Na Slovensko udrela ďalšia vlna zdražovania pohonných hmôt. Týka sa aj pobočiek našej rafinérie Slovnaft, hoci podľa májových slov šéfa rezortu financií zvyšovať ceny nemala. O zatiahnutí ručnej brzdy po vzore okolitých štátov naša vláda hovorí už dlhšie, no reálny posun v zlacňovaní nenastal. Výsledkom pasivity je, že v súčasnosti tankujeme za podobné sumy ako Nemci.
Keď minister financií Igor Matovič presne pred tromi týždňami predstavil novú daň na ruskú ropu, okrem iného uviedol, že na cenách palív by sa prejaviť nemala. Odvolával sa na sľub nášho jediného spracovateľa Slovnaftu a „gentlemanskú dohodu“ o tom, že súčasné sumy zvyšovať nebude.
Slovnaft naopak v rovnakom období prostredníctvom svojho hovorcu Antona Molnára uviedol, že aj naďalej bude uplatňovať svoju cenotvorbu na základe trhových princípov, na základe vývoja na medzinárodných, ako aj lokálnych trhoch v súlade s princípmi hospodárskej súťaže.
O tom, kto z nich vravel takpovediac do vetra, svedčí aj čerstvý vývoj na čerpacích staniciach menovaného spracovateľa. Z utorka na stredu totiž opäť zvýšil ceny za liter nafty a liter benzínu zhodne o tri eurocenty.
Svoje dieselové autá tak po novom natankujete za sumu 1,849 eura za liter, benzínové zas za 1,920 eura. Slovnaft tak vôbec po prvýkrát vo svojej dlhoročnej histórii predáva liter najpoužívanejšieho benzínu Natural 95 za viac ako 1,9 eura. Pripomeňme, že keď expremiér Matovič hovoril o údajnom sľube, benzín stál 1,785 eura za liter, čo predstavuje zreteľný nárast o 13,5 eurocenta.
Tankujeme drahšie ako Nemci
Čo to znamená pre peňaženky spotrebiteľov v praxi? Ak vlastníte auto so spotrebou sedem litrov benzínu na sto kilometrov a do práce dochádzate tridsať kilometrov, mesačne si len za cestu tam a späť priplatíte vyše 12 eur v porovnaní s májovým obdobím, keď mali ceny ostať „zastropované“. Pri nafte je nárast menší, preto ho podrobne rozoberať nebudeme.
Pri zdražovaní je nutné dodať, že rovnaké cenové pohyby badať aj na iných čerpacích staniciach na Slovensku a nejde len o dôsledok hospodárskeho reštartu po pandémii, vojny na Ukrajine, politiky exportérov ropy, ale napríklad aj začiatku letnej motoristickej sezóny.
Okolité štáty, ako Poľsko, Maďarsko či Česko, už pristúpili k rôznym reguláciám, ktoré motoristov odbremeňujú. Ako posledné k zásadnému verdiktu siahlo Nemecko, ktoré začiatkom júna na tri mesiace znížilo spotrebnú daň na pohonné hmoty. Na niektorých pumpách klesli ceny benzínu zo dňa na deň aj o extrémnych 35 centov, čo spôsobilo, že dnes ho tankujeme za podobné sumy ako Nemci. Zlacnenie pri nafte v Nemecku bolo asi polovičné a ostala nad dvomi eurami.
Nastane zníženie pred zvýšením?
Ambíciu znížiť finálnu cenu palív má aj naša koalícia, no zatiaľ sa len sporí. Realitou by mohol byť návrh ministra hospodárstva Richarda Sulíka na zníženie DPH na pohonné hmoty z dvadsať percent na osem. Matovič ale v reakcii na to uviedol, že takýto krok nie je podľa európskych pravidiel možný.
Ak sa aj zníženie podarí, na Slovensko sa valí ďalšia pohroma, ktorá môže mať za následok ešte drahšie palivá. Embargo na dovoz ruskej ropy a zákaz dovozu ropných produktov totiž podľa Slovnaftu znemožní po osemmesačnom prechodnom období zásobovať Česko, Rakúsko a Poľsko. To následne obmedzí nastavené spracovateľské kapacity rafinérie pod technologické minimum. V dôsledku toho vraj nebude garantovaná bezpečnosť dodávok na Slovensku.