Ježišova otázka, ktorá odhaľuje a mení srdce

Predstavme si ich, ako kráčajú s Ježišom, učia sa od neho, sledujú jeho činy a počúvajú jeho slová. Vidia jeho moc nad zlými duchmi aj chorobami. A v tejto situácii sa ich Ježiš pýta: „Čo si o mne myslia ľudia?“ Je to jednoduchšia otázka – hovoriť o tom, čo si myslia iní.

Apoštoli odpovedajú: „Niektorí hovoria, že si Ján Krstiteľ, iní, že si Eliáš, a ďalší, že si jeden z dávnych prorokov, ktorí vstali z mŕtvych.“ Kľúčové slovo tejto odpovede je „dávnych“. Všetky spomínané postavy patria do minulosti, do dejín Izraela.

Aj my máme niekedy sklon vnímať Ježiša ako „dávneho“ – ako niekoho, kto bol kedysi, ako historickú postavu či proroka podobného Jánovi Krstiteľovi alebo Eliášovi. Aj keď uznávame, že bol Mesiášom a Spasiteľom, často ho vnímame ako niekoho, kto žil pred 2000 rokmi a patrí do dejín.

Trieska v oku iného je možno len tieňom brvna v tom tvojom

Mohlo by Vás zaujímať Trieska v oku iného je možno len tieňom brvna v tom tvojom

Ježiš však kladie druhú otázku – oveľa osobnejšiu. Tí, ktorých sa pýta, stoja pred ním a vidia ho. Nie je to postava z minulosti, ale živý a prítomný Kristus. „A vy čo si o mne myslíte?“ pýta sa ich.

Peter ako hovorca apoštolov odpovedá: „Ty si Boží Mesiáš.“ Nepovie to ako teóriu ani spomienku, ale ako vyznanie v prítomnom okamihu: „Tu a teraz si to ty.“ Peter vyznáva, že Ježiš je ten, ktorý mal prísť, že je Pánov Pomazaný.

Z toho vyplýva aj dôležitá vec pre nás. Keď sa pýtame, ako sa lepšie sústrediť v modlitbe, zvyčajne si hovoríme: treba si vytvoriť ticho, odložiť rušivé veci, odísť bokom. To sú dobré rady, ale nejdú k jadru. Podstatné je uvedomiť si, že Boh je práve teraz živý a účinne prítomný. V tej sekunde, keď sa modlíme, nás počúva.

Nie je to ako posielať text niekam do neznáma a nevedieť, či dôjde k adresátovi. Keď povieme: „Otče náš,“ Otec to v tej chvíli počúva. Keď povieme: „Pane Ježišu,“ Ježiš to práve vtedy počuje a odpovedá. Keď sa modlíme „Zdravas’, Mária“, Panna Mária to v tej chvíli vníma. To nie sú básničky ani recitácia – to sú živé slová, ktoré priamo oslovujú Boha.

Ruženec na spätnom zrkadle. Gýč alebo navigácia do neba?

Mohlo by Vás zaujímať Ruženec na spätnom zrkadle. Gýč alebo navigácia do neba?

Aby sme sa naozaj modlili v tomto vedomí, prosme na začiatku Ducha Svätého. On nás učí modliť sa, lebo – ako čítame v Písme – ani nevieme, za čo a ako sa máme modliť, ale „sám Duch sa prihovára za nás nevysloviteľnými vzdychmi“. A nikto nemôže úprimne povedať: „Ježiš je Pán,“ bez Ducha Svätého. Stačí krátko prosiť: „Duchu Svätý, pomôž mi modliť sa.“

Tak sa modlitba stáva živým rozhovorom – nie povinnosťou, zvykom či istotou „pre každý prípad“, ale stretnutím so živým Božím Mesiášom, ktorý v tej chvíli počúva s láskou a milosrdenstvom. Skúsme si to dnes znova uvedomiť.

Článok pôvodne vyšiel na stránke DoKostola.sk.