AKTUALIZOVANÉ Dvojtýždňové patálie v bratislavskej prímestskej doprave sa rozhodol ráznejšie riešiť šéf Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. Podľa jeho vyjadrenia nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva situáciu nezvláda a ponúka tri riešenia problému. Arriva prevádzkuje túto službu od 15. novembra na základe vyhratého verejného obstarávania, keď vystriedala Slovak Lines. Odvtedy sa borí s nedostatkom vodičov, čo spôsobuje výpadky mnohých spojov. Ľudia cestujúci do práce či do škôl tak často na nástupištiach márne čakajú na spoj, ktorý by mal podľa grafikonu premávať.
Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva situáciu nezvláda. Vyhlásil to na utorkovej tlačovej konferencii predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba s tým, že v hre sú tri možné riešenia problému.
Prvým je rokovanie Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi, kde už prebiehajú rokovania. Ak by k dohode došlo, mohla by sa dopravná obslužnosť zvýšiť už o pár dní na 90 a viac percent. Druhým riešením je pokračovanie v súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to bude niekoľko týždňov. Tretím riešením je vypovedanie zmluvy s Arrivou, Droba však hovorí o nepopulárnom scenári.
Dopravná obslužnosť je momentálne 65 percent
Dopravná obslužnosť Bratislavského kraja spojmi spoločnosti Arriva je momentálne na úrovni 65 percent. „Od 15. novembra ide o štvorpercentné zlepšenie. Žiadal som pre obyvateľov citeľnejšie zlepšenie,“ vyhlásil Droba. Ako podotkol, požiadal dopravcu, aby začal rokovať s potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov spojov. „Rokovania prebiehajú od minulého týždňa a sú intenzívne,“ povedal šéf BSK.
Zároveň potvrdil, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines, ktorá do polovice novembra prevádzkovala prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhaduje okamžité vyriešenie situácie. „Jazdilo by 90 a viac percent spojov,“ poznamenal.
Čo by znamenalo vypovedanie zmluvy
Ak by však dopravca pokračoval v súčasnom postupnom naberaní nových vodičov, trvalo by to podľa predsedu kraja niekoľko týždňov. Nepovažuje to preto za cestu. V hre je aj vypovedanie desaťročnej zmluvy, ktorú BSK podpísal s Arrivou za vyše 330 miliónov eur.
„Vyhodnocovali sme to. Má to však závažné konzekvencie. Museli by sme vypisovať novú súťaž,“ povedal Droba s dôvetkom, že by to na minimálne šesť týždňov až dva mesiace spôsobilo výpadok regionálnej autobusovej dopravy v kraji. „Ide o nepopulárny scenár,“ priznal.
Verí preto, že sa Arriva dohodne s iným dopravcom na subdodávke a problém sa v krátkom čase vyrieši. Zároveň potvrdil, že ju neminú sankcie za spôsobené problémy a už teraz sa hýbu v státisícoch eur. „Pribúdať budú každým dňom, pokiaľ nebude dosiahnutá 90-percentná dopravná obslužnosť,“ vyhlásil predseda BSK.
Deklaruje, že BSK sa v tejto situácii ocitol ako „hasič“ a musí hasiť problém, ktorý nespôsobil. „Sme objednávateľom, nie dopravcom,“ podotkol Droba. Očakáva, že podobné problémy môžu zažívať aj iné samosprávne kraje na Slovensku.
Ako vznikol tento chaos
Spoločnosť Arriva, ktorá nahradila Slovak Lines, začala ako nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji od pondelka 15. novembra. Už od počiatku svojho pôsobenia spôsobila chaos v prímestskej doprave. Borila sa najmä s nedostatkom vodičov, spočiatku jej chýbalo až sto ľudí. Obmedzenia sa hneď v prvých dňoch týkali niekoľkých desiatok autobusových liniek, najmä z okolia Pezinka a Senca. Nezvládnutá logistika nového prepravcu spôsobovala problém študentom i zamestnancom, ktorí dochádzali do hlavného mesta do škôl i za prácou. Dopravca v uplynulých dňoch opakovane deklaroval snahu o vyriešenie problému a tvrdil, že sa situácia postupne zlepšuje.
