Začiatkom tohto týždňa sa šírila správa, že najbohatší človek sveta Elon Musk kupuje sociálnu sieť Twitter. Jeho používatelia sledovali Muskove pokusy prevziať Twitter v posledných niekoľkých týždňoch s veľkým zaujatím. Miliardár sa vyhlasuje za zástancu slobody slova. Časť používateľov si tak sľubuje novú éru bez akéhokoľvek cenzurovania, druhá časť sa zase bojí šírenia dezinformácií a manipulácií, ktoré zvedú svet na scestie. Pravdepodobnejšie je, že sa veľmi nič nestane.
Zrejme sa skončí „kontrola obsahu“, ako znie eufemizmus pre cenzúru, ale veľký zásah na reálne dianie mať nebude. Peklo z Twitteru totiž nerobia jeho pravidlá, ale do veľkej miery jeho používatelia. Nech však Musk s Twitterom urobí čokoľvek, svoje miesto v histórii má už zaručené.
Aj keby využil kúpu sociálnej siete len na to, aby mohol do konca života beztrestne tweetovať fotky svojho prirodzenia, stále po sebe zanechá jednoznačne pozitívny odkaz. Musk je nesmierne polarizujúca osobnosť, pretože má podrezané ústa, neotesané vystupovanie a podivný zmysel pre humor. Má však dve obrovské zásluhy, ktoré mu nikto neodoprie.
Elektromobilita musí cieliť na bežných ľudí
Prvou je automobilka Tesla. Tu síce nezaložil, ale kúpil v čase, keď fungovala rok, a vybudoval z nej dnešný gigant na výrobu elektrických áut. Elektromobilita aj samotná Tesla sú mimoriadne kontroverzná záležitosť. Elektromobilita preto, lebo mnoho ľudí má oprávnene pocit, že ju vlády z ideologických dôvodov nemiestne uprednostňujú pred spaľovacími motormi.
Pritom pri započítaní všetkých dôsledkov, akými sú ekologicky ničivá ťažba lítia do batérií či skutočnosť, že elektrina do auta sa tiež musí niekde vyrobiť, nie je celkom očividné, že je o toľko šetrnejšia k životnému prostrediu. Z tohto ideologického preťažovania čerpala aj Muskova Tesla, ktorá by bez štátnych dotácií do elektromobility len veľmi ťažko vyrástla v dnešnú najhodnotnejšiu automobilku sveta.
Na druhej strane je pravda, že Musk tiež pochopil, že pokiaľ má elektromobilita uspieť, musí cieliť na obyčajných ľudí a vyriešiť technologické problémy. Zatiaľ ani jeden cieľ úplne nedosiahol, ale blíži sa k nemu. Tesla je stále auto pre majetnejších ľudí, ale zbavila sa ciachy auta pre prestarnutých hipíkov, ktorí si tak kupujú pokojné ekologické svedomie.
To sa nedá povedať napríklad o hybridnej Toyote Prius. Tie v USA kupovali v podstate iba liberálni demokrati. Tesla vo veľkom vyvíja nové batérie, ktoré by mali byť ekologickejšie, menej nebezpečné a majú vydržať dlhšie ako tie súčasné lítiové. A až sa raz prekonajú problémy elektromobility a elektrické autá sa stanú normou, Tesla na tom bude mať leví podiel. Ukazuje sa, že najlepšou cestou v boji proti globálnemu otepľovaniu nie sú nezmyselné regulácie, ale technologický pokrok. Musk je na jeho čele.
Lacnejšie cesty do vesmíru
Druhou zásluhou je firma SpaceX. Táto súkromná vesmírna spoločnosť je teraz serióznym hráčom pri výskume kozmu. Vďaka nej majú Američania vlastný vesmírny transport a pri cestách na Medzinárodnú kozmickú stanicu sa už nemusia spoliehať na ruské sojuzy. Stojí tiež za niekoľkými technologickými prelomami, napríklad raketami na viac použití, ktoré stláčajú cenu cestovania do vesmíru. Jeden štart raketoplánu stál 1,5 miliardy dolárov. Štart rakety SpaceX Falcon vyjde na 60 miliónov dolárov. Ak sa prázdniny na Mesiaci raz stanú rovnakou samozrejmosťou ako dovolenka v Chorvátsku, aj za tým bude stáť Musk.
Elon Musk je Thomas Edison dneška. Je tiež dôkazom, že Amerika nie je vyčerpaná, stále dokáže byť technologickou veľmocou a vo vytváraní podnikateľského prostredia sa jej nikto nevyrovná. Áno, Musk je pôvodom Juhoafričan, ale na splnenie svojich snov zamieril do Spojených štátov.
Ak si chce zaobstarať Twitter na hranie, možno mu to len priať. Svojím spôsobom si ho zaslúžil.
Text vyšiel v novom vydaní týždenníka Echo, vychádza so súhlasom redakcie.