Embargo na ruský diesel je tu. Hrozí liter nafty za dve eurá?

V nedeľu nadobudlo platnosť embargo EÚ na námorný dovoz ruských ropných produktov vrátane dieselových palív a súčasne s tým tiež začína platiť zastropovanie ich cien na úrovni 100 dolárov za barel. Na tejto sume sa v piatok zhodla EÚ s krajinami skupiny G7.

Ropný tanker v Baltickom mori. Foto: Profimedia.sk

Ropný tanker v Baltickom mori. Foto: Profimedia.sk

Takže tankery, ktoré budú chcieť mať prístup k západným službám, napríklad k poisteniu, budú musieť do tretích krajín vyvážať ruské ropné produkty za cenu nižšiu, ako je práve 100 dolárov za barel. Viac ako 95 percent tankerov zaisťujúcich medzinárodnú námornú prepravu sa poisťuje cez Londýn.

V piatok EÚ a G7 dohodli ešte druhý strop, 45 dolárov za barel, ktorý sa vzťahuje na ropné produkty, ktoré sa na rozdiel od dieselových palív tradične predávajú v zľave oproti cene ropy. Cena ruskej námorne vyváženej ropy je už od minulého decembra zo strany EÚ a G7 zastropovaná na úrovni 60 dolárov za barel.

Cena ruských dieselových palív sa teraz pohybuje okolo 90 dolárov za barel. Zastropovanie ešte o 10 dolárov viac za barel sa tak ruských rafinérií príliš nedotkne. Treba však povedať, že ruské dieselové palivá sú už teraz „v zľave“, pretože rovnaké produkty z iných oblastí, ako je Rusko, sa v EÚ podľa jej kľúčovej referenčnej ceny predávajú za približne 113 dolárov za barel.

Ako sa môže prerozdeliť trh

Rusko pred inváziou na Ukrajinu dodávalo do EÚ v priemere zhruba 650-tisíc barelov dieselových palív denne. Uplynulá nedeľa teda predstavuje zásadný míľnik v procese presmerovania týchto dodávok, alebo aspoň ich podstatnej časti, do iných oblastí. Najväčším odberateľom ruských dieselových palív tak tento rok bude oblasť východného Stredozemia vrátane Turecka. Do tejto oblasti zamieri tento rok v dennom priemere o stotisíc barelov motorovej nafty viac ako vlani, celkom 210-tisíc barelov. Kľúčovými odberateľmi ruských dieselových palív sa tento rok stanú aj africké a latinskoamerické krajiny.

Víťazmi celej situácie tak budú obchodníci s palivami a tiež krajiny, ktoré budú profitovať z ich predaja. Príkladom je India. Tá veľmi pravdepodobne bude spracovávať ruskú ropu a vyvážať ju spracovanú, napríklad práve v podobe motorovej nafty do Európy, už ako palivo neruského pôvodu. Ruská ropa, rovnako ako spomínaný ruský diesel, je teraz v zľave oproti referenčnej cene, a to kvôli západným sankciám. Indický vývoz ropných produktov do Európy tento rok v januári dramaticky vzrástol v porovnaní s prvým mesiacom roku 2022 aj s januárom 2021.

Ďalej napríklad už spomínané Turecko v súčasnosti nakupuje ruské dieselové palivá v zľave, teraz za oných zhruba 90 dolárov za barel, pričom svojimi dodávkami tohto paliva z vlastných rafinérií zásobuje krajiny EÚ za cenu o zhruba štvrtinu vyššiu. Vlani v decembri si Turecko doviezlo rekordný objem ruských dieselových palív. Podobne na situácii zarobí aj Maroko, ktorého dovoz ruskej motorovej nafty v uplynulých týždňoch tiež markantne vzrástol.

https://standard.sk/316321/dalsi-balik-sankcii-vstupil-do-platnosti-obmedzenie-zasiahne-aj-slovnaft-co-ocakavat-pri-cenach-benzinu-a-nafty/

Skomplikovala sa logistika

Už teraz nastávajú paradoxné situácie. Napríklad keď sa v Stredozemnom mori míňajú dva tankery. Prvý prepravuje barely s ruskou motorovou naftou z prístavu Primorsk v Baltskom mori do Turecka. Druhý vezie z Turecka to isté palivo do Francúzska.