Arriva predpokladala, že k nej prejde podstatná väčšina vodičov z radov predchádzajúceho dopravcu Slovak Lines. Nestalo sa tak najmä pre nízku finančnú motiváciu. Slovak Lines však deklaroval, že neblokoval a ani neblokuje prechod svojich vodičov k novému dopravcovi. Vyhlásil to generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant s tým, že sú ochotní pomôcť Bratislavskému kraju riešiť problémy v regionálnej doprave, v ktorej od 15. novembra pre nedostatok vodičov dochádza k výpadku spojov.
To, že niekoľko dní nepremáva veľké množstvo spojov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, podľa Labanta prekonalo akékoľvek predchádzajúce obavy z nástupu nového dopravcu. Neskoré zverejňovanie cestovných poriadkov, vodiči nepoznajúci trasy, preplnené autobusy či nefungujúce dopravné karty sú podľa jeho slov ďalším dôkazom regionálnej dopravy pred kolapsom.
V priebehu niekoľkých dní, keď bola situácia v prímestskej doprave v okolí Bratislavy stále kritická, zmenila Arriva stratégiu a začala robiť výrazný nábor aj tým, že ponúkala vodičom lukratívne podmienky. Dopravná spoločnosť v pondelok (28. 11.) informovala TASR, že vďaka náborovému príspevku zazmluvnila už 55 nových vodičov pre Bratislavský kraj.
„Od utorka (29. 11.) ponúkame každému vodičovi autobusu, ktorý podpíše zmluvu a začne jazdiť v prímestskej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji do 15. decembra, náborový príspevok vo výške 3 500 eur,“ uviedol dopravca s tým, že vodiči majú garantované aj každoročné zvýšenie platov o päť percent a istotu stabilného zamestnania na najbližších desať rokov.
Možno aj zahraniční vodiči
Do konca minulého týždňa (27. 11.) zaznamenala Arriva viac ako 130 záujemcov o prácu. „Záujemcovia sa nám hlásili z celého Slovenska a viacero telefonátov sme mali aj od súčasných vodičov kamiónov. Časť nových kolegov vozí cestujúcich v Bratislavskom kraji už v súčasnosti, ostatní začnú od 1. decembra. Niekoľko záujemcov nemalo platnú kvalifikačnú kartu vodiča alebo nemohlo nastúpiť okamžite. Aj preto sme sa rozhodli pokračovať v náborovej kampani,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.
Dopravca sľubuje okrem iného vodičom priemernú mzdu 1 500 eur, k tomu 600 eur za každého ďalšieho získaného kolegu-vodiča, moderné zázemie pre šoférov, benefity v podobe príplatkov či 120 nových nízkopodlažných autobusov.
„Prácu máme ešte pre ďalších vodičov zo Slovenska. Boli by sme veľmi radi, ak by cestujúcich na Slovensku vozili vodiči zo Slovenska. Vzhľadom na aktuálny nedostatok vodičov sme však dohodli aj príchod vodičov zo zahraničia a zazmluvnili sme vodičov z Ukrajiny,“ podotkol Ivan. Arriva v piatok (26. 11.) pre TASR uviedla, že dohodla príchod stoviek vodičov z Ukrajiny a 35 z Uzbekistanu.
Arriva sa zaviazala, že problém vyrieši
Spoločnosť Arriva sa zaviazala, že problém s nedostatkom vodičov v Bratislavskom kraji vyrieši. Situácia sa postupne zlepšuje, stále získavame nových vodičov. Pre TASR to v utorok (30. 11.) uviedla riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku Petra Helecz. Reagovala tak aj na tlačovú konferenciu predsedu BSK Juraja Drobu, ktorý predstavil tri scenáre možného riešenia problému v regionálnej autobusovej doprave.
Arriva deklaruje, že pre vyriešenie problému v Bratislavskom kraji zazmluvnila okrem spomínaných 55 vodičov aj mikrobusy, ktoré od minulého týždňa vozia cestujúcich. Zároveň dopravca potvrdil pokračovanie v rokovaniach s ďalšími dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov.
