Eurokomisár vyzval na záchranu spaľovacích áut. Kremský zákaz považuje za neomarxistický úlet
„Rešpektujem skutočnosť, že niektorí sa rozhodli zrýchliť smerom k 100-percentnej elektrickej ponuke, ale zároveň povzbudzujem výrobcov, aby pokračovali v produkcii áut s vnútorným spaľovaním, vytvárali kvalitné pracovné miesta a zostali exportnou silou,“ povedal politik v rozhovore pre francúzsky denník Les Echos.
Ako informuje portál Europe Autonews, Breton pre Les Echos vyjadril obavy, že prechod na čisto elektrický pohon vozidiel môže stáť odvetvie, ktoré v Únii zamestnáva približne 13 miliónov ľudí, okolo 600-tisíc pracovných miest.
Breton v rozhovore ďalej avizoval, že vytvorí pracovnú skupinu, ktorá bude zahŕňať výrobcov automobilov pravidelne sa stretávajúcich počas nasledujúcich štyroch rokov.
Klauzula ako záchranná brzda?
Francúzsky politik uviedol, že počíta s doložkou o preskúmaní do roku 2026, na ktorej doplnení do dohody o zákaze spaľovacích motorov trval. Tá by teoreticky mohla relatívne skorý termín posunúť.
Pripomeňme, že Európska únia tento rok v júni schválila ukončenie predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035. Toto rozhodnutie fakticky znamená zastavenie predaja áut na benzín a naftu a úplný prechod na vozidlá s čisto elektrickými motormi.
„Povedal som, že je veľmi dôležité, aby sme mali doložku o preskúmaní (...) čo najskôr, aby sme mali čas reagovať, ak to bude potrebné. Pretože evidentne hovoríme doslovne o gigantickej zmene celého priemyselného sektora,“ uviedol Breton.
„K tomuto dátumu preskúmania v roku 2026 by sme sa mali priblížiť bez akýchkoľvek tabu,“ dodal eurokomisár a poukázal na absenciu nabíjacej infraštruktúry a nedostatok surovín potrebných na výrobu batérií, ktoré sú prekážkami masívneho využívania elektromobilov.
Kremský hovorí o neomarxistickom úlete
Na vyjadrenia, ktoré však pochádzajú už z vlaňajšieho novembra a pred pár dňami o nich ako o novinke zrejme nevedomky informovalo viacero slovenských motoristických webov, reagoval aj šéf hospodárskeho výboru zákonodarného zboru Peter Kremský (OĽaNO). "Vráťme sa v Európe k zdravému rozumu," apeloval.
"....riešenie je také jednoduché – nezakazovať niečo, čo funguje a slúži ľuďom. Máme lepšie a ekologické riešenie mobility? Podporujme elektromobily, zvýhodňujme ich na cestách, pri parkovaní, nech sa presadia na trhu a vytlačia spaľovacie autá! Ale nezakazujme ľuďom kúpiť si to, čo chcú! Zákaz technológie je neomarxistický úlet, ktorý skončí len dražobou a obmedzením slobody pohybu," napísal na sociálnej sieti.
"Auto, ktoré stojí s benzínovým motorom 15-tisíc, stojí s elektrickým 30-tisíc! Kto si to môže dovoliť? To je akoby sme zakazovali papierové knihy a noviny len preto, že veľa ľudí číta elektronické a tie sú ekologickejšie. Prišiel by niekto s nápadom zakazovať papierové knihy? Bol by za blázna," doplnil politik.
Problém z východu
Pokiaľ ide o možnosť masívnej straty pracovných miest pri prechode na elektromobily, zapríčinená bude najmä konkurenciou z Číny, ktorá je schopná produkovať čoraz kvalitnejšie, no stále výrazne lacnejšie autá do zásuvky.
S varovaním týkajúcim sa Číny prišiel pred niekoľkými týždňami vo svojej analýze aj český think tank Europeum. „Ak EÚ a jednotlivé členské krajiny nepodporia výrobné kapacity európskych koncernov, výstavbu infraštruktúry a tovární na batérie, hrozí, že európske automobilky predbehne konkurencia z Číny,“ uviedol analytik Europea Vít Havelka.
O tom, že skeptici nehovoria, takpovediac, do vetra, svedčia aj najnovšie dáta z predminulého mesiaca. Tie ukázali, že vývoz elektrických vozidiel z Číny v novembri medziročne vzrástol o 165 percent na mesačnú rekordnú hodnotu 3,2 miliardy dolárov. Do Európy smerovalo takmer 70 percent z nich. Treba však spresniť, že na tomto vývoji majú zásluhu nielen domáci producenti, ale aj európske automobilky, ktoré preniesli svoju výrobu do Číny.
Podľa štatistík, publikovaných už v máji minulého roka, takmer každé šieste auto s plne elektrickým pohonom, ktoré sa v roku 2021 v Európe zaregistrovalo do prevádzky, zmontovali robotníci v niektorej z čínskych automobiliek. Čína obsadila v rebríčku krajín predávajúcich v Európe elektromobily druhé miesto hneď za Nemeckom. Tretí boli Kórejčania, štvrté Francúzsko a piata Česká republika.
„Doslova ohromujúci je potom medziročný rast čínskeho podielu na európskom trhu elektromobilov. Ešte v roku 2019 predstavoval iba 0,5 percenta, v roku 2020 3,5 percenta a o rok neskôr už 14,7 percenta. Počas prvého štvrťroka minulého roka vzrástol už na 18,7 percenta,“ písali České noviny.