Šéf Stellantisu síce kritizuje Green Deal, ale koncern všetko stavil na e-mobilitu. Zvýšiť chce aj genderovú vyváženosť

Carlos Tavares, generálny riaditeľ nadnárodného koncernu Stellantis, sa k elektrickej mobilite a prínosu batériových áut k ekológii síce stavia veľmi kriticky, zároveň je ale zrejmé, že zatiaľ nemá v rukáve použiteľnú alternatívu a sám kormidlo dejín jednoducho neotočí. Dôkazom je aj nedávno zverejnený nový dlhodobý strategický plán s názvom Dare Forward 2030, ktorý prakticky do bodky naplňuje európsky Green Deal. Podľa neho bude známe zoskupenie značiek už o osem rokov predávať v EÚ už len elektromobily.

Carlos Tavares. Foto: TASR/AP Carlos Tavares. Foto: TASR/AP

Stellantis nedávno predstavil prvý čisto elektrický Jeep a zároveň zverejnil obrazovú upútavku na batériový pickup RAM 1500 EV, ktorý bude postavený na novej platforme STLA. Tieto trochu predčasné premiéry boli pritom súčasťou väčšieho celku, konkrétne dlhodobého strategického plánu s názvom Dare Forward 2030, ktorým taliansko-francúzsko-americký koncern oznámil prechod na čisto elektrickú mobilitu a výhľad až do roku 2038.

Kým sa dostaneme k samotným plánom, len pripomíname, že Jeep na baterky bude uvedený na trh v roku 2023, zatiaľ čo elektrický pickup RAM a dodávkový ProMaster dorazia približne o rok neskôr.

Jedno z najväčších automobilových zoskupení na svete hovorí, že sa chce stať do spomínaného roka 2038 „priemyslovým šampiónom v zmierňovaní zmien klímy“ tým, že do roku 2030 zníži svoje emisie oxidu uhličitého na 50 percent a o osem rokov neskôr chce byť definitívne uhlíkovo neutrálne.

Čoskoro už len elektromobily

Aby Stellantis prevzal „vedúcu úlohu v dekarbonizácii“, chce v roku 2030 predávať v Európe už výlučne elektromobily, zatiaľ čo v Spojených štátoch má byť v uvedenom termíne na batérie polovica všetkých registrovaných nových osobných a ľahkých úžitkových áut.

Celosvetovo ide o päť miliónov elektrických vozidiel s logami Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Opel, Peugeot, Citroën, DS a, samozrejme, tiež Jeep, Dodge, Chrysler a Ram.

V snahe presvedčiť zákazníkov chce vedenie spoločnosti uviesť v najbližších ôsmich rokoch na trh až 75 nových elektromobilov, zatiaľ čo pre severoamerických zákazníkov Stellantis chystá 25 nových špecifických modelov.

„Dare Forward 2030 nás inšpiruje k tomu, aby sme sa stali niečím oveľa väčším, ako sme kedy boli. Rozširujeme našu víziu, porušujeme limity a prijímame nový spôsob myslenia, ktorý sa snaží zmeniť všetky aspekty mobility a zlepšiť kvalitu života našich rodín, komunít a spoločností, v ktorých pôsobíme,“ oznámil oficiálne Carlos Tavares.

Zaujímavé tiež je, že predovšetkým pre úžitkové vozidlá má Stellantis v zálohe aj druhý plán. Firma chce rozšíriť technológiu vodíkových palivových článkov na všetky veľké dodávky už v roku 2024, do Spojených štátov ju priniesť najneskôr v nasledujúcom roku a chce s ňou expandovať aj v triede ťažkých nákladných vozidiel.

Okrem elektromobilov aj genderová vyváženosť

Nemenej ambiciózna je tiež ekonomická a obchodná stránka programu Dare Forward 2030. Stellantis chce v roku 2030 predávať minimálne tretinu všetkých svojich produktov online, spustiť globálny digitálny trh nielen s autami, ale tiež doplnkovými službami a o osem rokov chce v porovnaní s dneškom zdvojnásobiť čisté výnosy.

V prepočte na absolútne čísla hovoríme o čiastke 300 miliárd eur a to všetko pri zachovaní dvojcifernej marže prevádzkových príjmov. Odvážne? Tak to ešte dodáme, že Stellantich chce zvýšiť plánovanú kapacitu vyrobených batérií o 140 GWh na približne 400 GWh. Pozoruhodné je, že súčasťou novej stratégie je tiež genderová vyváženosť. V priebehu nasledujúcich rokov preto majú v koncerne obsadiť minimálne 35 percent všetkých vedúcich pozícií ženy.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.


Štátnej forme pomoci rodinám s deťmi na Slovensku trvalo až 18 rokov, kým z pôvodných 13,32 eura poskočila na niečo vyše 43 pred dvomi rokmi. Krok, ktorý priklepol na dieťa ešte zhruba o stovku viac,…
Prejsť na článok
Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok