Kňaz, ktorý si objednal súčiastku do kotla, zostal nemilo prekvapený. Firma mu ju odmietla predať s odvôdnením, že ide o cirkevnú organizáciu. Po zverejnení na sociálnej sieti sa firma ospravedlnila a žiadala o stiahnutie statusu.
Na prípad upozornil na sociálnej sieti poslanec OĽaNO Marek Šefčík. Firma kňazovi odmietla predať súčiastku do kotla, ktorý vykuruje kostol. Nakoľko išlo o výdavky farnosti, kňaz chcel súčiastku objednať z farského účtu. Firme však vadilo, že nákupcom bola cirkevná organizácia.
„Vzhľadom k tomu, že vedenie našej firmy sa rozhodlo nepodporovať žiadnu cirkevnú organizáciu, vás informujeme o zrušení objednávky,“ znela odpoveď firmy, od ktorej chcel kňaz nakúpiť.
Toto sa dialo Židom
Dotknutý kňaz odpoveď firmy zverejnil na Facebooku, kde si ju prečítal poslanec Šefčík. Takéto konanie je podľa neho neakceptovateľné, keďže kňaz bol bežný zákazník, ktorý chcel za poskytnuté služby zaplatiť ako každý iný. K danej situácii našiel aj historickú paralelu.
„Mráz mi chodí po chrbte a mám zároveň zaťaté zuby, keď sa deje to, čo sa dialo Židom za Tisovho Slovenského štátu! Vy nemôžete, vám nepredáme, vás neobslúžime…,“ napísal.
Podobné konanie môže podľa poslanca viesť k tomu, že sa ním inšpirujú aj ostatné slovenské firmy a začnú sa k zákazníkom správať diskriminačne na základe rôznych atribútov, nielen náboženskej príslušnosti.
„Koľko je však farností a cirkevných spoločenstiev na Slovensku? Slúžia ľuďom. Ale nemusí ísť iba o cirkevné organizácie. Iná firma si povie, že nepredá Rómom, ďalšia – že neobslúži futbalistov v dedine, lebo nevyhrali. Iná, že nepredá tovar Maďarom atď…,“ varuje Šefčík.
Firma sa ospravedlnila, zákazníka však stratila
Šefčík kňaza vzápätí kontaktoval a poskytol mu právnu pomoc v spore s firmou, keďže porušila antidiskriminačný zákon. Duchovný mu odpovedal, že sa na nikoho nehnevá a súčiastku za smiešnych 75 eur si kúpi od inej firmy. Situáciu odmietol riešiť právnou cestou. Šefčík preto podnikol iné kroky, ktoré by aspoň čiastočne navrátili kňazovi zníženú dôstojnosť.
„Kontaktoval som firmu e-mailom a požiadal ich, aby sa ospravedlnili a vec vyriešili k spokojnosti zákazníka,“ napísal Šefčík v ďalšom statuse o šesť hodín neskôr.
Firma následne poslancovi napísala tri e-maily, v ktorých sa ospravedlnila, avizovala nápravu pochybenia a vyhovorila sa na sťažené podmienky vybavovania zákaziek kvôli pandémii. „V druhej správe mi oznamujú, že vec vyriešili a zákazníkovi sa ospravedlnili aj telefonicky. Prejavili záujem pokračovať v objednávke a prosia o pochopenie, že ich zamestnanci sú „vystavení“ náročným pracovným podmienkam,“ priblížil poslanec podrobnosti e-mailov.
Napriek tomu kňaz odmietol opätovne kúpiť súčiastku od danej firmy a tá mu ju neposkytla v rámci ospravedlnenia zadarmo, hoci tak podľa poslanca mohla urobiť, keďže išlo o veľkú firmu, ktorá má podľa vlastných slov dobrú tržbu. Vedenie firmy poslanca požiadalo, aby svoj status stiahol, lebo išlo o „nedorozumenie“, čo Šefčík odmietol urobiť.
„Môj odkaz tejto firme: Status neplánujem stiahnuť. Naopak – nech to ostane ako výstraha pre tých, ktorí by mali chúťky akýmkoľvek podobným spôsobom porušiť antidiskriminačný zákon! A prosím zákazníkov, aby sa nebáli takéto veci zverejňovať. Ak chceme lepšie Slovensko, musíme zabojovať všetci – za jeho očistenie od takýchto praktík!“ uzavrel.