Ukončime násilie zbraní, slov a klebiet. Na ukončenie vojny treba odpustenie, inak bude zo spravodlivosti pomsta a z lásky slabosť, varuje pápež František v tradičnom prejave pre Rímsku kúriu.
„Na uhasenie každej vojny treba odpustenie, inak sa spravodlivosť stane pomstou a láska sa bude považovať len za formu slabosti.“
Takto sa pápež František prihovoril Rímskej kúrii vo svojom tradičnom predvianočnom prejave. Na audiencii s mnohými zamestnancami svojej cirkevnej správy si pripomenul aj vojnu na Ukrajine:
„Nikdy sme nepociťovali veľkú túžbu po mieri tak ako v tomto momente. Myslím na mučenícku Ukrajinu, ale i na mnohé konflikty, ktoré prebiehajú v rôznych častiach sveta. Vojna a násilie sú vždy zlyhaním. Náboženstvo nesmie podnecovať konflikty. Evanjelium je vždy evanjelium pokoja a v mene žiadneho Boha nemožno vojnu vyhlásiť za svätú. Tam, kde vládnu smrť, rozdelenie, konflikt, bôľ nevinných, tam môžeme len rozpoznať ukrižovaného Ježiša. A práve v tejto chvíli by som bol rád, aby sme pomysleli na tých, ktorí najviac trpia.“
Citoval pritom kresťanského mučeníka Dietricha Bonhoeffera. Pre kresťana nie je až taký problém, ak strávi Vianoce vo väzení. Mnohí odsúdenci pravdepodobne Vianoce oslávia s väčším zmyslom a opravdivejšie ako tam, kde sa slávi len meno tohto sviatku, citoval František nemeckého autora. Kristus, ktorý sa narodil v maštali, lebo nenašiel miesto v hostinci, je pre väzňa vskutku radostná zvesť, dodal.
Rímsky biskup opäť apeloval na to, že každý sa má zasadiť za mier:
„Kultúra mieru sa buduje nielen medzi národmi. Začína sa v srdci každého z nás. Kým trpíme pre zúrivé vojny a násilie, môžeme a musíme prispieť k mieru tým, že sa pokúsime odstrániť z nášho srdca akýkoľvek koreň nenávisti a odporu voči bratom a sestrám, ktorí žijú vedľa nás.“
Hlavný pastier cirkvi preto predostrel niekoľko otázok, ktoré môžu pomôcť pri rozlišovaní: Koľko horkosti je v našom srdci? Čo ju živí? Odkiaľ pochádza rozhorčenie, ktoré medzi nami veľmi často vytvára vzdialenosti?
Treba zložiť všetky zbrane a ukončiť akýkoľvek druh násilia
Je nutné, aby sme zložili všetky zbrane a ukončili akýkoľvek druh násilia, vyhlásil argentínsky pápež:
„Ak je pravda, že chceme, aby vojnový krik prestal a ustúpil mieru, nech každý začne od seba. Svätý Pavol nám jasne hovorí, že dobrotivosť, milosrdenstvo a odpustenie sú liek, ktorý máme na budovanie mieru… Neexistuje len násilie zbraní, existuje slovné, psychické násilie, násilie zneužívania moci, skryté násilie klebiet, ktoré robí toľko zla. Pred Kniežaťom pokoja, ktorý prichádza na svet, zložme všetky zbrane každého druhu. Nech nik nevyužíva svoje postavenie a svoju funkciu, aby umŕtvil druhého.“
Ako zdôraznil, milosrdenstvo značí, že uznáme, že druhí majú svoje limity: „Čistá cirkev pre čistých je len oživením katarského bludu.“
Prvý muž katolíckej cirkvi na audiencii so svojimi spolupracovníkmi a podriadenými ďalej podčiarkol význam obrátenia:
„Najhoršia vec, ktorá sa nám môže stať, je myslieť si, že už nepotrebujete konverziu na osobnej aj komunitnej úrovni. Obrátiť sa znamená stále viac sa učiť brať posolstvo evanjelia vážne a snažiť sa ho uviesť do praxe v našich životoch. Nie je to len dištancovanie sa od zla. Znamená, že uvedieme do praxe všetko dobro, akého sme schopní. Pred evanjeliom vždy zostávame ako deti, ktoré sa potrebujú učiť. Za predpokladu, že sme sa všetko naučili, upadáme do duchovnej pýchy.“
Pracovníkom Rímskej kúrie taktiež vysvetlil, prečo ich občas karhá a prečo si ponecháva utešujúce slová pre iných:
„Sme vo väčšom nebezpečenstve ako všetci ostatní, pretože sme pokúšaní „vzdelaným démonom“, ktorý neprichádza s hlukom, ale prináša kvety. Ak niekedy poviem veci, ktoré môžu znieť tvrdo a silne, nie je to preto, že neverím v hodnotu jemnosti a nežnosti. Je to preto, že je dobré ponechať si pohladenie pre unavených a utláčaných a nájsť odvahu ,potrápiť utešených’“.