Organizátori medializovaného kanadského protestu kamionistov a ich sympatizantov objem akcie podľa dostupných správ viacnásobne nafúkli. O tom, že by sa do protestu zapojilo okrem iného až 50-tisíc nákladiakov, neexistujú priame ani nepriame dôkazy. Aj podľa optimistických variánt sa na cesty vybrali maximálne tisícky ťažkotonážnych vozidiel.
Kanadský cestný protest odporcov covidových opatrení si získal pozornosť naprieč celým svetom. A to až do takej miery, že podnietil nápady na organizáciu podobných akcií aj na starom kontinente, dokonca aj na Slovensku.
Vo veľkej miere za to môže jeho deklarovaná rozsiahlosť. Organizátori prezentovali údaje, podľa ktorých malo konvoj tvoriť až 50-tisíc kamiónov a ich kolóna sa mala tiahnuť až do dĺžky 70 kilometrov. S týmito dátami vyrukoval napríklad organizátor Benjamin Dichter.
Správy tohto druhu následne prevzali viaceré periodiká vrátane médií hlavného prúdu. V samotnej Kanade napríklad Toronto Sun, v Česku Mladá fronta Dnes a na Slovensku aj náš Štandard. Spomenuté kanadské bulvárne periodikum uvažovalo nad tým, že by mohlo ísť o rekordný protest svojho druhu desaťnásobne prevyšujúci ten predošlý z Egypta.
Čo počty komplikuje
Faktom však je, že na potvrdenie týchto číselných informácií ani s odstupom času neexistujú žiadne relevantné dôkazy a ani dôkazy o údajoch, ktoré by sa k spomínaným počtom čo i len približovali. Od laikov zo sociálnych sietí, ale aj od profesionálnych žurnalistov neprichádzajú žiadne fotografie či videá, ktoré by tomu zodpovedali.
Z viacerých dôvodov je zosumarizovanie presného počtu účastníkov a dĺžky kolóny ťažké. Komplikuje to skutočnosť, že konvoj tvorili nielen nákladiaky, ale aj osobné vozidlá, že viacerí účastníci ho nepodporovali na celej trase, že existovalo niekoľko separátnych konvojov, no napríklad aj to, že kamióny neboli vždy zaradené za sebou, ale aj vedľa seba.
V každom prípade možno skonštatovať, že celkový počet vozidiel zapojených do protipandemickej demonštrácie sa aj pri optimistickej verzii počítal skôr v tisíckach ako v desiatkach tisícov.
V rovnakom pomere zrejme treba uvažovať aj o počte peších sympatizantov, ktorý mal podľa tvrdení organizátorov prevyšovať milión.
Stovky sem, stovky tam
Pretože oficiálne dáta o celkovom počte vozidiel neexistujú, vychádzať možno iba z čiastkových správ od pozorovateľov jednotlivých kolón v rôznych fázach protestnej akcie.
Kráľovská kanadská jazdná polícia napríklad pre CTV News v čase prechodu kolóny cez Winnipeg povedala, že bola dlhá 20 kilometrov, čo by znamenalo viac než 800 kamiónov, ak by boli radené tesne za sebou. Politický korešpondent pre Global News David Akin hovoril 27. januára o súčte menšom ako 400 vozidiel v meste Thunder Bay. CBC ešte v počiatkoch presunu písalo o „stovkách“ kamiónov, ktoré mieria z Britskej Kolumbie do Ottawy. O rovnakom počte vozidiel v hlavnom meste referovalo aj France 24.
Prezentovaným údajom od hlavných postáv akcie nepriamo nezodpovedajú ani nasledovné údaje. Podľa Kanadskej aliancie pre kamiónovú dopravu by sa povinná vakcinácia dotkla okolo 15 percent vodičov v krajine, čo je približne 16-tisíc ľudí. Ak máme prijať tvrdenie o 50-tisícoch nákladných áut, znamenalo by to, že by sa musel zúčastniť podujatia nielen každý z týchto 16-tisíc kamionistov, ale tiež by sa k nim muselo pripojiť ďalších 34-tisíc nákladných vozidiel, ktorých vodičov nová povinnosť nezasahuje.
Pripomíname, že konvoj protestujúcich vyhranených predovšetkým proti povinnému očkovaniu, ktoré sa týka cezhraničnej prepravy, cez víkend dorazil do hlavného mesta Ottawy. Zablokoval viaceré jej časti a pred budovu parlamentu prilákal tisícky sympatizantov nesúcich zástavy a transparenty. Premiér Justin Trudeau spolu s rodinou predtým Ottawu opustil.