Bola jednou z najprominentnejších postáv ruskej kultúry, ktorá mala zaplatiť za svoje vzťahy s Putinom a za podporu Donecku. V tej vete sa však skrýva niekoľko slabších miest, Netrebko sa aj vďaka tomu vracia a koncom tohto týždňa ju čakajú vystúpenia v Monte Carle. Píše Dana Ljubimovová Miháliková.
Mnohí tomu hovoria deputinizácia. Významné postavy ruskej kultúry čelia bojkotu a „mazaniu“ za to, že mali vzťahy s Putinom, niekedy bližšie, niekedy menej blízke. Jedným z najznámejších príkladov je dirigent Valerij Gergijev, ktorý od roku 2015 stál na čele Mníchovskej filharmónie. Po napadnutí Ukrajiny dostal ultimátum, aby do 24 hodín odmietol vojnu a dištancoval sa od Putina, Gergijev sa stiahol a odmietol na takúto výzvu reagovať. Skončil v Mníchove, následne aj v La Scale v Miláne. Dodnes mlčí on aj jeho hovorca.
Anna Netrebko mala byť podobný prípad. Zdá sa však, že napokon to s ňou bude predsa len inak. A to napriek tomu, že jej vyčítajú podporu Donecku a fotku s vodcom tamojších separatistov. Aj jej prípad ale ukazuje, že kultúra bude fungovať inak. Netrebko sa z Európy a severnej Ameriky presunie podstatne viac do Ázie.
Vráťme sa však k jej príbehu a rozmotajme ho. Vrátane jej vzťahu k Putinovi a Donecku. Tam, kde vidia západné médiá politiku, vidí totiž operná diva niečo iné.
Bolo to približne pred mesiacom, keď ruská sopranistka Anna Netrebko oznámila umeleckú pauzu. Na sociálnych sieťach zverejnila rozlúčkový status a svoj fanúšikovský instagramový účet zmenila na privátny, kde zdieľala fotky s vlastnoručne vypraženými pirôžkami. Po taktickej odmlke sa už chystá veľký návrat. Hudobný producent Maxim Berin nedávno prezradil, že začiatkom mája primadona opäť zavíta na operné pódiá.
Po napadnutí Ukrajiny vypredané vystúpenia s ruskou sopranistkou padali ako domino. Spoluprácu s hlavným hosťujúcim dirigentom Valerijom Gergijevom koncom februára prerušila Bavorská štátna opera a krátko nato oznámila, že na jej javisku nevystúpi ani Anna Netrebko. Operu Adriana Lecouvreur v roli s hviezdnou umelkyňou následne stiahla milánska La Scala. „Anna mala účinkovať v predstaveniach milánskeho operného domu. O ich zrušenie však požiadala ona, nie divadlo ju. V tlači to potom prekrútili, že vraj Netrebko bola odmietnutá v mnohých divadlách vrátane La Scaly,“ vyjadril sa hudobný producent Maxim Berin v nedávnom rozhovore pre denník Komsomoľskaja Pravda. Už piaty rok zastupuje Netrebko v Rusku, Pobaltí a krajinách postsovietskeho priestoru a okrem toho šéfuje medzinárodnej hudobnej agentúre Berin Iglesias Art s osemnástimi filiálkami. Projekty s rusky hovoriacimi umelcami pritom predstavujú len 30 percent z celkového počtu podujatí, ktoré holdingová spoločnosť organizuje. Koncertné turné pripravuje v spolupráci s takými hudobnými stálicami, ako sú Elton John, Sting, Robbie Williams, Lionel Richie či Toni Braxton.
Hudobný priemysel je podľa Berina svet s vlastnými pravidlami a situácia, v akej sa po napadnutí Ukrajiny ocitli ruskí umelci, bude pokračovať predvídateľným smerom. „Na koncerty istých umelcov sa vždy budú míňať vstupenky, sú zárukou vypredanej sály. S nahrávkami týchto umelcov sa vždy kupujú disky, týchto konkrétnych umelcov chcú vidieť na rôznych podujatiach aj na titulných stránkach časopisov.“
S taktikou odmlky
Po dlhoročnej spolupráci Netrebko v marci prišla aj o vystúpenia v Metropolitnej opere v New Yorku, kde ju vyzvali, aby odsúdila ruskú vládu za napadnutie Ukrajiny. Zareagovala odchodom. Šéf divadla Peter Gelb prehovoril o obrovskej strate a ruskú sopranistku v Pucciniho opere Turandot zamenila jej ukrajinská kolegyňa Ľudmyla Monastyrska. Kto Netrebko nahradí vo Verdiho opere Don Carlos v budúcej sezóne, operný dom zatiaľ nezverejnil.
