V krajine, kde je téma rodiny a potratov trvalým zdrojom napätia, sa v posledných týždňoch dostala do popredia diskusia o novej bilbordovej kampani zameranej na nízku pôrodnosť.
V Poľsku prednedávnom vstúpila do centra pozornosti bilbordová kampaň nadácie Kornice. Obrovské bilbordy, ktorým dominuje fotografia dvoch blonďavých dievčat, dala organizácia rozmiestniť po celom území Poľska. Možno ich zahliadnuť v každom väčšom poľskom meste. Na bilbordoch svieti veľký nápis vo forme otázky: „Kde sú tieto deti?“ V ľavej časti bilbordu sa nachádza krátka piktogramová grafika rodičov s kočiarom a deťmi, odvolávajúca sa na štatistické údaje klesajúcej pôrodnosti poľských rodín.
Nadácia Kornice sa kampaňou snaží dostať do povedomia konštantne klesajúcu pôrodnosť v Poľsku. Poukazuje na ňu ako na vážny problém z dlhodobého hľadiska, ktorý započal v minulosti – s tmavými vyhliadkami do budúcnosti. Chce podnietiť verejnosť, aby nad zložitou problematikou premýšľala. V 50. rokoch minulého storočia mala podľa autorov kampane priemerná poľská rodina päť detí. V 80. rokoch pripadali na jednu rodinu už iba tri deti, informuje prostredný riadok.
Dnes sa toto číslo scvrklo na úroveň jeden a pol dieťaťa na rodinu, svieti údaj najvyššieho riadku. Súčasná miera pôrodnosti v Poľsku je pritom naozaj znepokojujúca, keďže Poľsko sa s 1,42 dieťaťa na ženu potáca pod priemerom EÚ (ktorý sa pohybuje okolo hodnoty 1,5 dieťaťa na ženu) a zároveň pod hranicou čistej miery reprodukcie.
Poľsko má v súčasnosti 38,2 milióna obyvateľov, prognóza Eurostatu očakáva do roku 2040 pokles o 2,3 milióna. Podobné poklesy sa týkajú viacerých európskych štátov. Obavy zo zmenšujúcej sa európskej populácie, ktorá rýchlo starne, sa niektoré štáty EÚ chceli pokúsiť tlmiť. Stavili pritom ale na migračnú kartu, nie podporu prorodinných politík. K záveru, že to nie je riešením, dospel napríklad aj vlaňajší demografický samit v Budapešti.
Nadáciu Kornice financuje Mateusz Klosek, bohatý podnikateľ s katolíckymi väzbami. Niektoré zdroje ho označujú za magnáta v biznise s výrobou okien. Nadácia už má za sebou viacero bilbordových kampaní, ktoré v Poľsku vyvolali diskusiu, ale od odporcov i napätie. V minulosti viedla aj kampane proti potratom a rozvodom. Tá súčasná si svojich kritikov našla okamžite.
Pre ženskú aktivistku Paulinu Zagorskú „je zrejmý fundamentalistický podtón bilbordov. Ich autori pripisujú klesajúcu pôrodnosť antikoncepcii a sú za tradičný model rodiny“. Podľa ľavicového europoslanca Roberta Biedroňa sa deti nerodia pre „nedostatok jaslí a škôlok […], nedostatočné mzdy […] a strach z tehotenstva po neľudských protipotratových zákonoch“. Štúdia výskumných spoločností SW Research a Garden of Words publikovaná v máji ukazuje, že polovica Poliek považuje svoju krajinu za nepriaznivú pre materstvo.
Ďalší ľavicový politik Maciej Kopiec, ktorý kampaň označil za mrhanie peniazmi, spomína prípad z poľského mesta Rybnik, kde vyhorel dom starším chorľavým ľudom. Tvrdí, že nadácia, ktorá má sídlo len 30 kilometrov od tohto miesta, mohla radšej adresne pomôcť práve im, než zaplatiť 100 miliónov zlotých (takmer 21,5 milióna eur) za, podľa Kopiecovych slov, propagandu.
Na kampaň reagovalo aj samotné mesto Rybnik. Na svojom profile zdieľalo fotografiu iného bilbordu, ktorý reagoval na otázku „Kde sú tie deti?“ odpoveďou „Tie deti sú na kúpalisku v Kamieńi!“. Bilbordu, ktorý sa snažil žartovne zužitkovať i formát písma pôvodného projektu, dominuje pre zmenu fotografia detí na kúpalisku neďaleko mesta Rybnik.
Podobným spôsobom zareagovala aj zoologická záhrada v treťom najväčšom poľskom meste Lodž. Na svoj facebookový profil pridala fotku bilbordu s textom „Tu sú tie deti!“, ktorý dopĺňa fotka mnohých detí, ktoré si fotia slona vo vode.
Kampaň v prevažne konzervatívne ladenom Poľsku zožala aj pozitívne reakcie, čo jej tvorcov potešilo. Našli sa i také, ktoré reagujú výzvou na pomoc deťom v ťažkej životnej situácii, ktoré trpia ťažkými chorobami. Hneď v blízkosti bilbordov sa objavili plagáty s textom: „Tu som,“ ktoré dopĺňa krátky text o konkrétnom chorom dieťati s jeho fotkou. Vedľa neho sa nachádza QR kód, cez ktorý im môžu ľudia hneď prispieť.
Hlavný donor prostriedkov, podnikateľ Mateusz Klosek, pre týždenník Do Rzeczy o billboardoch povedal: „Je to presadzovanie rodinných hodnôt, ktoré sú základom zdravého sociálneho rozvoja. Pri riadení výrobnej spoločnosti vidím dôležitosť stability, ktorú dostávame len v rodine, jej hodnotách a mnohodetnosti. To hovorím z hľadiska rozvoja mojej spoločnosti. Na otázku týždenníka, či by toto opatrenie mohlo byť kontraproduktívne, Klosek odpovedá: „Akýkoľvek lepší nápad, ktorý by som vedel zrealizovať, budem brať do úvahy.“
„Naša kampaň nemá ideologický ani politický cieľ. Pozýva ľudí, aby sa zamysleli,“ uvádza nadácia v reakcii na rôzne kritické reakcie jej odporcov.
(krk, tasr)