Prázdne regály a čerpacie stanice. Za ťažkosti Spojeného kráľovstva nemôže brexit, ale lockdowny

Kamión prichádza do prístavu v Belfaste. Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP Kamión prichádza do prístavu v Belfaste. Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Odchod z Európskej únie a následná epidémia ochorenia COVID-19 spôsobili v Spojenom kráľovstve rast cien a nedostatok lacnej pracovnej sily. Tú do veľkej miery tvorili migranti z východu Európy, ktorí odišli, a kritici teraz z nedostatku tovarov aj pracovníkov vinia práve brexit. Premiér Boris Johnson nechce problém riešiť dovozom pracovnej sily, namiesto toho tlačí na rast platov. Spojené kráľovstvo však nie je zďaleka jediná európska krajina, ktorá má podobné problémy.

Odchodom z EÚ prestalo Spojené kráľovstvo pri migračných procesoch uprednostňovať občanov členských štátov Európskej únie pred cudzincami z iných krajín. Desaťtisíce ľudí z východnej Európy, ktorí v krajine pracovali, po brexite odišli, ale na ich miesta nemá kto nastúpiť. Vláda Borisa Johnsona tak hľadá napríklad tisícky vodičov nákladných áut.

Posledný deň roku 2020, keď Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska definitívne vystúpilo z EÚ, odišlo z ostrovnej monarchie aj 25-tisíc šoférov nákladiakov. V tom istom čase pandémia spôsobila, že sa v Spojenom kráľovstve zdržalo vydanie približne 40-tisíc licencií na nákladné vozidlá. Zhoda okolností spôsobila, že v krajine dnes chýba až 100-tisíc šoférov nákladných áut a vízové výnimky ich prilákali z cudziny len niekoľko desiatok.

Nedostatok vodičov s licenciami na veľké nákladné vozidlá spôsobil masívne výpadky v zásobovaní obchodov, ale najmä čerpacích staníc po celom Spojenom kráľovstve. V médiách sa navyše objavujú aj prázdne regály v obchodoch, ktorým nemá kto priviezť tovar a zásobovanie viazne.

Riskantný experiment alebo príležitosť?

Podľa kritikov vlády môže za všetko brexit, ktorý jeho odporcovia označujú za Johnsonov riskantný experiment. Premiér však trvá na tom, že súčasný nedostatok pracovných síl je, naopak, dobrá príležitosť, ako zatlačiť zamestnávateľov k rastu miezd.

„Je to veľký zlom pre Spojené kráľovstvo a príležitosť ísť iným smerom. To, čo nemienim urobiť, je vrátiť sa späť k starému zlyhávajúcemu modelu nízkych platov a nízkych kvalifikácií podporovaného nekontrolovanou imigráciou,“ uviedol 57-ročný premiér v reakcii na otázku nedostatku pracovných síl.

Johnson pripomenul, že Briti hlasovali v roku 2016 v referende o brexite za zmenu a v roku 2019 to urobili znova, keď z neho vo voľbách spravili najvplyvnejšieho konzervatívneho premiéra od čias Margaret Thatcherovej.

Stagnujúce platy budú musieť podľa Johnsona rásť. Premiér lídrom britského biznisu počas rozhovorov za zatvorenými dverami údajne na rovinu povedal, aby začali zamestnancom platiť viac.

Tlak na zvyšovanie platov spôsobený nedostatkom pracovnej sily už, zdá sa, zafungoval. Platí to aspoň o doprave. Vodičom s licenciami na šoférovanie veľkých nákladných vozidiel začali firmy v Spojenom kráľovstve ponúkať v prepočte viac ako 88-tisíc eur ročne. To je podľa šoférov zatiaľ najviac, čo kedy ponúkali.

„Naša krajina dlho držala rast miezd na pomerne nízkej úrovni. V podstate stagnujúce platy a úplne stagnujúca produktivita, a to len preto, že sme chronicky zlyhali v investovaní do ľudí a vybavenia,“ vyhlásil Johnson začiatkom októbra.

Problémy aj bez brexitu

Britskí ministri na čele s premiérom odmietajú tvrdenia, že by monarchii v zime hrozili výpadky v dodávkach tovaru či energií a popierajú, že za komplikácie môže brexit. Ostatne problémy s nedostatkom pracovnej sily nemá len Spojené kráľovstvo, ale aj štáty, ktoré sú súčasťou Európskej únie a na odchod z nej sa zatiaľ nechystajú.

Napríklad Federácia poskytovateľov dopravných a logistických služieb Febetra v Belgicku varovala, že ak sa nenájde päťtisíc vodičov nákladiakov, hrozia v obchodoch prázdne regály. Po sociálnych sieťach sa už šíria fotografie prázdnych belgických obchodov, podobne, ako to bolo v Spojenom kráľovstve.

Prezident Írskeho združenia cestnej nákladnej dopravy Eugene Drennan zase vyhlásil, že vláda musí riešiť nedostatok vodičov ako „bezprostrednú národnú krízu“, pokiaľ nemá nastať podobný rozpad zásobovania ako v Spojenom kráľovstve.

Portál Echo upozorňuje, že podľa konzultačnej spoločnosti Transport Intelligence momentálne chýba v Európe možno až 400-tisíc vodičov nákladiakov. V roku 2020 na tom okrem Spojeného kráľovstva boli najhoršie Poľsko a Nemecko.

Počty žiadostí o vízum naznačujú, že hlavnou príčinou nedostatku vodičov a následných zásobovacích ťažkostí v Spojenom kráľovstve nebude jeho odchod z EÚ. Medzi januárom a aprílom 2019 požiadalo o vízum do Spojeného kráľovstva 200-tisíc ľudí, v januári a februári 2020, teda po začatí prechodnej fázy brexitu, čísla zostávali rovnaké. Ku kolapsu došlo až v marci a v apríli minulého roka, keď Spojené kráľovstvo uvalila prvý lockdown.

Žiadosti občanov EÚ o trvalý pobyt v Spojenom kráľovstve klesli z 350-tisíc v januári 2020 a na 50-tisíc v apríli. Logicky to vedie k záveru, že za logistické ťažkosti nemôže brexit, ale lockdown. Zahraniční pracovníci radšej odišli domov, než aby uviazli v zahraničí. V tom období nebolo isté, či ich umelo uspaná ekonomika, ktorej sa predpovedala silná vlna bankrotov, bude vôbec ešte potrebovať. Teraz sa hospodárstvo prebúdza a ľudia jednoducho chýbajú.


Ďalšie články