Sára v treťom ročníku na Žilinskej univerzite v Žiline, a to na Ústave mediamatiky a kultúrneho dedičstva, ktorý nadviazal na činnosť rovnomennej katedry. Ešte nevie, kde sa jedného dňa ocitne, možno začne so štúdiom aj na druhej vysokej škole.

„Možno skončím a urobím si kurz pilota. Verím, že sa projekt ‚S Senior Safety‘ uchytí a budem môcť pomáhať ľudom aj v ďalších krajinách Európy," očakáva Klimová s tým, že sa hlavne zameriava na prítomnosť.

Zaregistrovaná ochranná známka Senior Safety. Zdroj: Sára Klimová

Pravidlá platia aj pre seniorov

„Je to milá iniciatíva, ktorá neuškodí, trošku pomôže v informovanosti, ale neočakávam, že by zatriasla štatistikami," vyjadril sa pre Štandard vedúci odboru motorizmu STVR Ľuboš Kasala.

Známka s písmenom S má podľa neho informatívnu hodnotu pre okolie, že automobil vedie vodič senior, aby ostatní zvýšili pozornosť a opatrnosť v blízkosti tohto vozidla. Ale samotná nálepka vodiča seniora prvoplánovo neochráni ani mu nezabezpečí „nesmrteľnosť“. 

„Aj vodič senior by sa mal prispôsobiť okolitej premávke a eliminovať negatíva svojho pôsobenia na ceste. Napríklad ak sa senior necíti vo fyzickej alebo psychickej pohode, prípadne ak jeho staršie auto nie je v poriadku, nemal by na svoju cestu vôbec vyrážať," uviedol Kasala.

Dopravný expert upozornil, že S-nálepka neoprávňuje vodiča seniora, aby jazdil pomalou rýchlosťou, napríklad v strednom pruhu na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou. „Aj vodiči seniori by mali dodržiavať všetky pravidlá a zaradiť sa do premávky plnohodnotne," poznamenal.

Osobitné označenie nezvyšuje bezpečnosť

Ministerstvo dopravy nepovažuje označovanie vozidiel seniorov známkou S za opatrenie, ktoré by malo praktický význam pre bezpečnosť cestnej premávky.

„Každý vodič bez ohľadu na vek, prax či iné špecifiká je povinný viesť vozidlo bezpečne, prispôsobiť jazdu svojim schopnostiam, stavu vozovky a poveternostným podmienkam, tak ako káže zákon," zareagovala pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Ako poukázala, osobitné označenie vozidla nezvyšuje bezpečnosť a nemôže byť dôvodom ani ospravedlnením na porušovanie pravidiel cestnej premávky. „V tejto oblasti neevidujeme žiadne osobitné výskumy ani skúsenosti, ktoré by potvrdzovali prínos takéhoto označenia," uzavrela Poláčiková.

K téme sme oslovili aj ministerstvo vnútra, na otázky neodpovedalo. Tento rezort pripravuje veľkú novelu zákona o cestnej premávke, s ktorým súvisí aj vyhláška o dopravnom značení.

Viac ohľaduplnosti na cestách

Poslanec Národnej rady SR František Majerský z Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) považuje nálepku s písmenom S na autách seniorov za veľmi dobrý návrh a nevidí v tom problém. „Mohlo by to prispieť k väčšej ohľaduplnosti na cestách," zareagoval.

Ocenil, že s touto iniciatívou prišla študentka Žilinskej univerzity v Žiline Sára Klimová. „Je to pekný príklad, ako môžu mladí ľudia prichádzať s užitočnými podnetmi," podotkol Majerský.

Polícia nevylučuje, že v budúcnosti sa touto problematikou bude zaoberať. „Ale vzhľadom na to, že nedisponujeme informáciami o vplyve označenia vozidiel seniorov na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, nie je možné sa k tomu relevantne vyjadriť," uviedla pre Štandard hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Lea Vilhanová.

Cestná premávka v Šali. Foto: Mestský úrad Šaľa.

Nálepka na vozidle podľa predpisu

Nálepku s písmenom S pre seniorov možno podľa zákona o cestnej premávke zaradiť medzi „osobitné označenie vozidla". Podobne, ako sú označené vozidlá, ktoré riadia sluchovo postihnutí, autobusy prepravujúce deti alebo vozidlá, ktoré šoférujú vodiči začiatočníci (písmeno Z). 

„Takáto nálepka/toto označenie môže byť umiestnená na vozidle len predpísaným spôsobom podľa vyhlášky o dopravnom značení," upozornil Kasala. Samolepka S pre vodičov seniorov má podľa neho rovnakú „silu" ako označenie vozidla so šoférom začiatočníkom – je to informácia pre ostatných vodičov na ceste, že takto označené vozidlo vedie vodič s malými či krátkymi skúsenosťami (Z) alebo vodič senior (S).

„Vodiči seniori sú špecifická skupina vodičov, pričom niektorí môžu mať dlhoročné skúsenosti, ale ďalší môžu byť aj vodiči, ktorí toho veľa nenajazdili," vysvetlil odborník.

Jazdia opatrnejšie, menej riskujú

Veľké skúsenosti za volantom pri dlhoročnej praxi, znalosť dopravných pravidiel a defenzívny štýl jazdy patria k pozitívam starších vodičov. „Jazdia opatrne, niekedy až príliš. Nejazdia rýchlo, snažia sa predvídať a vyhnúť sa rizikovým situáciám," opísal Kasala.

K ďalším pozitívnym vlastnostiam seniorov za volantom možno podľa neho zaradiť disciplínu, pretože častejšie rešpektujú dopravné predpisy, ako aj menšiu impulzívnosť.

„V porovnaní s mladými vodičmi zriedkavejšie riskujú alebo hazardujú," vymenoval odborník. Zároveň sa často vyhýbajú špičke, zlému počasiu či neznámym trasám, čím znižujú riziko kolízií.

Ilustračná fotografia. Foto: Jaroslav Novák/TASR

Reagujú pomalšie, horšie sa orientujú

Aj vodiči seniori majú negatíva. Jedným z nich sú zhoršené zmysly – slabší zrak, najmä v noci a pri oslnení, sluch a spomalené reakcie. Takisto sa pomalšie rozhodujú. „V križovatkách alebo pri nečakaných situáciách reagujú menej rýchlo," poukázal na ďalšie negatívum Kasala.

Pozornosť a reflexy starších ľudí pri riadení auta znižujú aj zdravotné obmedzenia pre choroby a užívanie liekov. Horšie sa tiež orientujú v hustej premávke, na nových križovatkách, pri dynamických zmenách, napríklad na diaľniciach či kruhových objazdoch.

Pomalšou jazdou môžu zdržiavať premávku, vyvolávať nervozitu iných vodičov a nebezpečné predchádzania. Pri senioroch je aj vyššie riziko vážnejších následkov pri kolízii. „Ak sa nehoda stane, následky bývajú vážnejšie, ale nepatria k najrizikovejšej skupine vinníkov dopravných nehôd podľa veku," dodal Kasala.