V polovici marca sa meno Netrebko vytratilo aj z portfólia nemeckej agentúry Centre Stage Artist Management, patriacej pod hudobný gigant Universal Music. Voči jej manželovi, azerbajdžanskému tenoristovi Jusifovi Ejvazovovi výhrady nezazneli. Na zozname operných umelcov agentúry figuruje ďalej, v marci účinkoval v opere Adriana Lecouvreur v La Scale, kde po jeho boku pôvodne mala spievať aj Netrebko. Producent Berin považuje za veľkú chybu, ak agentúra nepredvída sled udalostí. „Spoluprácu s nemeckým manažmentom ukončila Anna, o čom sama informovala 18. marca. Nemecký manažment neošetril kontrakt s ňou včas, je chybou, že stratili umelkyňu takéhoto formátu. Po spolupráci s Netrebko túži každá svetová agentúra. Čo sa týka nahrávacích aktivít, žiadne zmluvy ukončené neboli a fungujú v pôvodnom režime.“
V kritickej situácii sa predvídavo zachovala samotná Netrebko. Iba niekoľko hodín pred začiatkom zrušila koncert v hamburskej Labskej filharmónii. „Po starostlivom zvážení som urobila nesmierne ťažké rozhodnutie a stiahnem sa z koncertného života až do odvolania. Teraz nie je správny čas na to, aby som vystupovala a venovala sa hudbe. Dúfam, že publikum moje rozhodnutie pochopí,“ vysvetlila na svojom facebookovom profile. Fanúšikov dojala, európskej tlači však chýbali súcitné slová v súvislosti s vojnovými udalosťami a premostenie s ráznym odsúdením prezidenta Putina.
Terčom kritiky
V každom prípade hamburský senátor pre kultúru Carsten Brosda speváčkino rozhodnutie uvítal. „Teraz ide o podporu všetkých, čo sa na Ukrajine usilujú o mier a slobodu. Solidarita s nimi je na dennom poriadku. Všimol som si, že Anna Netrebko sa nedávno vyjadrila kriticky o vojne, ale to nás nemôže nechať zabudnúť na jej výroky a vystúpenia v minulosti,“ citoval ho nemecký denník Bild. Brosda tak priamo poukázal na aktivity ruskej sopranistky, ktoré neladia s jej výrokmi o tom, že nie je „človekom politiky“. V roku 2012 sa Netrebko podieľala na kampani za znovuzvolenie prezidenta Vladimira Putina. Potom prišiel december 2014 a venovala milión rubľov, čiže zhruba 15-tisíc eur, pre potreby Doneckého operného divadla. Skončilo to škandálom.
Symbolickú poukážku z rúk Netrebko si totiž prevzal Oleg Carjov, jeden z lídrov doneckých separatistov. Slávnostný akt, ktorý prebehol v rámci Kultúrneho fóra v Petrohrade, by možno zostal bez povšimnutia, nebyť separatistickej vlajky, s ktorou spoločne zapózovali. Carjov zverejnil fotografiu na svojom Twitteri s komentárom: „Anna Netrebko uznala symbol Novoruska.” Netrebko sa tak stala súčasťou politiky. Sociálnymi sieťami sa na adresu sopranistky prehnala smršť nenávistných poznámok a niektorí reklamní partneri s ňou rozviazali spoluprácu. Diva sa bránila tvrdením, že chcela podporiť doneckú operu, keďže Kyjev prerušil jej financovanie. Žiadna vlajka vraj nebola v pláne a na pódiu ju to osobne veľmi zaskočilo, na čo nedokázala zareagovať: „Mám ako ruský, tak aj ukrajinský pôvod, a trhá mi srdce, keď vidím boje a skazu. V Donecku mám priateľov, mladých hudobníkov, ktorí mi povedali, že divadlo je čiastočne zničené. Verím v silu umenia aj v časoch konfliktu a krízy. Môj peňažný dar nebol politickým aktom. Veľmi si želám, aby čo najskôr skončili boje a takto som chcela podporiť umenie a umelcov v ťažkom období. Všetci umelci sa musia postaviť na obranu kultúrnych hodnôt a mieru vo svete,“ bránila sa na svojom Facebooku.
