Paríž sa pripravuje na olympiádu. Eiffelova veža dostáva novú farbu a jej okolie čaká rozsiahla zelená rekonštrukcia

Kým fanúšikovia zimných športov momentálne sledujú dianie v Pekingu, milovníci atletiky si musia počkať na letnú olympiádu, ktorá bude o dva roky v Paríži. Mesto sa na športový sviatok pripravuje, okrem športovísk dostane nový šat jeho najznámejší symbol aj okolité parky. Okolo Eiffelovej veže pribudne množstvo zelene a priestorov pre chodcov.

Organizátori OH 2024 oslávili prevzatie štafety od Tokia obrovskou vlajkou Rozvinutie olympijskej vlajky po konci olympiády v Tokyu Diváci v olympijskej zóne pred Eiffelovou vežou v Paríži v nedeľu 8. augusta 2021. V nedeľu, keď v Japonsku vyvrcholili OH2020, rozvinuli z Eiffelovej veže v Paríži obrovskú vlajku. Organizátori OH 2024 oslávili ňou formálne prevzatie usporiadateľstva počas zakončenia hier v Tokiu. Foto: TASR/AP

Niekomu napadne Montmartre s Bazilikou Sacré-Cœur, iným Chrám Matky Božej, ale už viac ako sto rokov je azda najznámejším symbolom francúzskej metropoly Eiffelova veža. Vyše tristo metrov vysokú ikonu Paríža ročne navštívi priemerne sedem miliónov turistov a ďalších 20 miliónov sa prechádza v jej okolí. Také boli priemerné čísla pred pandémiou, ktorá turizmus na dlhé mesiace ochromila.

O dva roky čaká Paríž ešte väčší nápor návštevníkov ako obyčajne. Mesto bude hostiť olympijské hry a chce ľuďom dopriať čo najpríjemnejší zážitok. Pastvou pre oči bude nový náter Eiffelovej veže, v prospech chodcov chce zas primátorka zrenovovať okolité parky a námestia.

Viac zelene, priestor pre chodcov

Parížska mestská rada tento týždeň, po rokoch diskusií a sporov, schválila renovačný plán za vyše 100 miliónov eur. Socialistická primátorka a prezidentská kandidátka Anne Hidalgová a environmentalisti dospeli ku kompromisu. Vyhral projekt s názvom „OnE“, ktorý má na stránke aj vizualizácie.

Námestie Trocadero, ktoré je momentálne vlastne veľkým kruhovým objazdom s hustou automobilovou dopravou, sa zmení na zelenú plochu pre chodcov. Zmení sa tiež kamenná plocha v srdci záhrad Trocadero, kde je známa fontána len kúsok od Eiffelovej veže.

Deti sa ochladzujú vo fontáne v záhradách Trocadero pred Eiffelovou vežou 25. júna 2019 v Paríži. Fofo: TASR/AP

Dvojkilometrová promenáda

Jenský most ponad Seinu, ktorý spája Trocadero a parížsku ikonu, zostane len pre peších a obohatia ho kríky. Vznikne nová, zelenšia promenáda, ktorá sa plynulo napojí na Martovo pole, veľký zelený park z opačnej strany Eiffelovej veže.

Odtlačok ekológov vidno pri práci s terénom – chcú do otvoreného priestoru dostať viac flóry, vlhkosti a brániť prehrievaniu srdca Paríža. „Viac ako 17-tisíc metrov štvorcových v súčasnosti nepriepustných plôch pokryje zeleň,“ sľubuje radnica.

Kritici namietajú, že ambiciózny projekt môže cenné priestory znehodnotiť. Rovnako sa im nepáči, že dve desiatky stromov starších ako Eiffelova veža musí ustúpiť novej výsadbe. Pôvodné parky by radšej zachovali a rozšírili, píše denník Le Monde.

Martovo pole, leto 2021. Foto: TASR/AP

Prestavba sa začne onedlho, väčšia časť je naplánovaná do olympiády a celá rekonštrukcia bude hotová v roku 2026.

Ikona zmení farbu

Na úprave Eiffelovej veže sa už pracuje. Dostáva jubilejný dvadsiaty náter od postavenia koncom 19. storočia. Predošlých 19 vrstiev odstraňuje armáda robotníkov. Nie je to jednoduché, farby sa nahromadilo dosť a staršie nátery obsahujú jedovaté olovo, a tak sa musia pracovníci chrániť respirátormi nezávisle na pandémii. Viac v krátkej reportáži denníka Le Figaro tu.

V minulosti mala sedem rôznych odtieňov, niektorými bola premaľovaná viackrát. Parížsku ikonu maľujú v priemere každých sedem rokov, aby ju chránili pred počasím a smogom. Zatiaľ najdlhšie, až 51 rokov vydržal sivohnedý odtieň, ktorý pokrýval vežu od roku 1968.

Ako menila Eiffelova veža farby počas histórie. Zdroj: https://www.toureiffel.paris/en/the-monument/painting-eiffel-tower

Po novom dostane veža kombinovanú zlato-hnedú farbu, ktorú pôvodne chcel jej architekt Gustave Eiffel. A čo znamená premaľovanie monumentu v praxi? Približne 50 maliarov, ktorí sa neboja výšok, 60 ton farby a 55 kilometrov istiacich lán. Maľovanie trvá jeden a pol až tri roky – natierať sa nemôže, keď je príliš chladno alebo je povrch mokrý. Účet je tiež vysoký, radnicu vyjde na 50 miliónov eur.