Oslo zdraželo nabíjanie elektroáut za rok až sedemnásobne. Sto kilometrov jazdy môže stáť 33 eur

Electric car charging station in Oslo Elektromobil Nissan Leaf pripojený na nabíjačke v Osle. Foto: Profimedia.sk

Mekka elektromobilizmu, nórske hlavné mesto Oslo, zdraželo v priebehu jedného roka nabíjanie vozidiel na verejných nabíjačkách až sedemnásobne. Opatrenie sa najviac dotkne majiteľov starších áut s týmto pohonom a ľudí bez možnosti nabíjať z domácej siete – teda tých najzraniteľnejších. Pre nich bude násobne lacnejšie jazdiť v aute so spaľovacím motorom. Kompetentní sú v šoku.

Nórska metropola Oslo sa len prednedávnom stala mestom s najvyšším podielom elektromobilov v prepočte na obyvateľa na celom svete. V lete roku 2020 ich hlásilo viac než 50-tisíc.

„Do roku 2030 je stále potrebné elektrifikovať 250-tisíc osobných áut,“ povedal toho času Sture Portvik, ktorý má v meste a jeho okolí pod palcom rozvoj elektromobility. Práve tento dátum by mal pre mesto znamenať takmer úplnú uhlíkovú neutralitu.

Tí vodiči, ktorí by k dosiahnutiu uvedeného cieľa chceli prispieť zaobstaraním si vlastného auta do zásuvky, zrejme ostanú po najnovších zmenách veľmi sklamaní. Tie, ktoré to sú, priblížil denník Pravda s odvolaním sa na nórsky magazín Motor.

Tamojšia radnica totiž v posledných mesiacoch až rokoch opätovne siahala k zdražovaniu nabíjania áut a priebežný výsledok je už teraz taký extrémny, že jazdiť na elektrickú energiu môže byť pre majiteľov starších e-mobilov omnoho drahšie ako na benzín či naftu. Pripomeňme, že to bývalo presne naopak.

Rýchly proces

Do konca roku 2019 bolo v Osle nabíjanie na mestských nabíjačkách úplne zdarma a ešte aj pred rokom majitelia elektromobilov platili iba symbolické sumy. Nabíjanie z väčšiny mestských nabíjacích staníc stálo v prepočte necelých 0,47 eura za hodinu v noci (od 20:00 do 9:00) a približne 0,95 eura za hodinu cez deň (od 9:00 do 20:00).

Neskôr však začali ceny stúpať. Na začiatku roku 2022 cena nočného nabíjania mierne stúpla na 0,67 eura a denného na 1,14 eura za hodinu. Potom už nasledovalo výraznejšie zvýšenie cien. Nočné nabíjanie vyšlo na 1,24 eura a denné na 1,71 eura za hodinu.

Nedávno však prišla tvrdá rana. Mestské zastupiteľstvo v Osle s odôvodnením, že už nebude dotovať majiteľov elektromobilov, jednomyseľne a bez širšej diskusie odhlasovalo extrémne zvýšenie cien. Po novom stojí hodina nabíjania v noci po prepočte 3,33 eura a denné stojí dokonca až 4,67 eura za hodinu. Nočné nabíjanie tak v Mekke elektromobilizmu zdraželo za rok až sedemnásobne a denné päťnásobne.

Kompetentní hovoria o šialenom kroku

Nils Sødal z Nórskej automobilovej federácie nazval tento cenový skok „šialeným“. Ilustroval to aj na príklade starších elektromobilov a plug-in hybridov, vybavených len slabšou 3,6 kilowatttovou palubnou nabíjačkou. Tých po novom jedna kilowatthodina stojí v prepočte 1,67 eura. Pri priemernej spotrebe 20 kilowatthodín teda môže majiteľov starších elektromobilov sto elektrických kilometrov stáť až 33 eur.

„Je absolútne neuveriteľné, že Oslo teraz robí všetko pre to, aby bolo pre ľudí bez vlastného parkovacieho miesta nezaujímavé nahrádzať fosílne autá elektromobilmi,“ povedal Per Maltun, predseda miestneho elektromobilového združenia. Dodal, že buď sa samospráva v Osle vzdala vlastných cieľov pre elektromobily, alebo jednoducho nechápe dôsledky tohto návrhu.

„To sú podstatne vyššie ceny než v súkromných rýchlonabíjacích staniciach s tarifikáciou, založenou na odbere, a nie na čase, kde jedna kilowatthodina stojí v priemere okolo 0,95 eura. A to tiež nie je málo. Pri tejto cene a priemernej spotrebe 20 kilowatthodín vyjde majiteľa elektromobilu sto najazdených kilometrov 19 eur,“ uzatvára Pravda.

Hoci sa najväčší extrém týka iba obmedzeného množstva vodičov a verejných mestských nabíjacích staníc, správa vrhá zlé svetlo na jednu z hlavných devíz áut na batérie – ekonomiku prevádzky. Správa navyše prichádza v čase, kedy v tejto škandinávskej krajine klesli ceny konvenčných pohonných hmôt.


Ďalšie články