Vedeli by ste popísať úlohu, ktorú Viktor Kubal zohral v slovenskom animovanom filme?

Podľa môjho názoru je spolu s Ivanom Popovičom najvýraznejšou osobnosťou animovaného filmu na Slovensku. Viktor Kubal svojou kreslenou animovanou prvotinou Studňa lásky položil základy slovenského animovaného filmu. Ako autor námetov, scenárov, režisér, výtvarník a animátor vytvoril množstvo krátkych a tri celovečerné kreslené animované filmy.

Aké je jeho postavenie v zahraničí? Keď sa dnes spomenie animovaný film, zosobňuje ho stále meno Viktora Kubala, alebo je to dnes už inak?

Neviem posúdiť jeho postavenie v zahraničí. V Českej republike ho jeho kolegovia poznali. Jeho meno i tvorba rezonujú hlavne medzi jeho súčasníkmi, z povedomia mladších generácií sa podľa mňa vytráca.

Ako by ste charakterizovali jeho animáciu?

Viktor Kubal bol aj významný slovenský karikaturista. Skratkovitú štylizovanú kresbu preniesol i do svojich filmov a humor bol ich nedeliteľnou súčasťou.

Animácia niesla výrazný Kubalov autorský rukopis, pohyb nebol realistický  ani nenapodobňoval žiadnu školu animovaného filmu. Charakteristickou črtou jeho animácie bola jej skratkovitosť, pritom bola jasná čitateľnosť výrazov i pohybov. Celkovo pôsobila vtipne.

Vyučujete študentov, ktorí chcú tvoriť animovaný film. Poznajú Kubalovu osobnosť a jeho filmy?

Bohužiaľ i na prijímacích pohovoroch do Ateliéru animovaného filmu FTF VŠMU stretávame uchádzačov o štúdium animovaného filmu, ktorí nevedia, kto to bol Viktor Kubal a nepoznajú jeho filmy. A to väčšina z nich navštevuje stredné školy so zameraním aj na animáciu!. Jeho filmy vyšli na DVD i BlueRay diskoch, ale siahajú po nich podľa mňa väčšinou len pamätníci.

Čo sa pri tvorbe animovaného filmu od čias Viktora Kubala najviac zmenilo?

Z animovaných filmov sa vytráca humor a spontánnosť. Animovaný film až na výnimky akoby zvážnel a zosmutnel. Aj tvorba animovaných filmov odráža v sebe dnešnú dobu a jej problémy. Nachádzame medzi nimi množstvo tém, autorských rukopisov a veľa príbehových konštrukcií.

Počítačová animácia je len produktom novej technológie, priniesla novú formu a nemyslím si, že priniesla nejakú výraznú zmenu tvorivého myslenia. Digitálne technológie umožnili prístupnosť tvorby, a to nielen v oblasti tvorby a výroby animovaných snímok, pre veľké množstvo ľudí. Kvantita so sebou prináša aj špičkovú kvalitu, ale aj značnú nekvalitu až kreatívny diletantizmus.

Stále ešte platí, že animátor musí vedieť kresliť alebo to dnes už nie je nutné?

Som toho názoru, že vedieť kresliť je nevyhnutné i v dobe digitálnych technológií. Animovaný film, vyrobený akoukoľvek technikou a technológiou, je v prvom rade druhom vizuálneho umenia. A najrýchlejšia priama cesta od nápadu v hlave po jeho vizuálne stvárnenie je cesta cez ruku držiacu ceruzu alebo tabletové pero. Potom sa nápad môže rozvíjať ľubovoľným spôsobom.

Ako sa dá charakterizovať talent pre animáciu? Aké schopnosti musí mať animátor?

V prvom rade, by vás mal animovaný film osloviť a zaujať. Obsahom i formou. Animovaný film by ste mali mať rád, rozumieť mu a mať ho napozeraný. Mali by ste chápať, že animovaná tvorba nemusí vyústiť len do celovečerného filmu, teda príbehu vytvoreného podľa scenáristických dramatických postupov. Ale že animovaný film môže ísť aj proti týmto pravidlám, môže to byť aj anekdota, alebo obrazovo-zvuková animovaná poézia, báseň. Animované dielo by vo vás ako v divákovi malo zanechať emócie. Na to, aby sa tak mohlo stať, by animovaný film mal byť vytvorený so zanietením, chuťou a radosťou. A k talentu tvorcu animovanej snímky patrí i to, že dokáže tieto emócie do diela vložiť. Ak má animátor rozpohybovať postavy, mal by mať herecké vlohy. A nekonečnú trpezlivosť. Pretože k zdarnému výsledku dospejete s desiatimi percentami talentu a zvyšok je o trpezlivosti a pracovitosti.

Vladimír Malík

Režisér, animátor a výtvarník pracoval v osemdesiatych rokoch minulého storočia v Štúdiu animovaného filmu na Kolibe. Po jeho zániku si začiatkom deväťdesiatych rokov založil vlastné štúdio a vyučuje animovaný film na VŠMU. Pozná súčasnú tvorbu i jej mladých tvorcov.