Reakcia v zahraničí bola okamžitá. Nemecký Spiegel označil účinkovanie Netrebko v takomto politickom kontexte za „prinajmenšom čudné“. Oveľa kritickejší postoj zaujalo rakúske ministerstvo zahraničných vecí, rakúska tlač dokonca prehovorila o odobratí občianstva. Netrebko totiž trvalo žije vo Viedni a je držiteľkou rakúskeho pasu. „Anna Netrebko sa stala obeťou situácie. Nikto nepochybuje o jej vysokých ľudských kvalitách, tobôž o jej grandióznych umeleckých a hlasových schopnostiach. Ona sama však isto nepočítala s takouto drsnou odozvou. Ľudia a umelci na podobných významných pozíciách by však mali predvídať situáciu vždy o krok, dva, tri dopredu. Netrebko takto vlastne prejavila solidárnosť s politickou štruktúrou, a nie s umelcami,“ zhodnotila vtedy Anastasia Bucko zo sekcie kultúry nemeckej televízie Deutsche Welle.
Vrúcne vzťahy s Kremľom sú spomínané aj v súvislosti s oslavami životného jubilea umelkyne. Pri príležitosti jej 50. narodenín bol v septembri 2021 zorganizovaný pompézny trojhodinový koncert v Kremeľskom paláci. Na javisku nechýbali tenoristi Plácido Domingo a Rolando Villazón, barytonisti Luca Salsi, Ildar Abdrazakov, sopranistka Hibla Gerzmava a mnohé ďalšie hviezdy operného neba. Putinov blahoprajný list k okrúhlemu výročiu primadony na scéne prečítal jeho hovorca Dmitrij Peskov.
Budúcnosť ukáže
V súčasnosti sa Netrebko pripravuje na veľký návrat, Opéra de Monte-Carlo pred Veľkou nocou oznámila, že Netrebko bude spievať hlavnú úlohu v Pucciniho opere Manon Lescaut. Predstavenia sa uskutočnia už koncom tohto týždňa – 22., 24., 27. a 30. apríla. Netrebkovej manžel tenor Jusif Ejvazov sa v opere predstaví v úlohe rytiera des Grieux. Bude zaujímavé sledovať, ako na tieto vystúpenia zareagujú samotní diváci či médiá. Či budú vynucovať takzvanú deputinizáciu alebo nie.
Jej agent naznačuje, že koniec kariéry neprichádza do úvahy. Pracovnú agendu má zaplnenú na ďalšie štyri roky, zdá sa však, že z Európy a severnej Ameriky sa presunie viac do nezápadného sveta: „Prichádza obrovské množstvo žiadostí a návrhov na jej účinkovanie. Dostali sme pozvánky z Japonska a ďalších krajín Ázie aj Latinskej Ameriky. Plánujeme turné v Izraeli aj arabských krajinách. Budú sa konať koncerty v Európe, a samozrejme v Rusku. Museli sme urobiť zopár korekcií, ale to sa v našej brandži stáva,“ prezradil manažér. „Dôjde k rozšíreniu spoločných projektov, čaká nás intenzívna a zaujímavá práca. Anna Netrebko ďalej zostane jedným z najvyťaženejších umelcov na svete.“
Berinova spoločnosť, ktorá Netrebko exkluzívne zastupuje v Rusku a postsovietskom priestore, je pripravená zastrešiť jej umelecké aktivity aj v ďalších krajinách. „Ak z nejakých príčin dôjde k zrušeniu spolupráce s jednou nahrávacou spoločnosťou, zjaví sa celý rad ďalších, ktoré budú chcieť uzavrieť exkluzívny kontrakt s Netrebko,“ komentoval producent aj pre denník Izvestija. Nevylúčil pritom možnosť založenia nového nahrávacieho centra, ktoré posilní nezávislosť ruskej opernej speváčky od iných hudobných spoločností.
Anna Netrebko sa teda vracia, ale vracia sa do rozdeleného sveta. Jej odsúdenie vojny sa v tom všetkom stratí, zostanú len následky. A – ako by určite dodali optimisti – aj umenie.