Medzinárodné toky obchodu s ropou a ropnými produktmi, ktoré sa postupne zefektívňovali a cizelovali po celé desaťročia, sa tak teraz komplikujú. S ich narastajúcou zamotanosťou stúpa cena prepravy. Napríklad preto, že tankery musia teraz zdolať väčšiu vzdialenosť. Zatiaľ čo predtým by plavidlo zo spomínaného Primorsku prepravovalo barely s dieselom len do niektorého z prístavov severozápadnej Európy, teraz starý kontinent obopláva, keď palivo vezie až do Turecka.

Samotné Rusko však nakoniec bude tratiť tiež. Podľa britskej poradenskej spoločnosti Wood Mackenzie totiž získa alternatívneho odberateľa len pre časť svojich dieselových barelov. Zatiaľ čo teda pred inváziou vyvážalo uvedených 650-tisíc barelov denne, teraz to má byť len 450-tisíc.

Rusko po tomto víkende skrátka definitívne stratí svoj najväčší vývozný trh pre ropu a ropné produkty.

Zatiaľ však pod vplyvom embárg a zastropovania neobmedzuje svoju produkciu. V januári predstavovala ruská produkcia ropy zhruba 10,9 milióna barelov denne. To značí len 0,7-percentný pokles v porovnaní s decembrom 2022. Rusku sa tak vskutku darí presmerovávať vývoz svojej ropy a ropných produktov do iných oblastí, ako je EÚ a ďalšie západné štáty, ktoré krajinu sankcionujú kvôli jej minuloročnej invázii na Ukrajinu.

Kto ťaží z embarga

S blížiacim sa termínom zavedenia embarga na ruské ropné produkty ale výrazne stúpala cena akcií popredných európskych rafinérií, najmä tých silne zameraných na produkciu dieselových palív, ako je taliansky podnik Saras, turecký Tupras či grécke závody Helleniq Energy a Motor Oil. Embargo by podľa analýzy Bloombergu malo prospieť aj ziskovosti českého Unipetrolu, respektíve jeho poľskej matky PKN Orlen.

Dôvodom rastu akcií daných podnikov, a teda ich predpokladanej ziskovosti, je „utiahnutý“ európsky trh s ropnými produktmi, najmä dieselovými palivami, ktorý je zároveň s novým embargom čoraz napätejší. Európsky trh s týmito produktmi je totiž štrukturálne podzásobený, čo môže byť po zavedení embarga ešte viditeľnejšie.

Zložitejšia preprava znamená nielen vyššiu cenu, ale aj zvýšené riziko výpadku v dodávkach. Podľa spomínanej Wood Mackenzie je tak potrebné počítať s tohtoročným rastom ceny dieselových palív v EÚ. Aj naši vodiči tak zrejme na svojich peňaženkách pocítia novú podobu medzinárodného obchodu s ruskou ropou a ruskými ropnými produktmi. Budú teda platiť viac hlavne za motorovú naftu.

Európske krajiny do tohtoročného januára znížili svoj dovoz ruských dieselových palív na zhruba polovicu. Zatiaľ čo pred ruskou inváziou na Ukrajinu vlani koncom februára dovážali z Ruska zhruba polovicu všetkých importovaných dieselových palív, v januári to bolo približne 25 percent. V uplynulých týždňoch dochádzalo naprieč Európou k horúčkovému predzásobovaniu ruskými dieselovými palivami, čo by malo zmierniť možný cenový šok po zavedení embarga. Investori do akcií spomínaných rafinérií však usudzujú, že k nárastu ceny dôjde, čo podporí ich marže a ziskovosť.

To, že cena nafty na našich čerpacích staniciach by mohla po zavedení embarga EÚ citeľne vzrásť, plynie aj z čerstvej analýzy nemeckej Commerzbank. Štvrtá najväčšia nemecká banka varuje, že po 5. februári sa silný cenový tlak prejaví na už teraz napätom trhu EÚ. S veľkou pravdepodobnosťou však cena nafty na čerpacích staniciach neprevýši úroveň z minulého roka, keď atakovala hranicu dve eurá za liter.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24 a vychádza so súhlasom redakcie.