Na internetových stránkach amsterdamského Rijksmuseum je neúprosné oznámenie, že Vermeerova výstava, ktorá je tam od 10. februára do 4. júna a má obsahovať „najviac Vermeerov pohromade, ako sa kedy zišlo“, je definitívne vypredaná. Kto sa na asi najväčšiu tohtoročnú európsku udalosť tohto druhu chystal a lístok si doteraz neobstaral, má teda smolu.O kúzle obrazov Johanna Vermeera z Delftu toho nikdy nebude vyslovené dosť: sú z toho rangu, na ktorý sú všetky popisy a terminológie krátke. Je celkom možné, že keby si ľudia mohli vybrať, do akého obrazu by chceli vstúpiť a napríklad tam na chvíľu ticho pobudnúť, volili by niektorý z jeho kúzelných výjavov. Čarovných a pritom všedných.
Na tých najslávnejších je ženská postava pri najjednoduchšej činnosti: číta list pri otvorenom okne, nalieva mlieko do kade, sedí pri pulte s čipkou, čaká na loď v prístave. Podobnú krásu obnoví až romantizmus, menovite C. F. Friedrich, ale Vermeer zostane vždy nedostižne harmonický a tajuplný. Jeho postavy a prostredie, zachytené na tých neveľkých obrazoch, sú zaliate do jemného jasu, z ktorého vystupuje neprekonateľný pocit pokoja a mieru. Vanie z nich nesmrteľná poetika snového sveta, v ktorom sa odohrávala ľudská existencia, na ktorej bolo najkúzelnejšie, že bola skutočná, že takto nádherne ten malý kút sveta kedysi naozaj vyzeral.
Zlatý vek holandskej kultúry