Zákaz verejných bohoslužieb je neprimeraný, dáva zlé svedectvo o náboženskej slobode

Prečo chcete obnoviť verejné bohoslužby? Epidemiológovia a vláda podľa vás preceňujú kritickú situáciu s koronavírusom?

Náboženskú slobodu, ktorá sa prejavuje aj verejným slávením bohoslužieb, možno obmedziť len vo výnimočných prípadoch. Človek má v sebe náboženský rozmer, ktorý ho vedie k duchovnému životu. Čím je jeho osobná situácia zložitejšia, tým viac potrebuje zúčastňovať sa náboženských obradov. Epidémia je zlá, spôsobuje aj veľkú izoláciu a pocit bezradnosti či bezmocnosti. Kresťania sa vždy v ťažkostiach utiekali k Bohu v kostoloch.

Kde v Európe sú dnes omše povolené?

Napríklad v Maďarsku, Českej republike, Poľsku, vo Francúzsku, v Nemecku či Taliansku sa bohoslužby s obmedzeniami naďalej konajú. Za takýchto okolností nie je primerané, aby ľudia boli celé týždne či mesiace bez možnosti zúčastniť sa bohoslužieb.

Ak sa ukáže, že veriaci sa nakazia aj v kostoloch, ste za opätovné uzavretie kostolov?

Veriaci sa v kostoloch môžu nakaziť iba vtedy, keď nedodržiavajú opatrenia. Ľudia ich však väčšinou dodržiavajú. Kostol nie je kultúrnym či športovým podujatím alebo posedením v reštaurácii, kde prichádzate „v nálade“ alebo si ju tam vytvoríte, a preto prestávate byť opatrný. Nakupujem v supermarkete a vidím, koľko ľudí sa tam nachádza a ako sa správajú. Trúfam si povedať, že veriaci v kostoloch sú väčšinou zodpovednejší.

Ako reagujete na námietku, že fyzické zdravie je dôležitejšie ako možnosť ísť na bohoslužby? Naozaj existujú presné dáta, ktoré hovoria o minimálnej nákazlivosti v kostoloch?

Fyzické zdravie je určite dôležité a určite je dôležité brať ohľad aj na lekárov a nepreťažiť zdravotnícky systém. Ich službu si veľmi vážim. Opatrenia však musia mať istú proporčnosť a primeranosť. Nikto nežiada bohoslužby bez akýchkoľvek obmedzení. Aj veriaci chápu, že v čase šírenia koronavírusu sú na mieste. Keď však vieme pustiť ľudí do práce, do supermarketu a najnovšie aj do školy, prečo by nemohli ísť do kostola?

Som presvedčený, že zákaz verejných bohoslužieb je v tejto chvíli neprimeraný a ťažko akceptovateľný. Tí, ktorí opatrenia zachovávajú, by mali mať možnosť prísť na svätú omšu. Štát má všetky kompetencie a prostriedky, aby dodržiavanie opatrení mohol vymáhať a kontrolovať.

Na facebooku ste písali o blížiacom sa pôste pre kresťanov. Nie je súčasný stav tiež akýmsi pôstom? Nie je lepšie počkať, kým bude bezpečnejšia situácia?

Áno, súčasná situácia je pôstom. Na druhej strane bohoslužby s obmedzeniami sa konajú v mnohých krajinách. A nemyslím si, že by napríklad nemecká vláda bola nezodpovedná a chcela vystavovať ľudí neprimeranému riziku. Po mesiaci lockdownu nie sme v takej drastickej a zásadne inej situácii ako v okolitých krajinách, že by sme o tom nemohli uvažovať. Kostoly sú nielen miestom duchovného života, ale aj socializácie a nádeje. Som presvedčený, že prínos z účasti pri zachovaní opatrení prevyšuje možné riziká.

Nie je vhodnejšie apelovať na kreativitu kňazov, ako hovorí pápež František, a uvažovať aj o iných formách pastorácie? Mnohí kňazi sú v nemocniciach, slávia omše online a podobne.

Mnohí kňazi sú kreatívni, sám každú nedeľu slávim online svätú omšu cez YouTube. Vážim si a obdivujem spolubratov, ktorí slúžia v nemocniciach. Osobný kontakt, možnosť pomodliť sa v kostole a prijatie sviatostí sa však virtuálnym spôsobom nedajú nahradiť. Aj keď sa verejné bohoslužby začnú znova sláviť, budú sprevádzané obmedzeniami.

Čo je dôvod, ktorý vás vedie k vášmu verejnému vystúpeniu?

Mnohí ľudia už mesiace neboli v kostole a sú s cirkvou v kontakte len cez online priestor alebo elektronické médiá. Kňazi budú ešte dlhé mesiace odkázaní na svoju kreativitu, aby s nimi nestratili kontakt. Ak neumožníme návštevu bohoslužieb tým, ktorí sú zdraví a chcú pristupovať k sviatostiam, vzniknú spoločenské, osobné i duchovné škody, ktoré sa budú ťažko naprávať. Navyše to vydáva o nás ako o krajine a spoločnosti veľmi zlé svedectvo o našom vzťahu k Bohu a náboženskej slobode.