Čína tlačí na globálny imidž, no čínsky priemysel elektrických áut čaká očistný kúpeľ

Budovanie globálneho imidžu aj prostredníctvom priemyselných výrobkov je súčasťou čínskej celoštátnej stratégie. Invázia čínskych elektromobilov preto prebieha vo virtuálnom priestore o dosť rýchlejšie ako v realite.

Za prvých deväť mesiacov roka 2025 mali čínske elektromobily podiel zhruba 12 percent trhu elektromobilov západnej Európy. Podiel čínskych značiek (vrátane spaľovacích verzií) na predaji všetkých áut dosiahol päť percent, takmer dvojnásobok roku 2024. V Európe predbehli Ford a dotiahli sa na Mercedes. V októbri bol ich podiel až 7,4 percenta, čím skupina čínskych značiek predbehla kórejskú Kiu.

Čínskym automobilkám sa nedajú uprieť viaceré tromfy: vertikálna integrácia, fabriky od začiatku dizajnové na výrobu elektromobilov, a to vo veľkej škále, surovinová základňa aj pokročilé technológie, najmä pri batériách.

Prednosti a úskalia

Priemyselná politika v Číne je centrálne plánovaná, čo so sebou nesie isté úskalia. Pod povrchom úspechu sa skrýva vcelku primitívna taktika hádzania kapitálu vidlami. Pri Číne sme ju videli už viackrát. Stavebný priemysel a oceliarstvo boli na rozkaz strany zavalené kapitálom a predviedli neuveriteľný boom. Dnes sa však trápia veľkou nadkapacitou a množstvo kapitálu bolo utopeného bez toho, aby priniesol adekvátne výnosy.

Uvidíme podobný príbeh pri čínskych elektromobiloch? Scenár je zatiaľ podobný. Haldy kapitálu s cieľom vyrábať, nie zarábať. Dnes existuje v Číne 129 značiek elektromobilov a plug-in hybridov. Po niekoľkých rokoch raketového rastu to však začína potichučky škrípať.

BYD stráca prvenstvo

Vlajková loď BYD síce za prvých deväť mesiacov tohto roka zaznamenala solídne tržby 100 miliárd dolárov, zároveň však registruje záporný voľný cash flow viac než 10 miliárd dolárov. Znamená to, že napriek vysokým predajom firma potrebuje značné externé financovanie.

V treťom kvartáli tohto roka klesol automobilke zisk o tretinu a dokonca sa prvýkrát za päť rokov znížili aj kvartálne tržby, hoci len o tri percentá. V októbri klesli dodávky jej automobilov o dvanásť percent a už v septembri prišla značka o titul najpredávanejšieho elektromobilu v Číne, keď ju predbehol SAIC.

Mimoriadne tvrdá domáca konkurencia neustále stláča dole ceny a marže, ktoré sa len ťažko dajú nahradiť exportom. Hlavne ak nervózni konkurenti obstavujú svoje lukratívne domáce trhy clami. Najlukratívnejší trh v USA je pre stopercentné clá prakticky zavretý.

Čínski výrobcovia preto čoraz viac nádeje vkladajú do projektov v zahraničí na úkor domácich investícií. Tie dosiahli v roku 2022 okolo 90 miliárd dolárov, o rok neskôr 41 miliárd a v roku 2024 už len 15 miliárd dolárov.

Zároveň prichádza k paradoxnej situácii – Čína sa pri svojich zahraničných investíciách bojí úniku technológií ku konkurentom. Aj preto už dva roky mešká plánovaná výstavba fabriky BYD v Mexiku. Oneskorí sa aj spustenie plnej prevádzky v Maďarsku.

Je zjavné, že čínsky sektor elektrických vozidiel bude musieť prejsť rozsiahlou konsolidáciou, na konci ktorej ostane zlomok z dnešného počtu značiek. Viaceré z nich určite budú špičkovými globálnymi hráčmi.

Bude závisieť od komunistickej strany, do akej miery umožní očistu a do akej miery bude sektor napchávať zdrojmi, aby udržala nadkapacity. Zdá sa však, že prvá fáza zdanlivo nezastaviteľného rastu v Číne je blízko konca. Ekonomická realita donúti aj čínskych výrobcov premýšľať nad ďalšími krokmi. Expanzia na svetové trhy bude totiž drahá.

Zdroj: ZPDZ