Kulisy sa menia, ale podstata hry zostáva. Český film Arvéd prináša prepojenie dvoch zločineckých režimov. Problémom je príbeh

Film Arvéd prešiel slovenskými kinami skoro bez povšimnutia. Mnoho kritikov ho však považuje za najvýznamnejší český film minulého roka.

Plagát filmu Arvéd. Foto: FB/Film Arvéd

Plagát filmu Arvéd. Foto: FB/Film Arvéd

Jiří „Arvéd“ Smíchovský bol český mág a okultista. Donášal nacistom aj Štátnej bezpečnosti. Vzdelaný muž s fotografickou pamäťou zničil desiatky životov. Film režiséra Vojtecha Maška je voľne inšpirovaný jeho životom. Dala sa čakať zaujímavá historicko-spoločenská dráma kombinovaná tajnými službami a okultizmom s prekvapivou hlavnou postavou. Ako to nakoniec celé dopadlo?

Film je rozšírený o faustovský motív, prepojenie dvoch zločineckých režimov i akýsi večný kolobeh zla. Jeho ambíciou nie je rozprávať príbeh, ale vytvoriť svojbytné dielo o… O čom vlastne? Zámerné odtrhnutie filmu od reálneho príbehu má niekoľko problematických miest a neistú pointu.

V prvom rade Arvéd nie je známou postavou, pri ktorej už niektoré životné fakty netreba vysvetľovať. Naopak, nevieme o ňom skoro nič a za celé dve hodiny sa o ňom ani nič nedozvieme. Akoby nemal charakter, je len stelesneným zlom. Žiadny motív jeho konania nie je rozpracovaný a nevidíme ani jeden moment, kde sa jeho charakter láme. Len komentuje, ale neprežíva svoj osud. A keďže ho neprežíva on, ako ho môžu prežívať diváci?

Záber z filmu Arvéd. Foto: FB/Film Arvéd

Z rozhovoru v cele s tiež väzneným kňazom sa dozvieme, že študoval teológiu, Bibliu dokonale pozná, ale na náboženstvo a cirkev útočí. Znova chýba motív. Zľahka sa naznačuje, že príčinou mohla byť neakceptácia jeho homosexuality, ale bod odklonu od viery býva u človeka, ktorý chcel byť kňazom, jasný a zásadný.

Vo filme je pôsobivé načrtnutie dvoch zločineckých režimov, vo svojej podstate takých podobných, kde jeden preberá konfidentov toho porazeného, pretože vie, že udavači sú užitoční rovnako v protektoráte ako komunizme.

Problémom ale je, že kulisy filmu sa menia každých desať minút a divák sa v tom ťažko orientujete. Takže neviete, v ktorom režime sa nachádzate a namiesto kauzálneho reťazenia príčin a následkov sledujete len manieru, ktorá možný príbeh oslabuje. Pritom by stačilo menej – jeden z vysokých dôstojníkov ŠtB, ktorý Arvéda vypočúva a používa, je obľúbenec Rudolfa Slánského a my vieme, že aj jeho čas sa o chvíľu brutálne skončí.

Záber z filmu Arvéd. Foto: FB/Film Arvéd

Práve príbeh či jeho nedostatok berú filmu intenzitu a divákovi zážitok. Pre pochopenie diela je zásadná Arvédova veta: „Kulisy sa menia, ale podstata hry zostáva.“ Lenže po čase sa v kulisách a podstate deja prestáva orientovať nielen on, čo by sa dalo pripísať jeho narastajúcemu šialenstvu, ale aj diváci.

Vizuál je dokonalý, ale formalizmus film neuveriteľne oslabuje. Dochádza k opakovaniu a prekrývaniu motívov a dielo sa vzďaľuje svojej podstate. Odvolávanie sa na Kafku nepomôže. Navyše sa vo filme neustále hovorí. Výsluchy sú rámcované okultnými scénami a ich možná sila – prítomnosť čistého zla – sa skrýva v záplave slov. Ani herecké výkony nepomôžu, pretože postavám nerozumieme, a preto sa stávajú skôr exhibíciou

Tento film získa ocenenia na výročných českých filmových cenách a možno bude mať úspech v zahraničí. Autori však zámerne sťažili jeho cestu k divákovi a to je vždy zásadný problém...