Nemecká vláda chce na diaľku obmedzovať vykurovanie či nabíjanie elektroáut v domácnostiach

Scholz otvoril vo Wilhelmshavene prvý terminál na skvapalnený plyn Nemecký kancelár Olaf Scholz (uprostred) vystupuje s prejavom pri príležitosti slávnostného otvorenia prvého nemeckého terminálu na LNG v severomorskom prístave Wilhelmshaven 17. decembra 2022. Foto: TASR/AP

Nemecká vláda by mohla už onedlho získať právomoc ovplyvňovať na diaľku nabíjanie elektromobilov či vykurovanie v súkromných domácnostiach. Na prvý pohľad drastické opatrenie má aj svojich zástancov. Čím argumentujú?

Nemecká federálna sieťová agentúra, vládny dozorný orgán zodpovedný za reguláciu elektriny a plynu v krajine, oznámila nový plán, ktorý má umožniť prevádzkovateľom elektrických sietí na diaľku obmedziť používanie tepelných čerpadiel a nabíjačiek pre elektromobily bez toho, aby mal na to spotrebiteľ vplyv.

Nové opatrenie, o ktorom v piatok informoval tamojší denník Die Welt, sa týka takzvaných regulovateľných odberných zariadení a má pomôcť tomu, aby boli prevádzkovatelia energetických sietí schopní umelo obmedziť dopyt po elektrine v čase, keď jej spotreba prevýši ponuku.

Kompetentní plán vypracovali v odozve na to, že nemecká energetická sieť v najväčšej európskej ekonomike je čoraz viac zaťažovaná rastúcim počtom nabíjačiek pre elektrické autá a tepelných čerpadiel, ktoré sú síce považované za ekologické, ale zároveň sú energeticky náročnejšie.

Vládna agentúra opatrenie vysvetľuje slovami, že za súčasných okolností sa vyžaduje „akceptovanie nevyhnutných obmedzení komfortu“ zo strany širokej verejnosti.

Opatrenie sa má zaviesť do januára roku 2024. Združenia a firmy môžu plány pripomienkovať do konca januára budúceho roka. V poslednom štvrťroku roka 2023 potom Spolková sieťová agentúra rozhodne o ďalšom postupe. Očakáva sa, že v časoch zmien Nemecko zaznamená ešte väčšie problémy s dodávkami, než s akými zápasí v súčasnosti.

Do hry prichádzajú inteligentné elektromery

Pokiaľ ide o technické riešenie problému, portál Berliner Morgenpost pripomína, že Federálna sieťová agentúra v súčasnosti nevie na diaľku znižovať spotrebu elektriny pre jednotlivé zariadenia. To by bolo možné až prostredníctvom inteligentných elektromerov, ktorých plošné sfunkčnenie nemecká vláda presadzuje. Kým sa tak stane, nejaký čas to potrvá.

Od roku 2026 tiež budú v Nemecku existovať variabilné tarify za elektrinu, pri ktorých bude energia v čase najväčšieho prebytku najlacnejšia. Inteligentné elektromery v spojení s riadiacou skrinkou alebo systémom inteligentnej domácnosti by potom mohli zabezpečiť spustenie nabíjania elektromobilu alebo prevádzky rôznych spotrebičov v čase, keď to bude najefektívnejšie.

Základnou myšlienkou týchto zmien je snaha sploštiť krivku spotreby v čase energetických špičiek. Problémom totiž nie je len nedostatočné množstvo vyrobenej elektriny, ale aj prenos jej obrovského množstva v krátkom čase v sieťach, ktoré na extrémnu záťaž nie sú dimenzované.

Za a proti

Federálna sieťová agentúra plánuje obmedzovať zariadenia na maximálnu úroveň 3,7 kilowattu. To by mohlo spôsobiť, že nabitie priemerného elektromobilu by trvalo až tri hodiny, aby prešiel iba 50 kilometrov.

Kritici upozorňujú, že aj v dôsledku tohto opatrenia Nemecko pravdepodobne neuvidí na cestách toľko elektromobilov, koľko si politici prajú. Odborníci už teraz tvrdia, že snaha mať na cestách až 15 miliónov elektrických áut do roku 2030 nie je reálna. „Len s veľkou dávkou šťastia bude cieľ dosiahnutý na polovicu,“ varoval nedávno Ferdinand Dudenhöffer, profesor z Centra pre automobilový výskum v Duisburgu.

Sepp Reitberger, šéfredaktor najväčšieho nemeckého portálu o elektromobiloch efahrer.com, však v súvislosti s novými plánmi nevidí v praxi žiadne zásadné problémy: „Regulácia záťaže (čo najinteligentnejšia) je pre súkromné ​​wallboxy nevyhnutná na plánované rozšírenie elektromobility,“ tvrdí.

Zástancovia opatrenia tvrdia, že problém nastane len v okrajových situáciách. Elektrinu na priemernú dennú potrebu jazdy (v Nemecku asi 38 kilometrov) totiž možno nabiť do auta maximálne do dvoch a pol hodiny aj pri plánovanom minimálnom výkone 3,7 kilowattu. Navyše, verejné nabíjačky a nočné domáce nabíjanie by mali ostať nedotknuté.

Na stole je aj Plán B

Nemecká vláda má pripravený aj alternatívny scenár. V prípade hroziaceho preťaženia siete by sa malo znížiť množstvo elektriny nielen pre jednotlivé zariadenia, ale pre celé domácnosti. Hovorí sa o minimálne piatich kilowatthodinách, ktoré by mali byť naďalej dostupné.

Tento objem by pre bežné elektronické zariadenia stačil. Majitelia tepelných čerpadiel alebo nabíjacích staníc ich však možno budú musieť počas škrtenia vypnúť úplne, aby mali k dispozícii dostatok energie pre ostatné elektronické zariadenia. 


Ďalšie články