Osemsto miliárd eur na zbrane: dokáže obranný boom naštartovať európsku ekonomiku?

Po desaťročia boli Spojené štáty nielen hlavným partnerom Európy v oblasti zbrojenia, ale aj hlavným centrom výskumu a vývoja pokrokových zbraňových systémov. Teraz s programom Pripravenosť 2030 Európa nielenže zvyšuje svoje výdavky na obranu, ale aj uprednostňuje európskych dodávateľov v oblasti obrany.

Na jednej strane to môže podporiť rast produktivity v Európe a vytvoriť množstvo nových pracovných miest v obrannom priemysle. Na druhej strane však tento veľký fiškálny impulz môže vytlačiť súkromné investície, čo je bežný problém vládnych investičných programov.

V tohtoročnej štúdii od Juana Antolina-Diaza a Paola Surica sa podarilo zostaviť komplexný súbor údajov o vládnych výdavkoch na obranu za 125 rokov a o ich vplyve na americkú ekonomiku, čo im umožnilo posúdiť veľmi dlhodobý vplyv takého zvýšenia vládnych výdavkov na obranu a najmä na výskum a vývoj v oblasti obrany.

Najdôležitejším zistením je, že fiškálny multiplikátor je z dlhodobého hľadiska väčší ako jeden, čo znamená, že každý dolár vynaložený na obranu zvyšuje veľkosť ekonomiky o viac ako jeden dolár.

Väčšina konvenčných štúdií odhaduje, že fiškálny multiplikátor pre výdavky na obranu v USA je približne 0,5, pričom niektoré štúdie uvádzajú multiplikátory až 1,0. Táto nová štúdia však ukazuje, že fiškálny multiplikátor v priebehu času naďalej rastie a po 15 rokoch dosahuje hodnotu 1,77. Investície do obrany sú dlhodobou investíciou, ktorá prináša výsledky až po 5 či 10 rokoch alebo aj neskôr.

Zdroj: Antolin-Diaz a Surico (2025)

Zaujímavé je, že prínosy zvýšených výdavkov na obranu prichádzajú v dvoch vlnách. Graf nižšie v ľavom hornom rohu znázorňuje simulované zvýšenie výdavkov na obranu v USA.

Graf v pravom hornom rohu ukazuje nárast reálneho rastu HDP. K počiatočnému nárastu HDP prispieva zvýšenie výdavkov na obranu, ktoré je spôsobené najmä tým, že vláda nakupuje viac vybavenia a najíma viac vojakov.

Po približne 8 až 10 rokoch však nastáva druhý nárast. Graf v pravom dolnom rohu ukazuje, že je to spôsobené hlavne zvýšením produktivity. Tento nárast produktivity je výsledkom zvýšených výdavkov na výskum a vývoj v oblasti obrany. Hoci ide zvyčajne len o zlomok výdavkov na obranu, výrazne zvyšuje rast produktivity v sektore obrany a následne sa prenáša do celkovej ekonomiky.

Zdroj: Antolin-Diaz a Surico (2025)

Hlavným problémom týchto programov fiškálnych výdavkov je, že môžu vytlačiť súkromné investície, pretože ak vláda viac utráca, zvyčajne si musí viac požičiavať (alebo zdaňovať), čo vedie k zvýšeniu nákladov na kapitál pre všetkých, a tým k zníženiu súkromných investícií.

Uvedené grafy ukazujú, že to platí v krátkodobom horizonte počas prvých dvoch rokov po tom, ako vláda zvýši výdavky na obranu. Rozhodujúce však je, že po ôsmich štvrťrokoch sa začínajú oživovať súkromné investície a spotreba a v dlhodobom horizonte sa zvyšuje produktivita.

Je to spôsobené aj tým, že zvýšené výdavky vlády na výskum a vývoj „vytláčajú“ súkromné výdavky na výskum a vývoj, a tým prispievajú k zvýšeniu produktivity v širšom súkromnom sektore, nielen v obrannom priemysle.

Háčik je v tom, že tieto výskumy a grafy platia pre Spojené štáty.

Otázkou zostáva, či máme v Európe dostatočne vyvinutý inovačný ekosystém, ktorý by dokázal zachytiť sekundárny potenciál investícií do obrany, ako je to v USA.

Zdroj: ZPDZ