Rezort zdravotníctva krátko pred Vianocami prichádza s trojicou televíznych spotov zameraných na podporu očkovania. Reklamné klipy, ktoré na seba dejovo nadväzujú, ukazujú rodinu s malými dcérkami a starou mamou v predvianočnom období. Kampaň sa rozhodla strašiť a strach postupne vygradovať. Rodina prejde od štedrovečerného stola až k hrobu medzitým zosnulého otca, ktorý nebol zaočkovaný. Všetky tri videá si môžete pozrieť nižšie v článku.
Spolu s príchodom koronavírusového variantu omikron a klesajúcou účinnosťou už aplikovaných vakcín po pár mesiacoch spúšťajú viaceré štáty nové kolo očkovacej kampane. Na Slovensku je cielená jednak na zvýšenie počtu prvoočkovancov a aj záujemcov o tretiu dávku.
Na Slovensku je momentálne dvomi dávkami zaočkovaných 47,27 percenta populácie, prvú dávku dostalo takmer 50 percent ľudí (presne 49,84) a treťou dávkou je zaštepených vyše 14 percent populácie. Oproti okolitým krajinám V4 aj západu Európy ide o nižšie čísla, preto sa vláda snaží opatreniami (OP režim) aj kampaňami zvýšiť zaočkovanosť.
Po starších spotoch, v ktorých bola vakcína prezentovaná ako „víťazstvo“ či „sloboda“, verbovaní na regionálnej úrovni či snahách rezortu financií pretavených do očkovacej lotérie alebo sprostredkovateľského bonusu, prichádza ministerstvo zdravotníctva s emočne agresívnejšími klipmi.
Kampaň je rozdelená do troch klipov s názvom Darujme si Vianoce. Prvý a druhý z nich sa už vysiela a dá sa pozrieť aj na facebookovej stránke rezortu. Zvyšný, ktorý na neho plynule nadväzuje, má Štandard exkluzívne k dispozícii.
Tati, ale veď dnes nie sú Vianoce!
V prvej reklame na očkovanie možno vidieť rodinu, ktorá sa zišla v úzkom kruhu pri štedrovečernom stole. Po krátkych prestrihoch na zapaľovanie sviečok, jedenie oblátok či na prípitok otec sediaci za vrchom stola po zazvonení na zvonček zakašle, čo má indikovať hlavný príznak covidu.
Jeho malá dcéra ho následne upozorní slovami: „Tati, tati, ale veď dnes nie sú Vianoce,“ pričom prstom ukáže na nástenný kalendár, v ktorom svieti 24. november, nie december.
Následne sa ozve hlas rozprávačky, ktorá Slovákov vyzýva, aby si urobili Vianoce hneď, aby ich stihli osláviť všetci spolu. Počas toho, ako začne hrať dramatická klasická hudba, rozprávačka dodáva: „Takmer 82 percent hospitalizovaných pacientov nie je zaočkovaných, nebuďte jedným z nich. Vakcína dokázateľne zachraňuje životy.”
Prvý klip je pritom oproti ďalším dvom pomerne neškodný a jemný. V ďalších dvoch častiach autori emotívne značne pritvrdili.
Mŕtvy otec
V druhom spote je hlavnou postavou stará mama, ktorá na štedrovečerný stôl ukladá taniere, pričom pri pohľade na prázdne otcovo miesto zmeravie a z rúk jej vypadne tanier, ktorý sa pri páde na zem rozbije.
Po prestrihu vidieť, ako si stará mama od žiaľu zakrýva oči, fotografiu mŕtveho otca položenú na stole a následné objatie plačúcej vnučky s babkou.
„Viac ako 15-tisíc ľudí, našich blízkych, bude chýbať pri vianočnom stole. Nebuďte jedným z nich. Vakcína dokázateľne zachraňuje životy,“ ozýva sa hlas rozprávačky známej z predošlého spotu sprevádzaný grafikou s podobným znením.
Rodina sa presunula k hrobu
V poslednej reklame na vakcínu vidieť obe deti v rodine, malé dcérky, nachádzajúce sa v detskej izbe. „Ja tatinovi ukážem špagát,“ vraví jedna druhej a ukazuje tento základný gymnastický kúsok. „Ja tatinovi zoberiem loptu,“ odpovedá jej druhá.
Dievčatko ukazujúce špagát následne volá na mamu, aby sa ponáhľala, lebo tatino vraj nerád čaká. „Zlatíčka, tatino… tatino už tam bude stále,“ vraví mama so smútkom v tvári. Mama s dcérami sa následne objavia na cintoríne, kde spoločne zapaľujú sviečky.
„Na covid umierajú aj ľudia v produktívnom veku. Darujte svojim deťom možnosť vyrastať s vami,“ vraví rozprávačka a uzatvára s rovnakou formulkou o tom, že vakcína dokázateľne zachraňuje životy.
PR manažér RTVS Filip Púchovský vo vyjadrení pre Štandard uviedol, že o nasadení posledného klipu do vysielania po vianočných sviatkoch sa ešte rokuje.
Podobnosť z Česka
Skúsenosti s ukazovaním covidových úmrtí v ešte otvorenejšej podobe majú v susednej Českej republike. Český vzor je zjavne aj za najnovšími reklamnými klipmi na Slovensku. Pred niekoľkými týždňami tam rezort zdravotníctva zverejnil kampaň plnú bezvládnych tiel, vriec na mŕtvoly či prevážania zomrelých. Problém je, že slovenská kampaň prichádza do televízii počas Vianoc, ktoré sú sviatkami pokoja a rodiny. Emotívny tón celkom iste mnohých divákov vyruší.
Diskusie a ostrý nesúhlas s polarizujúcou kampaňou vznikli aj v Česku. „Ono sa hovorí brutálna, ale je to realistické. Po tých fázach kampane, keď sme dosť vysvetľovali, vyvracali niektoré dezinformácie, je teraz nutné ukázať reálnu situáciu,“ skonštatoval vtedy minister zdravotníctva Adam Vojtěch.
Mnohých však toto nekompromisné citové vydieranie pobúrilo. Rektor univerzity České vysoké učení technické (ČVUT) v Prahe Vojtěch Petráček dokonca napísal ministrovi otvorený list. Vyzýval ho na okamžité zastavenie kampane, ktorá bola podľa neho „agresívna, nechutná a neetická“.