„Keď dospejeme k dohode, budú títo vodiči nasadení výhradne na tie spoje, ktoré aktuálne nejazdia,“ podotkla Helecz. Na základe požiadaviek cestujúcich pokračuje dopravca s Bratislavskou integrovanou dopravou aj v konzultáciách o úpravách cestovných poriadkov. Nové cestovné poriadky budú na celom Slovensku platiť od 12. decembra.
Či Arriva aktuálne rokuje aj s bývalým regionálnym autobusovým dopravcom v Bratislavskom kraji, spoločnosťou Slovak Lines, dopravca neodpovedal. Debatu medzi dvoma firmami však potvrdil predseda BSK Juraj Droba. Šéf Arrivy na Slovensku László Ivan pred pár dňami na ponuku na pomoc od Slovak Lines odpovedal, že sú pripravení komunikovať a vypočuť si serióznosť tejto ponuky.
Niektoré výpadky riešili aj samotné obce
Výpadky v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji riešili počas dosiaľ dvojtýždňovej „Arrivakrízy“ niektoré obce aj vlastnými silami. Príkladom boli Chorvátsky Grob či Ivanka pri Dunaji, ktoré pre svojich obyvateľov zaviedli do hlavného mesta mimoriadne spoje. Mali pomôcť najmä školákom a pracujúcim ľuďom.
Ivanka pri Dunaji oslovila súkromného dopravcu a dohodla s ním dočasné zavedenie kyvadlovej autobusovej dopravy ráno na zastávku Bratislava, Zlaté piesky. Problémy v regionálnej doprave sa rozhodla svojpomocne riešiť aj obec Chorvátsky Grob. Starostka Vladimíra Vydrová dohodla dočasnú autobusovú linku, ktorú obsluhuje 20-miestny autobus. Ten jazdí ráno aj popoludní medzi Chorvátskym Grobom a bratislavskými Zlatými pieskami.
Úrad pre verejné obstarávanie kraj včas varoval
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) upozorňoval Bratislavský kraj na riziká podpisu zmluvy s víťazom súťaže na prímestskú autobusovú dopravu, ktorým sa stala spoločnosť Arriva. Jeho predseda Miroslav Hlivák ešte v polovici novembra tvrdil, že v rozhodnutiach jasne uviedli a pomenovali stav, ktorý môže v Bratislavskom kraji nastať, keď BSK podpíše zmluvu s Arrivou, teda subjektom, ktorý dal ponuku s najnižšími cenami.
„Na prvom stupni úrad nariadil, aby BSK znovu vyhodnotil ponuky uchádzačov, no voči tomuto rozhodnutiu prišlo úradu odvolanie. BSK v rámci odvolacieho konania trval na tom, že ponuka víťazného uchádzača spĺňa všetky požiadavky na predmet zákazky a nie je mimoriadne nízka. Rada úradu tak v odvolacom konaní ponechala zodpovednosť na BSK, ktorý ako verejný obstarávateľ má ako jediný zodpovednosť za celú súťaž,“ povedal Hlivák.
Rada ÚVO podľa jeho slov však v druhostupňovom rozhodnutí upozornila, že ak nastane nepriaznivá situácia a zazmluvnený dodávateľ nedokáže poskytovať služby, ku ktorým sa zaviazal, BSK nebude môcť situáciu riešiť ďalšími dodatkami. „V súvislosti so skutočnosťami, ktoré vyplynú z nízkej cenovej ponuky,“ podotkol predseda ÚVO. Bratislavský kraj sa podľa neho napriek tomu rozhodol podpísať zmluvu s týmto uchádzačom.
BSK na sociálnej sieti uviedol, že si nového regionálneho autobusového dopravcu Arriva nevybral, ale vzišiel zo súťaže. „V súťaži ponúkol najnižšiu cenu, a tak vyhral,“ skonštatoval kraj s tým, že nemohol nepodpísať zmluvu s víťazom súťaže. V tendri sa podľa BSK nezistili žiadne pochybenia a kontrolné orgány označili námietky za neopodstatnené a v značnej časti za účelové. „Ani pri jednej z kontrol nebolo konštatované pochybenie BSK,“ tvrdil kraj.
