Novinári bez modrej fajky

Ukázalo sa tiež, že tento program je momentálne pozastavený, alebo aspoň verejne pozastavený a ako obyčajný človek sa do neho rozhodne nemôžete prihlásiť. Kolovali však zvesti, že pokiaľ vás považujú za dostatočne dôležitého, dostanete výnimku.

Úplne disproporčným množstvom modrých fajok sa pýšili novinári, ktorí na starom Twitteri tvorili niečo ako aristokratický klub. So sociálnou sieťou žili v symbióze, ktorá miestami pripomínala vzájomnú závislosť. Twitter je (azda) znesiteľný sluha, ale nie veľmi dobrý pán a pre reportéra predstavuje pokušenie, aby si nové témy na písanie hľadal priamo na ňom, namiesto toho, aby vyrážal niekam do terénu a vypytoval sa cudzích ľudí na nepríjemné veci.

S tým je teraz zrejme koniec, pretože pod vedením Elona Muska sa program „modrých fajok“ razantne mení. Za určitý finančný obnos ich bude môcť používať každý a, naopak, prevažná väčšina „zdedených“ modrých odznakov z doby predmníchovskej sa zruší. Z interných materiálov firmy vyplýva, že najväčšie účty a najväčší inzerenti si ich budú môcť zachovať zadarmo, ale aj tak pôjde okolo 400-tisíc predchádzajúcich modrých značiek preč. Jedným z dôvodov tejto zmeny je snaha zredukovať vplyv robotov, ale zrejme ide aj o symbolizmus: časy sa zmenili a platiaci zákazníci sú vítaní viac ako celebrity zadarmo.

Anglosaský žurnalistický svet reaguje na túto zmenu zhruba rovnako ako na pálenie záhy spojené s dôkladným bolehlavom. Hoci v dnešnom politicky liberálnom svete nie je klasický feudalizmus práve „in“ a k vyslovenému šľachtictvu sa hlási len málokto, hra o spoločenský status je stále rovnako silná ako predtým. A prísť o doslovný odznak svojej predtým uznanej mimoriadnosti, to bolí. Ešte viac od firmy, ktorá ho predtým udeľovala zadarmo. Dokonca ani redakcie veľkých denníkov, ako sú New York Times, nechcú za svojich žurnalistov „modrú fajku“ platiť. Nie je to, samozrejme, otázka ceny samotnej služby, ktorá by v ich rozpočtoch nebola vôbec vidieť, ale urazenej samoľúbosti.

Urazená márnomyseľnosť zrejme nejakú dobu vydrží. S novým vedením už Twitter nie je tak priateľským, vyčalúneným miestom pre novinárov, akým býval. Naopak, musia si zvykať na to, že zadarmo žiadne výhody nedostanú. Ovplyvní to ich spravodajstvo o tom, čo sa na Twitteri a s Rittbergerom deje?

Teoreticky by nemalo. Prakticky by bolo divné, keby sa tak nestalo. Spomeňte si na to zakaždým, ak narazíte na článok v štýle „od doby, čo Twitter prevzal ten strašný idiot, to s ním ide nezadržateľne z kopca“.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24 a vychádza so súhlasom redakcie.