Kraj: Úrad si tiež dával poctivo načas, lehoty často prekročil
Súťaž na nového dopravcu bola vyhlásená v apríli 2020 a uzavretá v septembri 2021, teda len dva mesiace pred skončením bývalého dopravcu Slovak Lines. „Bohužiaľ, naše zákony dovoľujú uchádzačom podávať opakované obštrukčné podnety. Tie musel riešiť ÚVO, ktorý si tiež dával ‚poctivo načas‘ a využil všetky zákonné lehoty. Často ich až prekročil. Výsledkom je, že aj napriek tomu, že BSK pripravil bezchybné podklady a vyčlenil na celý tender najviac času, obštrukciami mal nový dopravca na prípravu namiesto plánovaného pol roka len dva mesiace,“ skonštatoval samosprávny kraj.
Ako príklad slúžia podľa neho námietky proti výsledku vyhodnotenia ponúk, ktoré boli podané ešte pred tým, ako bol vôbec výsledok vyhodnotenia známy. „To sa síce javí ako absurdné a námietky boli, samozrejme, zamietnuté, ale aj toto konanie prerušilo súťaž na niekoľko týždňov. Keby len v tomto konaní postupovalo ÚVO obratom, mohol mať dopravca práve týchto niekoľko týždňov navyše na mobilizáciu,“ uviedol BSK. Zároveň vylučuje, že by s novým dopravcom rokoval o akomkoľvek zvyšovaní ceny.
Nový regionálny autobusový dopravca Arriva vzišiel zo súťaže, ktorú vyhlásil Bratislavský samosprávny kraj ešte v apríli 2020. Zmluva na zhruba 330 miliónov eur na desať rokov s ním bola uzavretá len niekoľko týždňov pred skončením bývalého dopravcu Slovak Lines.
Prestrelka pokračovala
Šéf ÚVO Hlivák o niekoľko dní, v utorok (23. 11.), odmietol útoky, ktoré sa podľa neho šíria v snahe ospravedlniť nezvládnutie služby pri zabezpečení prímestskej dopravy v Bratislavskom kraji. Považuje za zbabelé a nefér voči občanom, keď sa kompetentní zbavujú zodpovednosti za spôsobenú situáciu a z obyvateľa robia rukojemníka politického boja a konkurenčného boja firiem.
„V komunikácii aktérov tejto situácie by malo byť viac pokory, nie prvoplánových útokov voči úradu, ktorý nerozhoduje podľa svojvôle či politických preferencií, ale nezávisle podľa zákona,“ povedal Hlivák s dôvetkom, že povinnosťou úradu je posúdiť každú námietku, ktorou sa firmy sťažujú. „Ovládanie tohto faktu je základná znalosť zákona o verejnom obstarávaní,“ podotkol šéf ÚVO.
Reagoval tak na kritiku, že verejná súťaž, ktorú vyhlásil Bratislavský samosprávny kraj na nového regionálneho autobusového dopravcu, trvala príliš dlho, a to pre obštrukcie zo strany jedného zo súťažiacich i pre zdĺhavosť rozhodovania ÚVO o podaných námietkach.
Hlivák nerozumie, ako môže BSK tvrdiť, že problém mu spôsobil čas. „Predsa ešte v auguste pred úradom skalopevne stál za ponukou víťaza tendra a považoval ju za reálnu, teda aj s ohľadom na čas, ktorý zostával do vypršania platnosti starej zmluvy,“ podotkol s tým, že aj súdy potrebujú na preskúmanie prípadov a na vydanie rozhodnutia čas, ktorý sa z pohľadu laika môže javiť ako dlhý.
„Cítim potrebu zastať sa práce mojich kolegov, to, ako dlho kontrolujú dokumenty, závisí aj od prehľadnosti dokumentov a náročnosti, ktorou sa súťaže tohto typu určite vyznačujú, pričom táto je za viac ako tristo miliónov eur,“ povedal Hlivák.
(tasr, im)